jans

Direktlänk till inlägg 22 september 2017

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 22 september 2017 09:58

Fredag den 22/9


Igår blev en jobbig dag.

Efter en lugn skön förmiddag här inne med kaffe och brasa i kaminen gick jag ut till bygget.

Skulle fortsätta sätta upp läkt i taket men jag fick så   ont i min högra axel att det inte var sant.

Dessutom hade jag gjort fel på ett par ställen, tänkt rätt men gjort fel eller tvärtom men jag skyller på den onda axel och att jag inte tänkte klart.

Så jag gav upp och gick in en stund, men voltaren hjälper tillsammans med massage och vila. Tror jag då för det onda lättade och det blev bättre, fast inte helt bra.

Gick ut igen och tog en lättare skruvdragare fast det är bara så långsam och så avände jag vänster arm.

Till slut fick jag upp de bitar jag tänkt ha upp.


Sedan blev det eltejp och markera var ungefär jag vill ha eluttag, lampor och annat monterat. Men jag får nog ta bort hälften innan det blir elektikerjobb.


Gick in och Inger var ute och klippte gräs m.m då hon kom in för att hon blev getingstungen och hade en liteninnanför tröjan.

Den kom loss och flög direkt takt mot mig och stack mig på näsroten mellan ögonen.

Tror Inger sa att hon fått 6 stick i sommar och det är jordgetingar som hon såg ha bo vid rabarberplantan.

Det får bli en liter bensin och tändsticka när det blir lite kallare.


Sedan skulle jag in i sovrummet och snubblade på ett parasoll som låg i hallen (vi håller på att plocka in inför hösten) och jag slog i höger knä i dörrkarmen då jag föll pladask takt ut på sovrumsgolvet, men tursamt nog låg där en tjock stolsdyna (till den hängande kulan vi har) som jag ramlade på. Jag skulle in och klä av mig för ett bad i tunnan.


Jag kom ut i tunnan som jag naturligtvis stoppat för mycket ved i, 41-43° är lite för varmt men det var skönt en kort stund.

Vädret var vindstilla och uppehåll så jag kunde ställa mig upp emellanåt för att svalka av överdelen på mig.

Igår badade Inger också och hon vill ha varmare än jag så jag tror hon var nöjd med värmen.


När jag gått in och duschat av mig skulle jag slänga upp den där dynan som låg på golvet på översängen men då kom igen och dynan vek sig och slog i taklampan, av glas, som ramlade i golvet med en smäll och glaset flög.

Bara att försöka komma därifrån naken som jag var och hämta dammsugaren.

Tursamt låg det mesta på trasmattan men jag fick dammsuga allt runtomkring och hindra katterna som nu vaknat från att gå in i sovrummet.

Katterna hade legat och sovit hela dagen från morgon till kvällen. Det är jobbigt att vara i stugan säger de. Mösskoma (jämför med paltkoma) kallas det.


Vi såg på TV och naturprogram från bl.a Netflix innan det blev kväll och natt.

Jag har sovit gott fast jag hade värk i kroppen och först ½9 steg vi upp.


Då vägde jag 75,8 kg. Det här går inte, jag måste dra in på godsaker och mat men nu börjar Inger jobba igen efter helgen så då kanske det blir bättre, dessutom är det slut på födelsedagar för oss, bara jag kvar den 29/10 men då vill jag bara ha paket, och en liten tårtbit. Jag är som småbarnen är det är sådana dagar.


Frukost inne, det blir så nu för tiden, sommaren är slut.

Vi ska bara städa undan det sista så packar vi bilen och åker in till stan igen.

Sonen Tomas kommer till stan idag i sitt jobb och ska bo hos oss så då får vi träffa han.

Sedan behöver jag vila upp mig lite och återgå till det normala, att gå omkring på gatorna.

Jag har inte tagit någon promenad på hela veckan men tror inte jg behövt det med tanke på allt jobb med stugbygget.

Det som vi inte alls hann så mycket på som var tänkt, det har ju mest regnat. Vi som tänkt ha fått upp plåttaket.

Där får vi kanske backa och lägga på en till presenning inför vintern men det kommer kanske inte ens det hålla för snön eller så ta en helg och hyra en skylift. Men pengarna börjar tryta så jag får hplla igen på utgifterna.


Det är då uppehåll just nu men dimman låg tät i morse.

Ute är det +10° och i stort sett vindstilla men mulet och grått.


Idag blir det ju hemresa och hemma blir det plocka ihop och ställa undan det vi drar hem.

Vem vet, kanske får jag lust och ork att ta en promenad för det ska bli finare väder i stan än här ute på landet.


Inger fotade några fina bilder som inte blev fina, kameran stod i fel programläge med något som heter "softfocus" men jag kallar bilderna för suddiga.

 

Vi får hoppas på lite sol eller ljusare väder så kan vi göra om fotograferingen.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards