jans

Alla inlägg den 5 september 2017

Av Jan Sandström - 5 september 2017 10:25

Tisdag den 5/9


Igår var det ännu en fin dag, jag åkte först förbi Biltema och köpte några kabelskydd, sådana där U-formade plåtskenor och sedan till Anders i Stöcksjö där jag drog ut fiberledningen, kapade den orange slangen och monterade tillbaks allt.

       

Så nu blev det bättre, det tidigare var ett provisorium då jag trodde att de skulle komma och montera inne ganska fort.

 

Hoppas bara att de kommer och sätter upp konvertern inne nu så att det blir fiber hos Anders.


Hem och fick i mig lite mat innan jag gick ut på en promenad i det fina vädret. Måste ju passa på innan det brakade loss här hemma.

 

Jag vet inte vad som hände efter Backenvägen (längst ned) men jag var inte onykter.

Gick förbi gamla Shellmacken på Grisbacka och fotade fönster.

 

Som ett par av de där blir det på vår gäststuga har jag tänkt, 180 höga och 2*1 meter brett.


Kom hem och hjälpte Inger lite, lade upp en videosnutt på en fortkörande MC som körde om mig på väg 363 då jag var på väg till stugan. Det finns på Youtube men även i ett tidigare blogginlägg.


Sedan började Ingers gäster komma, hon hade bjudit 17 st. jobbarkompisar och tidigare sådana.


Det blev surströmming och en massa annat gott och jag plockade lite ätbart som jag satt inne och åt, de andra satt ute så jag fick till slut dra fram och sätta upp de tre infravärmare vi har och jag hoppas att 5 kW värme gjorde någon nytta, det syntes då på elförbrukningen.

 

Grå staplar är förra veckan och blå aktuella.

De hade trevligt men det blev lite smolk i bägaren då de skulle hem och P-vakten var här, en fick böter då hon stod med två hjul på trottoaren, de andra hann köra ned sina bilar men hon fick 900:- i P-bot. Det är lite väl saftigt och då borde väl även Umeva få böter då de ställer soptunnorna längst ut på trottoaren, även boende syndar med det över hela stan då de ställer ut sina soptunnor för de dagarna är det stört omöjligt att gå på trottoarerna.

Det står tydligt in instruktonerna att man ska ställa ut sitt sopkärl vid tomtgränsen och det är innanför staketet eller vad man har och INTE ute på trottoaren. Sedan syndar sophämtningen med att ställa ned tunnan längst ut då de inte ids köra ut armen med tunnan igen.

Men hon lär väl inte ställa sig med halva bilen uppe på trottoaren igen och jag brukar säga till alla när de är här på fest men igår iddes jag inte, de får lära sig den hårda vägen.

Än så länge får vi då parkera på gatan men det kommer snart P-förbud här också som det är i övriga Umeå. Politikerna tror ju att Umeå är en sättestor storstad. Bonnhåla som vi är.


Jag såg på film här på datorn, inspelade filmer men 21 började en film på TV som jag började se, She tror jag den hette, nä Her hette den. Men en trälig film som jag inte såg färdigt. Inger undrade förresten om jag såg på porrfilm då datorn stönade högt. Datorn i filmen alltså.

Så här står det om filmen.

"I en nära framtid i Los Angeles lever Theodore. Med hjärtat krossat efter att ha avslutat ett långt förhållande blir han fascinerad av ett nytt, avancerat operativsystem som sägs vara både intelligent och ha ett eget medvetande, Samantha."


Så jag gick isäng med Mirabell och boken, sedan sov jag som andra nätter med en massa Voltaren insmort.

Jag har ont i ändan, vänster skinka eller någonstans där nere har jag ont, gissar nu på nån muskelsträckning eller så har jag stött mig ordentligt utan att jag kommer ihåg det.

Kan det vara så att Inger slagit mig när jag sov?    Nä tror inte det, hon är snäll.


Det var kallt ute inatt men ändå kom inte Gunnar in, konstigt.

Steg upp, duschade och idag stannade vågen på 75 kg blankt.


Jag får se vad det blir idag, funderar på om jag skulle ta en tur på hojen, eller snickra lite, eller bara ha det lugnt och ta en promenad.

Det ena utesluter inte det andra för det ska bli fint väder även idag och då får man utnyttja det.


Just nu 14,8°, solen skiner och svaga vindar men det ÄR höst, gula björklöv rasar från träden.

Inger ville att jag skulle bli klar så vi kunde gå ut och fika. Och det ska vi så.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-05 11:00:10

Temperatur: 15,3 °C
Lufttryck: 1034,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från ESE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
14:45
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
1035,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1035,5 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Min:
1034,7 hPa
Klockan:
06:27
Lufttryck - Min:
1032,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:43
Sol upp: 05:34
Sol ned: 19:39
Skymning: 20:30
Dagsljus: 15:47 tim:min
Dag längd: 14:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:48
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards