jans

Direktlänk till inlägg 9 september 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 september 2017 10:04

Lördag den 9/9


Idag är det ingen jag vet om som fyller år, ingen i familjen alltså men såg i dagens tidning att Hansine Modin har dött.

Hon abetade som husmor i köket på Hedlundaskolan här i Umeå där och när jag jobbade som skolvaktmästare.


Igår kom Maria förbi och vi åkte upp till Biltema och handlade, det blev stänkskärmar till hennes cykel men jag hittade även lite roligt som ska slås in i paket till ett visst barnbarn jag har, säger inte vem men han fyller två om drygt tre veckor.   

Det blev även lite annat smått och gott som ett glasswienerbröd i en box som jag tog hem och två kokta med bröd jag åt upp direkt.

Här hemma monterade vi tillsammans skärmarna och det blev skapligt bra tack vare att jag har sparat grejor, det fanns inga skruvfästen på cykeln men gamla oanvända fästen till cykellysen fick duga och det blev ganska bra.


Sedan satte jag mig ute med fika där jag somnade i stolen med ljudboken i lurarna och Gunnar i mitt knä.

Gick in och värmde mat som jag åt framför TV:n och tänkte se på film men hittade ingenting bra, men hittade filmer och program som jag raderade från hårddisken, inspelat material jag antingen redan sett eller inte kommer att se, sånt jag spelat in för att KANSKE se.


Kollade även på datorn på väderstationen och om man kan använda en Raspberry Pi för att samla och lägga upp data på hemsidan som jag har här hemma nu med en gammal bärbar dator till. Jag använder programmet Cumelus här hemma och praktiskt om jag har samma där..

Men jag blir inte klok på om det går eller fungerar, hur det fungerar. Får nog begära hjälp i frågan eller strunta i allt, det är ju enklast och billigast men inte lika kul.

Jag är ju inte då bra på utrikiska språk att jag förstår allt det invecklade.


Men en film såg jag och det var med Adam Sandler som ett fån till rik som som fick gå om alla skolklasser igen. Egenligen inte nån bra film men i brist och intresse för något annat.


Inger kom hem efter en eftermiddag och kväll ute på galej med jobbarkompisarna. Kul att bli uppskattad för det man gör, det hon gör.


Jag hade riktigt ont i min ischias under dagen och då jag gick isäng men stretching och Voltaren lindrar.

Har änså sovit gott ända till 6, mer medicin och Voltaren och somnade om trotts ordentligt ont.

Men ½8 vaknade vi och jag fick lov att stiga upp för att röra på mig då det gjorde allt för ont att ligga kvar.

Varm natt så Gunnar har legat ute hela natten och jag har fått ha sängen för mig själv.


I morse visade vågen på samma som igår 74,6 kg klockan 08:10


Frukost ute och ganska skönt denna höstmorgon med 12° då vi gick ut men vindstilla och uppehåll, min ischias gjorde dock så att jag stod när jag fikade men sedan kunde jag sitta och det har släppt bak i ändan.


Vi skulle ha åkt och köpt isolering till stugtaket men jag avstår från det idag, ska inte utsätta ryggen för mer påfrestning än nödvändigt.

Att sitta i bilen fram och åter till stugan blir väl som i fjol när jag fick mitt diskbråck och att dessutom lassta och lossa en massa balar isolering vill jag inte utsätta mig för.

Det var nog det här som är roten till min onda bak.

 

Då vi klättrade uppför bergväggen i Vilhelmina, jag sträckte mig nog då men jag var ju så bra i ryggen och kände mig frisk.


Däremot ska jag ta en lugn promenad ut någonstans då det inte regnar idag eller nu, men regn kommer.

 

Jag oroar mig mycket för bygget och OM di får klart med taket i höst. Eljest kan jag lika gärna såga upp allt till brasved till badtunnan.

 

Att ha det såhär i vinter är omöjligt, i så fall måste jag bygga ett bättre provisoriskt tak om det ska hålla.


Idag blir det i alla fall en lugnare dag då det är kroppspåfrestningar, men stretcha och promenera lugnt och med ryggstödet på som jag har nu, det värmer gott.


Just nu visar termometern 13,7°, mulet men solen har tittar fram ibland och vindstilla, det är det viktigaste.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-09 10:30:12

Temperatur: 13,5 °C
Lufttryck: 1008,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från ESE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 11,4 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 301,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
08:39
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
16:32
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
05:16
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
04:56
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
02:01
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
11:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:56
Sol upp: 05:45
Sol ned: 19:25
Skymning: 20:15
Dagsljus: 15:19 tim:min
Dag längd: 13:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:34
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här ser det ut med gula löv på gräsmattan.

 

Inger går ut för att jobba i trädgården och jag ska gå på min promenad, sedan blir det väl kaffe ute på någon altan.

 


 
 
Bellan

Bellan

9 september 2017 12:38

Hej på dig Jan !!!... Hoppas du mår Bättre snart från din Ryggont !!!... KOLLA GÄRNA IN MIN BLOGG BLOGG PÅ NOUW !!! ;) ...

/ Mvh Bellan /

http://nouw.com/fågelunge

Jan Sandström

9 september 2017 13:01

Det är inte utan att jag är less på det här, men nu vet jag inte vad det är, OM det kommer ifrån det gamla diskbråcket.
Det gick då fint och skönt med en promenad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards