jans

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2017 09:54

Onsdag den 23/8


Igår tog jag sovmorgon och låg ända till 9-tiden.

Frukost ute och sedan kopplade jag lite sladdar så nu styrs ytter och fönsterbelysningen av Nexa så någon klocka behövs inte, det finns på nätet.

Men jag måste nog koppla in skymningsreläet igen för att få det bra. Normalt skulle det fungera men på morgonen blir det problem om jag vill ha lyse på vid 6 och släcka vid solens uppgång, problemet är att solen går upp före 6 halva året och då släcker den före den slår på.
Hmmmm men vänta, jag kan lägga in en extra släckning på förmiddan. Måste undersöka det.

Fast då kommer det ändå att lysa på morgonen även om det är ljust så den tanken fungerade inte.


Inger kom hem, Maria kom förbi och jag cyklade och hämtade mitt paket från Amoena, nya fina inlägg.

Sedan gick jag en promenad på drygt 3 km och tog 45 minuter.

 


Lagade middag, värmde några pajbitar och hackade sallad och gurka som vi åt ute, sedan satt vi kvar en stund tills det blev mörkt på altanen och svårt att se korsordet.

Gick in och såg filmen som börjat 9, The Expendables 2 TV6 Igår 21:00 - 23:00 och sedan blev det sängen och då låg redan Mirabell och väntade på mig.


Ljudboken en stund och så kom Inger och kröp ned under mitt täcke och så Gunnar mellan mina ben.

Således lite svårt att sova och det kröp i knäna då jag inte kunde röra på benen. Men somnade ändå till slut.


I morse låg Gunnar kvar hos mig så det har tydligen varit kallt ute inatt

 

men det visar väderstationen längre ned då jag laggt in de siffrorna.


I morse vägde jag 74,3 kg så snart kanske jag slår ett nytt minirekord, det lägsta tidigare är ett hg mindre som jag fick den sista juli.


Idag ska jag koppla in skymningsreläet men det är ett lätt jobb, problemet sedan är att då tänds lyset i typ 5 minuter då Nexa slår på.

Tidigare låg reläet före timern och hade alltid spänning men nu blir det tvärtom för eljest tappar Nexa spänningen och inloggningen under dagtid.

Jag vet inte vilket som är bäst.

Så hoppas jag på att batteriet till min Swueesbox kommer idag, kattmat m.m m.m ska komma i morgon eller fredag och så har tydligen Maria ett paket som ska levereras hit hem till mig.

Jag känner mig som någon sambandscentral.


En promenad eller cykeltur då vädret är fint, just nu i alla fall så skiner solen och det är LL.L grader på termometern. Såja 13,8° ser bättre ut och inte heller blåser det.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-23 10:15:11

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 1023,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 49,2 mm
Året: 275,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
05:12
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1050,4 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
21:25
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
10:03
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
00:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:59
Sol upp: 04:56
Sol ned: 20:25
Skymning: 21:22
Dagsljus: 17:23 tim:min
Dag längd: 15:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:10
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards