jans

Alla inlägg den 12 september 2017

Av Jan Sandström - 12 september 2017 12:00

SVT 1, 14:40 - 16:10 Lågor i dunklet (1942)

 

Handling:
Höstterminen börjar på Ringsala internatskola. "Husfar", magister Rolf Nordmark, återvänder liksom f d "husmor" Eva. Men hon har under sommaren gift sig med en ny lärare vid skolan, Birger Sjögren, och i samband därmed lämnat sin befattning. Den som i första hand blir berörd härav är Rolf, som alltid varit förälskad i henne men haft svårt att på rätt sätt ge uttryck åt sina känslor. Nu resignerar han och vill i fortsättningen endast betrakta henne som kamrat och god vän. Men Evas man Birger ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 12 september 2017 10:00

Tisdag den 12/9


Igår var det fint väder och tanken var att jag skulle handla en massa byggmaterial och köra till stugan, men av det blev det intet.

Däremot åkte jag ut en sväng och köpte fågelfrö då jag passerade Granngården.


Sedan gick jag en sväng not I20 och över knorren.

 

Jag hade småont i kroppen och det blev lite jobbigt på slutet men jag kom hem, gjorde lite fika och satte/lade mig i soffan där matinéfilmen började.

När Inger kom hem åkte vi till Erik som bjöd på middag och tårta då han fyllt år.


Emil var redan där och sedan smaskade han namnam, spagettin var god men köttfärssåsen ratade han den här gången.

 


Sedan kom tårtan fram och

 

DEN var smaskens, det tyckte även farfar.

 

Länge sedan jag åt sådan mat och det blev på tok för mycket i min mage, men lite får man offra.


När vi åkte hem körde vi Kullavägen och skulle ut på E12/Vännäsvägen MEN.

Där stod trafiken still, det var kö och blev längre kö så jag vände, såg att fler än jag gjorde samma sak för det gick inte att köra ut på E12.

Senare såg vi ju att de höll på med asfaltläggning och att trafiken styrdes med trafilklus.

Då förstår jag för korsningens ljus var väl inte synkront med vägarbetets, det var lång kö från Kvantum mot Vännäs och ovanligt mycke trafik denna kväll.


Vi kom hem och jag lade mig på soffan och TV:n.

Senare gick jag isäng och har sovit tungt inatt. Kanske därför jag vaknade av jävulskt ont i ischiasnerven.

Borde ha tagit mig in i duschen men jag orkade bara inte och vågen stannade på 75,4 kg. Gårdagens festande.

Så frukosten intog jag stående ute på altanen men gick in och fortsatte med stretching.


Min scanner hade lagt av igår kväll men jag fick igång den idag, vet inte vad som var felet men nu har jag suttit och scannat papper jag legat efter med.

Har hittat en ställning på stolen som känns ganska skön men vet inte om jag vågar ändar mig.


Inge egentliga planer för idag men jag tror inte det blir någon promenad, i så fall en kortare och i sakta mak.


Vädret är inte det bästa idag, det har regnat lite men nu är det bara grått uch höstlikt. 13,6° utanför fönstret.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-12 10:15:11

Temperatur: 13,3 °C
Lufttryck: 1003,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 331,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
10:25
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
08:33
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
05:42
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
01:11
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
21:16
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
00:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:05
Sol upp: 05:54
Sol ned: 19:15
Skymning: 20:04
Dagsljus: 14:59 tim:min
Dag längd: 13:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:37
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 14:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det måste ha varit lite regn för mätaren har inte registrerat något.

Så här ser det ut där ute.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards