jans

Alla inlägg den 13 september 2017

Av Jan Sandström - 13 september 2017 10:03

Onsdag den 13/9 och bara tre månader till Lucia.


Igår hade jag ont i min ischias, att det inte kan släppa, eller kommer det onda från mitt diskbråck, fast det känns inte som så och som det gjorde ifjol vår.

Men jag håller på att bli lat då jag inte tar dagliga promenader men vädret har ju verkligen inte uppmuntrat till det.


Så igår satt jag mest här hemma, eller låg på soffan.

Jag fick problem med min scanner som inte ville starta men jag fick igång den, har dock inte någon aning om vad det var för fel.

Så jag tog tag i med att scanna kvitton och annat som jag bara lagt på hög, det blev några hundra dokument som sedan skulle ändras namn på, datum, företag och vad jag köpt och så summan.

Så här kan det se ut: 2017-06-08 BYGGmax, Virke, Isolering, OBS-skivor mm, 4851,47kr.pdf


Till slut var jag så tom i skallen att det bara gick runt så jag värmde kroppkakor till middag och sedan lade jag mig på soffan med Mirabell där vi såg på TV, det blev lite av varje, MC på Isle of Man, En gammal svartvit deckare och så avslutade jag kvällen med xXx som sändes på TV 6.

Fötterna fick en omgång med FootMender så de ska bli mjuka och fina (omöjligt projekt).


Inger fick problem med sin mobiltelefon, Bank-ID fungerade inte utan måste uppdateras, problemet är att det inte gick då minnet var fullt.

Dessa jävla mobiler, hon har extra minneskort men varför ska appar bara använda det inbyggda, kortet är tomt och där är det bara foton, filmer och musik som ska ligga så ingen mening med att ha det, de mapparna är toma på hennes mobil.

Jag lyckades avinstallera några st så Bank-ID började fungera men då har hon inget mer än några appar.

Det finns däremot en hel massa fabriksinstallerade som inte går att ta bort, appar som är totalt värdelösa som böcker, musik, tidningskiosk och filmkiosk eller vad de nu hette.

Jag får nog försöka sparka igång min gamla och se ifall den fungerar, det var ju det där problemet (eller inte direkt) då jag fick byta mobil, då var det mitt Android som blev föråldrat och inte godkändes av banken.

Men man får se till då man köper en ny mobil har riktigt stort internt minne, att man kan utöka är oväsentligt.
Jag fotar ju en hel del men tar bort hela tiden men ljudböcker lägger jag in på minneskortet.


Gick isäng med min ljudbok efter att ha smort in nästan hela mig med Voltaren, åtminstone svanken och händerna fick en omgång.

Sedan sov jag gott men inatt har jag vaknat några gånger och kunnat vända på mig så att inte ryggen stelnar till.


Inger åkte iväg till jobbet i morse och jag låg till åtta innan jag duschade, det var skönt med riktigt varmt vatten efter ryggen och ned på benen som fick den masssage jag kunde ge.

Svägerskan ringde och de kanske kommer förbi senare idag för en kopp te.


Jag ska försöka göra klart det jag scannade igår, mycket återstår då jag halkat efter, man måste hålla på hela tiden.

Sedan ska jag försöka ta en promenad under dagen, det får nog bli när jag är klar med det här inlägget.

Det ska vara ostadigt väder idag och det kan bli åska i eftermiddag sa de på radion.

Men se på   

Kollade på yr.no men de säger ingenting så jag kollade på http://sv.blitzortung.org

 

Den har gått ganska ordentligt i Vännäsområdet och nu dragit norrut, ingenting har jag märkt här inne.

Det är tacken för att jag inte gick ut med min frukost.


Det har kommit lite regn men nu har solen tittat fram i 5 sekunder. 14,9° ute så det kanske blir en kopp kaffe ute innan jag kanske tar en sväng runt byn.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-13 10:30:10

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 999,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SSW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 13,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 50,4 mm
Året: 333,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
10:09
Temp - Max:
14,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
01:11
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
10:10
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
16:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:08
Sol upp: 05:57
Sol ned: 19:11
Skymning: 20:00
Dagsljus: 14:52 tim:min
Dag längd: 13:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:18
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 15:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards