jans

Direktlänk till inlägg 16 september 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 september 2017 08:21

Lördag den 16/9


Igår blev en lugn förmiddag men en lång sådan då jag steg upp tidigt, sedan åkte vi iväg och handlade virke och isolering som kördes upp till stugan.

 

Vi hade tur som fick tag på osprättade buntar, i och för sig tunga att hantera men de tog inte så mygket plats, 72 kilo vägde ett 6-pack isolering.

När jag skulle ha fram läkt så fick jag klättra upp och TA I. Resultatet, tror det beror på det är en öm och ond höger armbåge.

Trodde igår kväll att jag fick den då jag halvlåg på soffan och såg på TV men det var nog slitet med brädor och annat.


Inger plåckade några hinkar lingon och fick tre getingstick.


Som jag skrev blev det en annorlunda efterrätt igår kväll.

 

Småpären direkt från landet mosas med smör och lite salt, lite mer potatis och det hade varit middan istället.


Gick isäng, somnade ifrån ljudboken, vaknade tjock i skallen och när jag steg upp fick jag snyta ut halva hjärnan.

Det kändes skönt men den andra halvan och lite mer finns kvar och förkylningen har krypit ned i luftrören men det håller på att bli bättre känns det som.


Steg upp klockan sex då jag inte kunde ligga längre utan att näsan rann över men det var ju morgon.

Frukost inne för det var bara drygt +5° den tiden.

Idag stannade vågen på 74,7 kg.


Gunnar låg hos mig tidigare inatt men då jag steg upp kröp han över till Inger och nu ligger han kvar på hennes säng.

Mirabell var uppe och kelsjuk så hon tippade ikull på dagens tidning där hon somnade så jag fick ägna mig åt del 2 som jag lyckades lirka ut och där finns korsordet och dödsannonserna, det viktigast i den delen för resten är mest sport och kultur.


Kontentan är ändå att jag känner mig bättre, förkylningen har gått in i en ny fas och min ischias känns lite bättre, det smärtar och bränner men inte så jävulskt som tidigare.


Idag ska Inger handla mat på ICA Kvantum Kronoparken och så ska jag med för att åka till K-Ruta och köpa lite annat, bl.a en stor presenning.

Kanske blir det inköp av resterande material idag eller så tar vi det imorgon. Vi har bestämt att stanna hemma idag och Inger ska göra höst ute på tomten.

Jaha, typiskt att nu tystnade radion och hela världen, jag snöt mig och det slog lock i öronen, hör inte ett smack förutom tjutet i skallen som är typ paustonen i radion eller TV:n. Fast nu för tiden sänder de väl inte ut någon sådan.

Det är alltså min tinnitus jag pratar om, en envis ton som håller HÖG volym.

Försöket gäspa men jag är ju inte trött så då tar jag till flygets knep med tuggummi, men det har jag aldrig förstått vitsen med.

Det är bara sås vårt att få ut det från örat då planet landat.   


Det ÄR höst ute nu och visst är det lite tidigt i år.

Just nu har jag +4,6° utanför fönstret, ganska lugnt men mulet, det har regnat inatt och 3,6 mm kom det, inte som i Götaland för de har fått och kommer att få ordentliga mängder. 80-90 mm stod det i tidningen men vi får väl höra av Tomas o Sara om de fått/får regn.

Nu är det konstigt för tempen sjönk till +2,8°, +1,9° ???? kallt ute men nu steg den till +3,0°

Väderstationen visar (fast den sitter ju högt upp och registrerar varje kvart på hemsidan) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-16 08:45:09

Temperatur: 7,7 °C
Lufttryck: 1008,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 54,0 mm
Året: 337,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
13:54
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
05:50
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
06:23
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
1003,2 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:17
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:01
Skymning: 19:49
Dagsljus: 14:32 tim:min
Dag längd: 12:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:31
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inte undra på att Gunnar sover inne.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards