jans

Alla inlägg den 15 september 2017

Av Jan Sandström - 15 september 2017 22:17

Det blev en annorlunda efterrätt idag framför TV:n efter middan som var ost och brockoligratäng.

Men det är ju så gott.

 

Färskpotatis nykokt direkt från landet med smör och salt.

Sedan såg vi de två senaste och sista avsnitten av Norge från luften. Avsnitt 5 var intressantast av alla tycker jag, det sista och sjätte handlade mest om 17/5, men även om lite annat förståss.
Nu blir det i alla fall sängen, med min ljudbok och toarulle att snyta mig med. Flunsan sitter i men det blir sakta bättre, TROR JAG.


Gonatt.

Av Jan Sandström - 15 september 2017 16:59

Det blev inköp och transport av en del material till gäststugan idag.

Först till BYGGmax där vi köpte plank, läkt och isolering och jag fick klättra upp för att få ned läkten som låg högst upp.

Sedan hem och åt lunch.


Det gick fint att köra upp och att lassta av, vi hade tur som fick hopbuntad isolering.

 

Det blev kompakt med 6 balar ihopplastade och tungt.

 

Det låg mycket vatten ovanpå som vi fick bort med slangstumpar och hävertprincipen.

 


Nu lämnade jag Inger i bärskogen så vi åkte hem och ska hämta henne runt 6-tiden.

Här fick jag en sällskapssjuk Mirabell i mitt knä och jag ser på Det okända.

Av Jan Sandström - 15 september 2017 08:46

Fredag den 15/9


Igår så vaknade jag med ont i halsen och förkyld, hela dagen satt det i och jag förbrukade en hel del papper.

Egentligen skulle vi ha kopplat släpen och handlat grejor på BYGGmax till gäststugan men jag orkade bara inte.

Att dessutom min ischias som jag nu tror kommer från mitt tidigare diskbråck besvärar mig gör inte dagen lättare.


Jag lade mig på soffan med ljudboken och Mirabell kröp upp till mig och det var skönt, mobilen plingade och Maria ville låna bilen senare och det skulle gå bra.

Då kom Peter in och undrade om vi hade fika, de höll tydligen på med renoveringsjobb i lägenheten ovanför han så det levde om hemma.

De fick fixa fika fjälva Peter och Emil. Inger kom och så åkte föräldrarna iväg för att handla och Emil hjälpte Inger med att plocka pinnar och skräp på tomten. Då hade jag stigit upp igen och halvlåg ute på altanen med boken och kaffe för solen sken och det var skönt ute.


Det blev kväll och jag värmde middag till oss gamlingar, Inger var fortfarande ute i buskarna och gjorde snyggt.


Sedan såg jag på TV, inspelad film från SVT1, Trenter, Idag röd. Hette filmen som var i två delar, skapligt underhållande och bra.


Sent gick jag isäng men körde upp så jag halvsatt och ljudboken en stund tills jag somnade ifrån den.

Men innan jag lade mig testade jag blodsockret som låg på 7,0 mmol, kanske inte så illa med tanke på att jag ätit en hel del halstabletter och middag tidigare samt inte rört på mig så mycket, ingenting alls kan man säga.


Jag har ändå sovit men snorat och haft ont i halsen och min ischias som ibland skär genom märg och ben.

Jag vet faktiskt inte vad som orsakar det onda om det är diskbråcket eller om det är höftleden det gör ont i. Att det skulle ha varit förkylningen kan jag släppa för det blev inte bättre då den bröt ut.


Klockan 6 steg jag upp då jag inte hade ro att ligga längre och gick in i duschen, under riktigt varmt vatten satt jag på pallen och stretchade och det ländes bra men jag orkade inte raka mig som jag brukar göra.

Mirabell var otroligt påhängsen och jamade och strök sig mot mina ben, tror hon bara var kelsjuk.

Jag gick isäng igen och låg kvar en timme till innan vi steg upp.


Idag stannade vågen på 74,0 kg jämt. Ännu ett nytt lägstarekord fast jag kan nog inte skylla på vätskebrist för jag drack mycket igår.

Förkylningen verkar ha passerat det värsta för nu är den inte lika intensiv fast nu känns det ibland som att huvudet håller på att sprängas.


Vi hade idag tänkt köpa virke och isolering till stugan men vi avvaktar en stund till, egentlign borde vi köra ett lass men då skulle jag nog velat ha med någon fler som lyftar och hjälper till, köra kan jag nog göra och välja ut det vi ska ha.


Det var en illa timing med min flunsa och det andra med tanke på gäststugebygget men det ska nog ordna sig det med.

Ser att det ligger mycket vatten på presenningen och nu tror jag att jag ska köpa en till så jag har en ny, det behövs nog hur som helst två st om vi ska täcka då sadeltaket är uppe om vi inte hinner få dit plåten.

   

Jag är bara rädd för att det går hål på något ställe.

Men det är ju bra att få en tyngd som pressar ihop timmret.


Vädret är höstlikt men ganska varmt ändå.

Just nu har jag 10° utanför fönstret, mulet med svag vind.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-15 09:15:09

Temperatur: 10,5 °C
Lufttryck: 1000,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 10,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 50,4 mm
Året: 333,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
15:07
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
06:23
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
06:12
Lufttryck - Max:
1000,9 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
23:33
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
08:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:14
Sol upp: 06:02
Sol ned: 19:04
Skymning: 19:52
Dagsljus: 14:38 tim:min
Dag längd: 13:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här hemma.

 

Nu får vi bestämma oss för hur vi ska göra idag

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards