jans

Alla inlägg den 18 september 2017

Av Jan Sandström - 18 september 2017 18:14

Nu har vi varit flitiga och fått upp väggar och takstolar. En del i alla fall.


 

Det blev skönare när väggen kom upp en bit och risken att ramla ned minskade.


 


Det blev lite småknivigt när vi kom så här långt, kan säga att IKEA har utmärkta byggbeskrivningar och LEGO helt perfekta.

Här har vi ingen utan får gissa oss till från en ritning som dessutom inte är korrekt.

 
 

 


Men till slut var presenningen uppe och vi gjorde kväll, fast efter en stunds vila står Inger och tar upp potatis.

 


Jag undrar var hon får orken ifrån. Här ser man extragolvet jag byggde.

   


Det blit lite högt i tak i storstugan.

 

       

Jag tror jag ska ändra arbetsnamnet "plockepinn" till skyskrapan eller kyrkan.


Nu ska jag kolla temperaturen i badvattnet, förhoppningsvis varmt för ett bad eljest i med mer ved.


Vi måste köpa ved och helst ett lass hela stockar men färdigsågad och kluven går också bara den inte är så fin och småbitar som sist vi köpte.

Behöver jag påpeka att nu har jag jävulskt ont i kroppen, vet inte hur jag ska orka göra någonting som att kolla badtunan.

Av Jan Sandström - 18 september 2017 10:06

Jag skulle ju skriva om en födelsedag men glömde bort.


Min kusin Kicki, Christina Wahlborg fyller ju år idag så

 

GRATTIS på födelsedagen från jag och Inger.

           
           

Av Jan Sandström - 18 september 2017 09:11

Måndag den 18/9


Igår lastade vi bilen och åkte hit till stugan, på släpvagnen hade vi +100m 2"4 eller 45*95 som det heter idag, 4 buntar isolering och en syren.

Två ovilliga katter fick även följa med men jag tror de vet vart de ska för snart springer de väl in i transportburarna bara vi tar fram dem. De säger inte ett knyst på hela resan och här öppnar vi burarna inne i bilen, de kikar ut genom fönstret och seda ut, går runt och kollar läget, Mirabell vill in och går runt innan hon går ut igen.


Vi åt mat innan det blev arbete och jag är nöjd med det vi åstadkom.

   

Golvet över 2/3 av de stora delen är klart och det blev lättare att slippa använda stege hela tiden.

 

Inger har redan möblerat med matta på golvet.


Alla plankor som legat där inne lyftade vi upp.

 

Det jobbigaste är nog att ta bort och lägga tillbaks preseninngen.


Men jag var ganska slutkörd då vi var klara med gårdagens jobb så skönt att få middag, lax och gott. Även kisse fick lite av laxen.

Badtunan hade vi värmt upp och senare ärmare 22 kröp jag ned i vattnet men det kunde ha fått vara 1 eller 2 grader varmare, speciellt för Inger som nu avstod från badet men för mig var det skönt med 37° på den digitala och 39° på den analoga. Jag tror med på digitala tempen för det kändes mer som något ditåt.


Väl inne vid ½11 blev det lite datorkollande och en stor mugg kaffe och Inger såg på Johan Falk på TV som även jag sneglade på.


Tomas hade sin 35:e födelsedag och det var

 

Men den fick jag inte njuta av.  


Gick isäng och då saknade vi lilla Mirabell, jag hittade inte henne här inne men jag låg med ljudboken och då jag var upp på toa vid 2 så kom hon in genom fönstret. Gunnar hade tidigare tagit sig en mus och låg på soffan och sov hela natten tror jag. Han låg då där klockan 2.


Åtta steg vi upp och jag kollade blodsockret, idag hade jag 5,4 mmol och vågen stanade på 74,8 kg.

Frukost inne = kallt ute.

Jag sitter här i röda rummet med skogen, grishuset, vedboden och frukostplatsen som utsikt.

 

Inger har gått ut för att gräva upp potatisen och jag ska straxt ut till bygget.


Då blir det bygget och främst ska vi lufta in och upp det sista av plankorna, gavelspetsarna ska upp och sedan ska det väl gå fort att få upp det sista.

Men det skulle ha underlättat om man var fler fast det fungerar det här också.

Först ska vi nu inrikta oss på den bortre mindre sovrums/loftdelen som består av tre sidor.



Just nu +9,9°, mulet men det ser vidstilla ut, nä det blåser längre inne i skogen ser jag men det ser även ut att regna eller ser jag fel, får gå och kolla på altanen, nä det är en synvilla för det regnar då inte på andra sidan huset.

 Så här ser det ut över åkrarna och bygget.

 

Det är höst.

 

Förkylningen håller mer och mer på att försvinna, snyter inte lika mycket nu och ischiasen/diskbråcket har blivit mycket bättre.


Då ska jag klä på mig jobbarkläder, värma en mugg te till Inger och mer kaffe åt mig.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards