jans

Alla inlägg den 2 september 2017

Av Jan Sandström - 2 september 2017 23:54

energiurladdning.


Så det här på Facebook men var tvungen att söka rätt på den på Utube


Det är bl.a därför man inte ska söka skydd under träd vid ett åskväder.

Av Jan Sandström - 2 september 2017 23:36

Inte så dåliga siffror, men det är ju ändå bara siffror som inte har någon egentlig betydelse för mänskligheten.

   


Men nu börjar det bli sängdags, Mirabell har försökt få isäng mig i över två timmar.

Av Jan Sandström - 2 september 2017 15:33

Jag kan då direkt säga att det går fortare än tidigare då jag hade Net1, men även det var en fin lösning.

 

Och nu har jag säkert fel på någre inställningar.


Men fibern fungerar då fast jag hade lite problem med att få igång routern.

Nu ska jag ta mobilen och mäta om det finns täckning nere i gäststugebygget eller om jag måste dra en sladd dit.

Av Jan Sandström - 2 september 2017 09:37

Lördag den 2/9


Idag är en klämdag, en sån där dag mellan alla födelsedagar.

Fast det är många sådana liksom det är många födelsedagar under augusti och september.


Sedan sörjer man ju Janne Calsson, Loffe som gick bort häromdagen.


Igår fyllde min väninna Maria eller M som jag kallar henne ibland och nu hann hon ifatt mig tills jag fyller i oktober.

I år är första gången på länge jag inte åkt till hanne på födelsedagen men igår mådde jag inte helt bra.


Dagen började bra efter en natts skön sömn, upp på toa men den var upptagen av Inger så jag gick till nästa.

När jag så tvättade ansiktet och stod frammåtböjd högg det bara till där bak.

Jag som skröt så sent som i Vilhelmina om att min rygg kändes så bra. Men nu är det nog inte ryggen i sig utan mer någon muskel i vänstra skinkan eller det känns som ischiasont. ONT gjorde det så det blev en lugn dag.


Erik kom förbi för vi skulle kolla på hans ljuddämpare på bilen men jag avstod från att krypa under bilen så som jag mådde och han åkte hem igen efter en stunds prat.

Sedan tog jag faktiskt bilen upp till Mediamarkt där jag köpte en ny router som ska till stugan. Passade även på att gå in på K-Rauta där jag köpte dkruv och lite annat till gäststugan.

Väl hemma satte jag mig ute med kaffe och somnade i stolen och det var skönt med en lur på ett par timmar, fast jag sov inte hela tiden.


Åt lite mat på smörgås, två biffar och chedarost på bröd och kaffe till, naturligtvis.

Såg lite TV men inget som jag fastnade helt för, Inger kom hem och så gick jag isäng.

En lugn dag som ändå hade varit småjobbig med trilskande kropp även om det bara var en liten grej som gjorde ont.

Inte heller kom jag mig för att gå någon promenad fast en liten skulle jag nog ha kunna ha gjort.

Inte heller blev det något arbete med alla foton jag tagit under vår minisemester.


Somnade och har sovit riktigt gott, upp vid åtta och morgonsysslor, idag vägde jag 74,8 kg.


Eriks kompistjej kom förbi och vi pratade lite innan Erik själv kom för att hämta kylväskan och klampar jag ladgt i frysen igår, kylväskan i kylrummet.

Sedan åkte de iväg för att med flera andra åka upp till fjällen, är det Matsdal de skulle till? Kommer inte riktigt ihåg men det är tid vi var någonstans där uppe där det är så fint och vackert.

Egentligen skulle man sälja huset här och flytta dit när Inger går i pension. Då får jag då nära till Norge.  


Nu ska jg bara göra färdigt det här så lastar jag bilen eller hojen och åker upp till stugan, Emil är där och har lovat bjuda mig på varma mackor från mackjärnet.

Jag ska installera routern och lite annat smått och gott. Men måste först få klart med Maria om hon skulle ha bilen idag.

Det passar bra med Anna och Peter där för de är kunniga på datorer och nätverk, Anna jobbar ju med datorsupport fast de går ju mest efter fasta mallar.

Jo jag måste fixa en nätverkssladd eller om jag tar med hela lådan och gör en på plats, den ska ju gå igenom ett hyllplan och då behövs ett mycket mindre hål än om hela kontakten ska gå igenom.


Det är fint väder idag, solen skiner från en blå himmel och det kändes skönt ute fast lite svala västvindar var det,

Just nu +13,9° i skuggan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-02 10:00:11

Temperatur: 15,0 °C
Lufttryck: 1025,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
20,3 °C
Klockan:
13:58
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
04:40
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Max:
1022,7 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1022,4 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
04:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:33
Sol upp: 05:25
Sol ned: 19:50
Skymning: 20:42
Dagsljus: 16:09 tim:min
Dag längd: 14:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:48
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards