jans

Alla inlägg den 4 september 2017

Av Jan Sandström - 4 september 2017 16:27

Nu har jag lagt upp min första men knappast den sista vedeon på Youtube, eller det kanske bara blir här men det får jag se.


Jag blev alltså omkörd av en MC på väg 363, Vindelvägen en bit utanför Umeå vid Naturbruksgymnasiet och Hipologum och det är 80 km/h på sträckan, dessutom busshållplats till höger och skola samt ridanläggning till vänster OCh det rör sig många djur på sträckan.
Nyligen körde ju en MC på en älg efter vägen men längre bort just bortanför Tavelsjö och viltolyckor händer titt som tätt.

För någon vecka sedan såg vi 4 älgar i diket vid vägen.

Det var bara lite bök med att hitta igen den biten, sedan redigera, ta bort före och efter samt ljudet och så lyckas lägga upp den.
Det var ju ett tag sedan jag publicerade en Video där.

Av Jan Sandström - 4 september 2017 09:07

Måndag den 4/9


Ny dag, ny vecka men egentligen är det ju människans påfund med kalendern.

Det är samma snurr på jorden hela tiden.


Igår? Tja jag fixade Emils kartarlok, egentligen var det väl Tomas som hade det först men det tog stryk under åren men nu har jag fixat det förutom släpvagnskopplingarna, nu funderar jag på magneter.

 

Bilden är från juli då jag höll på med styrningen.


Sedan lyckades jag få igång det där tryckluftsverktyget jag köpte på en loppis i somras. Skruvdragaren för ½" hylsor.

Jag lämnade ju det till svågern P-G men han fick aldrig tid att kolla på den men jag hade sprayat 5-56 i och på innan han tog den så det kanske hade gjort lite verkan.

Men mer olja, lite hammarslag och tångvridning så startade det och nu verkar det fungera fint, ett bra verktyg för 125:-


I förrgår fick jag igång mina brandvarnare, de hade börjat fellarma en efter en så när tre visar samma fel tog jag även ned den fjärde.

Ingen fara för det satt tre till i taken, de som Sector Alarm har och de är ju direktkopplade.

Det här var mina egna som är sammankopplade men med dammsugaren och sedan tryckluft, fasiken vad det var damm kvar i efter dammsugning och så nya batterier, jag bytte ju i december men även nu så verkar de fungera så nu sitter de i taken här hemma.


Inger kom på timmar och Maria kom förbi och vi fixade ett slås till hennes cykel.

Sedan gav jag mig ut på promenad i den sköna sommarvärmen vi hade igår.

 

Det blev några foton som jag skrev om igår.

     


Väl hemma blev det lugn och ro, först satt jag bara ute på altanen och senare lade jag mig inne på soffan där jag såg lite TV men hoppade lite mellan kanalerna innan Inger kom hem och till slut gick jag isäng.

Mer och mindre hela dagen hade jag ont i ischiasen eller vad det är som trilskas, fick ju det då jag böjde mig frammåt för att tvätta ansiktet på fredan borgon, mer behövs inte.


Det blev en vanlig kväll och jag har faktiskt sovit gott men drömt mycket.


Vaknade 6 och tog medicin, gick upp på toa och kände mig utsövd och pigg, gjorde lite stretchinövningar då jag hade ont men lade mig igen, och somnade.

Vaknade ½8 och var inte utsövd, trött som 7. Men steg ändå upp efter lite stretching.


Idag vägde jag 74,9 och blodsocker på 5,4 mmol då det är måndag, testar alltså måndagar nu för tiden.


Frukost inne, satte mig ute hos Inger men stolen kändes så kall att jag inte ville riskera min rygg.

Det var dimma i morse men nu skiner solen.

Idag ska jag till Anders och fixa på hans inkommande fiberledning så att den blir bättre förlagd och snyggare.

Sedan ska jag ta lite mått på saker jag ska åtgärda, lister efter taket så att inte fåglar smiter in och bygger bo, det kan de få holkar till.


Inger ska ju ha fest, IGEN, nu för 17 jobbarkompisar så fullt upp här hemma och hon står och bakar.


It's Alive

 

Jag fick skrämma ned degen då den höll på att rymma.

 

Men nu ska jag få Ingers hembakade limpa igen till frukost.


Idag skiner solen, nu när dimman lättat och just nu 11,9° men som tidigare spåtts blir det inte helklart och varmt som igår utan de säger lite sisådär, ändå skapligt för Ingers fest och sitta ute på altanen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-04 09:45:10

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 1035,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
20,7 °C
Klockan:
10:48
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
05:07
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
05:27
Lufttryck - Max:
1035,3 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Max:
1033,0 hPa
Klockan:
23:44
Lufttryck - Min:
1032,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1028,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:40
Sol upp: 05:31
Sol ned: 19:43
Skymning: 20:34
Dagsljus: 15:54 tim:min
Dag längd: 14:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:33
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut.

 

Så här ser det ut nu.

 

Nu överlåter jag huset åt Ingers festplanerande och sticker söderut, till Stöcksjö men först köpa kabelskydd på Biltema.

Kanske får jag kaffe hos Anders.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards