jans

Alla inlägg under september 2017

Av Jan Sandström - 11 september 2017 10:08

Länge sedan jag skrev om filmerna men idag kommer ett inlägg.

SVT 1, 14:25--15:45 Sjätte skottet (1943)

 

Handling:
I en stor spegelklädd sal i Monte Carlo råder en sjudande aktivitet vid spelborden. En man lämnar lokalen, skänker sitt dyrbara cigarettetui åt en blomsterflicka och går att skjuta sig. Han blir hindrad av en elegant blond kvinna, som får honom att lova att först ta en drink tillsammans med henne. Det visar sig att Georg Winkler och Marguerite Hoffman bägge är svenskar i förskingringen och på en fransk terrass delger de varandra sina olyckliga livsomständigheter. Marguerite är skild och har en m...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 11 september 2017 09:32

Måndag den 11/9


Igår var det söndag (konstigt) och vi behövde papper till fotoskrivaren så en koll på nätet visade att MediaMarkt hade hemma.

Så det blev en sväng dit där jag även köpte en Google Chromecast Ultra och sedan körde vi Norra länken till Ersboda och till Emil.

Han skulle bjuda på fika så vi hade med oss en påse bullar. (Vem bjöd på fika?)

Först provade jag och Peter min nya apparat och den fungerade fint när den kopplats in och ställts in med app i min mobil.

Farmor lekte med Emil innan fikat och nu är det full fart på killen.

   

Sedan blev det kaffe för mig, Te åt de andra och Emil fick farmors goda hemkokade svartvinbärssaft.

     

Ungfamiljen skulle ut och handla, i regnvädret, så då åkte vi hem igen.

 

Här hemma skulle jag koppla in min Chromecast men inte 17 fick jag den att fungera här hemma.

Totalt omöjligt att få den att ansluta till mitt nätverk så jag gav upp.

Inte gick det lättare att ligga på soffan med en sovande Mirabell på magen.

Hur som helst ska apparaten sitta i stugan så jag lade den i kylväskan, där lägger vi det som ska upp till paradiset.

Dit funderar jag förresten på att åka senare idag efter att ha handlat isolering och virke.

 

Senare blev det TV och efter att jag scrollat igenom en film jag spelat in tidigare, Ghost Storm heter den och, nä den var inte speciallt bra så jag scrollade mest igenom den.

Efter den kom Inger med efterrätt så vi såg två avsnitt av Norge från luften innan det blev sängen med min ljudbok och ordentligt pass med bensträning innan jag släckte.

 

Har sovit gott, vaknade och tog medicin klockan 6 och somnade om till ½8, låg kvar och kollade nätet i mobilen innan det blev måndagsrutiner.

Idag stannade vågen på 74,6 kg och blodsockermätaren på 5,5 mmol.

 

Som jag sa funderar jag på att åka till BYGGmax och köpa lite virke och isolering som jag kör upp till stugan.

Men jag kan nog inte ta allt i ett lass, 17 st balar isolering ryms nog inte på min lilla släp så det får nog bli 2-3 körningar.

Fast å andra sidan borde jag inte göra det för min ischias är inte helt OK.

Det gör fortfarande ont och det går ned i benet fast jag är mycket bättre än före helgen, och i helgen.

 

Jag kanske stannar hemma och tar en skön promenad i höstvädret för idag är det fint väder.

Som det regnade igår morse, 30 mm regn mätade min station, 29,6 står det men 0,6 kom före midnatt.

Jag har ju berättat att jag inte litar helt på mätaren och så kan det vara, störtskuren igår morse hann den nog inte med att mäta.

Jag kanske skulle ta och göra om den idag, det kan bli att bra dagsverke. I eftermiddag ska vi hem till Erik som fyllde år i fredags men då var han bortrest, han jobbade.

 

Idag är det då fint väder så regnmätaren, promenad och mat hos Erik blir bra, jag kan ju gå hem ifrån han efter gomaten.

Jo jag ska/måste ju försöka ordna något foto åt Inger också. Fullt upp alltså, SUCK.

 

Solen skiner och jag har +15,5° utanför fönstret så efter att ha tagit frukost ute blir det förmiddagskaffe där ute och kanske borta vid förrådet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-11 10:00:11

Temperatur: 15,7 °C
Lufttryck: 1004,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från S,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 29,4 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 331,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
14,8 °C
Klockan:
12:12
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
05:42
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
998,0 hPa
Klockan:
13:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:02
Sol upp: 05:51
Sol ned: 19:18
Skymning: 20:07
Dagsljus: 15:05 tim:min
Dag längd: 13:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:09
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, fint vid trean.

   

Av Jan Sandström - 10 september 2017 09:47

Söndag den 10/9


Det regnar och har regnat. Vaknade vid 5-tiden av att det vräkte ned, låg sedan och lyssnade en stund på regnet.

Men inte gå händelserna i förväg.


Vaknade och hade   ont i min ischias eller något ditåt.


Gick en promenad på 4 km ned till Lundåkern där de håller på att bygga gångbron.


Gick efter gångvägen från Storgatan vid Tvärågatan och genom lummig skog

     

ned till bron över Tvärån upp till Kvarnvägen och det duggregnade lätt.

Såg att de börjat riva husen där de ska sätta upp några nya fula hyreshus.

 

Nere vid älven tittade jag till brobygget och de verkar sköta sig väl men bygget går sakta, jag vill gå över bron någon gång.

   


Uppe på Kvarnvägen igen, tidigare kortet tog jag då jag stod ungefär vid skyltarna till vänster, så jag hade ju kunnat fuska och gena.

 


Synd på så fina hus men jag skulle ha fått ta hand om det halvrunda fönstret och sätta det på vårt bygge, men jag vill också ha treglasfönster och det var knappast det där.

 

I det här huset bodde en gammal lärare på Hedlundaskolan, Birgit Forsberg och hon gifte sig på gamla dar.

   


Men att även det här skulle rivas trodde jag inte, det var ju inte nått gammalt hus men det är markan som är attraktiv och att tjäna så mycket pengar som möjligt på den.

     


Vidare hem

 

och då hade vädret lättat, senare tittade även solen fram och jag satt ute ett tag.

Jag gick sakta och det gick fint men senare fick jag ont igen, får inte sitta. Egentligen skulle vi ha handlat isolering m.m och kört upp till stugan men jag vågade inte utsätta mig för att lyfta och sitta i bilen.


Till slut lade jag mig på soffan med den bärbara för att skriva lite planering på bygget, då gick strömmen.

Märkte det då jag hade laddaren i och datorn gick övet till batteridrift. Tog mig upp och skulle kolla hur omfattande det var.

Var det bara en säkring, huvudsäkring eller utifrån, när jag öppnade garagedörren stod grannarna samlade på gatan och de frågade om jag också var utan ström, jodå, så då var det inte fel i mitt hus.

Tog mobilen och kollade Umeå Energi.

 

Typiskt, jag skulle ha gått upp 5 minuter tidigare då jag tänkte göra kaffe, nu fick jag ta fram gasköket och koka vatten men det funkar det också.

 


Ungefär 40 minuter var vi utan ström, den kom tillbaks men försvann efter ett par minuter för att återkomma en stund senare.


Inger var ute hela dagen i trädgården där hon trivs med att påta på med spaden.

Sent blev det middag, nått från frysen och från hennes födelsedagsfest. Mätt blev jag då och senare satte vi på avsnitt två av Norge från ovan.

Men efter 10 minuter slog vi om till SVT1 där de sände Morden i Midsomer som vi såg, efter det återgick vi och såg klart Norge.


Gick isäng och det regnade ute, det hade börjat tidigare så nu var ovädret på G.

Ljudboken en stund och sedan sov jag ganska gott till 5-tiden då regnet väckte mig. ½6 tog jag min medicin och stängde klockradion men somnade inte om riktigt ordentligt till åtta då vi steg upp.

Gjorde några inspelningar via mina kameror men de lägger jag upp då jag hittat igen och kollat upp om det blev något att visa.


I morse vägde jag 74,9 kg.


Frukost ute och det var ganska skönt, ischias känns bättre men inte helt borta. Har lite besvär med att sitta på vissa stolar.


Idag funderar vi på att handla lite fotopapper och sedan fika hos Emil.


Vädret är ju inte så uppmuntrande till något annat utejobb, nu har det dessutom börjat blåsa.

Tempen utanför fönstret är på 14,1°, mulet naturligtvis men regnet har avtagit.

20,7 mm regn kom det men inte säkert att mätaren räknar rätt då det kommer sådan där störtskur, jag byggde ju en förhöjningsram på stugans mätare och skulle ha gjort det här hemma också, men då måste jat upp på taket, plocka ned regnmätaren och bygga på den. Jag gör det då inte idag.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-10 10:30:16

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 999,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från SE,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 13,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 20,7 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 39,6 mm
Året: 322,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
14:19
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
05:16
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
17:26
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
10:09
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
02:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:59
Sol upp: 05:48
Sol ned: 19:22
Skymning: 20:11
Dagsljus: 15:12 tim:min
Dag längd: 13:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:49
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i höstträdgården.

   

Av Jan Sandström - 9 september 2017 16:37

Då får jag ta fram.

Av Jan Sandström - 9 september 2017 10:04

Lördag den 9/9


Idag är det ingen jag vet om som fyller år, ingen i familjen alltså men såg i dagens tidning att Hansine Modin har dött.

Hon abetade som husmor i köket på Hedlundaskolan här i Umeå där och när jag jobbade som skolvaktmästare.


Igår kom Maria förbi och vi åkte upp till Biltema och handlade, det blev stänkskärmar till hennes cykel men jag hittade även lite roligt som ska slås in i paket till ett visst barnbarn jag har, säger inte vem men han fyller två om drygt tre veckor.   

Det blev även lite annat smått och gott som ett glasswienerbröd i en box som jag tog hem och två kokta med bröd jag åt upp direkt.

Här hemma monterade vi tillsammans skärmarna och det blev skapligt bra tack vare att jag har sparat grejor, det fanns inga skruvfästen på cykeln men gamla oanvända fästen till cykellysen fick duga och det blev ganska bra.


Sedan satte jag mig ute med fika där jag somnade i stolen med ljudboken i lurarna och Gunnar i mitt knä.

Gick in och värmde mat som jag åt framför TV:n och tänkte se på film men hittade ingenting bra, men hittade filmer och program som jag raderade från hårddisken, inspelat material jag antingen redan sett eller inte kommer att se, sånt jag spelat in för att KANSKE se.


Kollade även på datorn på väderstationen och om man kan använda en Raspberry Pi för att samla och lägga upp data på hemsidan som jag har här hemma nu med en gammal bärbar dator till. Jag använder programmet Cumelus här hemma och praktiskt om jag har samma där..

Men jag blir inte klok på om det går eller fungerar, hur det fungerar. Får nog begära hjälp i frågan eller strunta i allt, det är ju enklast och billigast men inte lika kul.

Jag är ju inte då bra på utrikiska språk att jag förstår allt det invecklade.


Men en film såg jag och det var med Adam Sandler som ett fån till rik som som fick gå om alla skolklasser igen. Egenligen inte nån bra film men i brist och intresse för något annat.


Inger kom hem efter en eftermiddag och kväll ute på galej med jobbarkompisarna. Kul att bli uppskattad för det man gör, det hon gör.


Jag hade riktigt ont i min ischias under dagen och då jag gick isäng men stretching och Voltaren lindrar.

Har änså sovit gott ända till 6, mer medicin och Voltaren och somnade om trotts ordentligt ont.

Men ½8 vaknade vi och jag fick lov att stiga upp för att röra på mig då det gjorde allt för ont att ligga kvar.

Varm natt så Gunnar har legat ute hela natten och jag har fått ha sängen för mig själv.


I morse visade vågen på samma som igår 74,6 kg klockan 08:10


Frukost ute och ganska skönt denna höstmorgon med 12° då vi gick ut men vindstilla och uppehåll, min ischias gjorde dock så att jag stod när jag fikade men sedan kunde jag sitta och det har släppt bak i ändan.


Vi skulle ha åkt och köpt isolering till stugtaket men jag avstår från det idag, ska inte utsätta ryggen för mer påfrestning än nödvändigt.

Att sitta i bilen fram och åter till stugan blir väl som i fjol när jag fick mitt diskbråck och att dessutom lassta och lossa en massa balar isolering vill jag inte utsätta mig för.

Det var nog det här som är roten till min onda bak.

 

Då vi klättrade uppför bergväggen i Vilhelmina, jag sträckte mig nog då men jag var ju så bra i ryggen och kände mig frisk.


Däremot ska jag ta en lugn promenad ut någonstans då det inte regnar idag eller nu, men regn kommer.

 

Jag oroar mig mycket för bygget och OM di får klart med taket i höst. Eljest kan jag lika gärna såga upp allt till brasved till badtunnan.

 

Att ha det såhär i vinter är omöjligt, i så fall måste jag bygga ett bättre provisoriskt tak om det ska hålla.


Idag blir det i alla fall en lugnare dag då det är kroppspåfrestningar, men stretcha och promenera lugnt och med ryggstödet på som jag har nu, det värmer gott.


Just nu visar termometern 13,7°, mulet men solen har tittar fram ibland och vindstilla, det är det viktigaste.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-09 10:30:12

Temperatur: 13,5 °C
Lufttryck: 1008,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från ESE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 11,4 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 301,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
08:39
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
16:32
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
05:16
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
04:56
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
02:01
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
11:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:56
Sol upp: 05:45
Sol ned: 19:25
Skymning: 20:15
Dagsljus: 15:19 tim:min
Dag längd: 13:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:34
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här ser det ut med gula löv på gräsmattan.

 

Inger går ut för att jobba i trädgården och jag ska gå på min promenad, sedan blir det väl kaffe ute på någon altan.

 


Av Jan Sandström - 8 september 2017 09:41

Fredag den 8/9


Ja då var det dags igen.


GRATTIS Erik på födelsedagen.


Såja, då var det avklarat, för den här gången men det är snart dags igen.


Igår kom Erik förbi och vi åkte upp till Biltema där han köpte pasta och remsor.

Inte makaroner utan ljuddämparpasta för att laga hål i avgassystem och glasfiberremsor att linda på som armering.

Alternativet hade varit att köpa en rörbit, kapa bort det trasiga och sedan svetsa ihop igen, det här gick mycket lättare, för mig som bara stod och tittade på när Erik låg på rygg under bilen och jobbade.

Men som en temprär lagning fungerar det så nu är det bara att se hur länge det håller för det blev både tätt och tyst.


Jag tog fram kofoten och hammaren och så började jag riva staket på altanen, men virket var inte dåligt utan helt perfekt så det får hamna i badtunnans kamin. Det är väl stolparna som kan vara dåliga men dit har jag inte hunnit och då måste jag riva lite av golvet för att få bort. Det ena medför det andra så ett litet synbart enkelt ingrepp kan bli ack så omfattande.


Sedan gav jag mig ut på promenad, lite drygt 3 km blev det och jag ser det som bra då jag fortfarande har besvär med, vad det nu är.

Ischias, diskbråcket eller om det nu är höftleden som börjar jävlas. Eller är det någon muskelsträckning, infektion eller något för det känns som muskelvärk.

Jag gick i alla fall på Rödäng och Västerslätt.

 

Kameran var med och jag tåg några höstbilder.

     

Jag vill ha sommar och varmt och skönt och och och. Gräs och björkpollen och mygg och insekter.


När jag kom hem blev det lite småpyssel men även kaffe.

Satte mig och såg film på kvällen, en Indisk planetfilm (sience fiction) om en utvecklingsstörd person som blev vän med en utomjording. Påminnde väldigt mycket om ET.


Inger kom hem och så gick jag isäng, då hade det börjat regna, eller det gjorde det redan vid 6-7-tiden så Gunnar som kom in var BLÖT. Och så säger de att katter avskyr vatten. Han verkar älska att vara ute och blöta upp sig men det är kanske för att Maria brukade bada han som kattunge.

   

Men det var skönt att efteråt få ligga på sängen och sova.

 


Nåja, jag gick isäng med min ljudbok och inatt slapp jag ha Inger i sängen, däremot Gunnar som vräkte ut sig och tog betydligt mer plats än den lilla kisse på bilden ovan, varför ska han envisar med att nu för tiden ligga tvärs över sängen.


Jag har sovit men mår inte riktigt bra av att ha han mellan eller vid mina ben, men man kan ju inte sparka bort han heller.

Ont i höfter, ändan eller någonstans där då jag vaknade och steg upp vid åtta.

Idag stannade vågen på 74,6 kg,


Frukost intog jag inne vid köksbordet idag och säger jag att Gunnar ligger fortfarande kvar på min säng så förklarar det vädret.


Senare eller om en stund kommer Maria hit och vi ska till Biltema (igen) och hon ska köpa stänkskärmar till sin nya cykel.

Det kan behövar för det regnar och ska regna mycket i helgen.

I övrigt inga planer för dagen men det blir nog ingen promenad idag, tar nog en cykeltur och läser en bok här inne.

Egentligen skulle jag ha haft ett sånt där gåband men jag köpte ju motionscykeln för att få alternativ rörelse och träning av andra muskler.


Det REGNAR, kanske inte så våldsamt men det regnar och är blött och kallt.

Just nu, nä faktiskt +10,0°, kan bli kaffe ute och nån vind, vimpeln ligger då klistrad mot stången så det blåser nog inte så mycket.

Mulet naturligtvis och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-08 10:15:11

Temperatur: 10,4 °C
Lufttryck: 1007,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 9,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 6,9 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 297,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
07:20
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
11:58
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
04:56
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
03:28
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1023,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1007,7 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:52
Sol upp: 05:43
Sol ned: 19:29
Skymning: 20:19
Dagsljus: 15:27 tim:min
Dag längd: 13:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:22
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Förresten vill jag ha en sådan station i stugan nu när vi har bredband där, ett tips till er barn att pappa fyller år den 29/10 och vill ha den här.

http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4derstation-med-peksk%C3%A4rm/36-3242

36-3242 Väderstation med pekskärm


Jag undrar hur mycket vatten det blir här uppe i helgen?

 

Fåglarna får då någonstans att dricka och bada.


Så här ser det ut i trädgården och nu utan delar av staketet.

   

Av Jan Sandström - 7 september 2017 09:32

Torsdag den 7/9


Idag är det sophämtningsdag och då kan jag inte gå på trottoarerna här på Västerslätt.

Men min tunna står inna vid tomtgränsen   Varför jag nu ställt ut den, vi har ju bara en påse i botten.



Igår tog jag en MC-tur och upp till stugan där jag gjorde ett mindre jobb på gäststugan och hem igen, det tog inte mer än ett par timmar.

Här hemma satte jag mig ute på altan med lite fika och korsord men halvsov ett tag i den sköna solvärmen och så fick jag Gunnar i mitt knä.

Fåglar i automaten men Mirabell låg inne och sov.

 

"Spedy" eller Nötväckan är hos mig. En liten rolig fågel som springer upp och ned på trädstammen.

 

Eljest de vanliga !trädgårdefåglarna" som Talgoxe, sparvar och finkar.

   


Inger kom hem, vi åt middag och så såg vi första avsnittet av Norge från luften som sänds på SVT1 men igår eller är det idag det är sista chansen att se på Play.

Efter det såg jag en film och rensade bland inspelat material så nu indikerar inte disken rött längre, fast snart har jag nog sparat mer på den.


Det blev ingen promenad igår men hade funderat på att gå senare på kvällen fast då orkade jag inte utan gick isäng.

Inger tyckte hennes säng var kall så jag erbjöd mig plats under mitt täcke, sedan kom Gunnar så det blev en trång natt igen.

Kanske borde flytta sängen till ett eget rum och stänga dörren.


Men jag har nog sovit skapligt ändå.


Vaknade efter 7 men jag låg kvar och sträckte på mig, har ont i min ischias och tidvis är det rent utav jobbigt.

Frukost ute på altanen mot gatan och det var inte så kallt, runt 10° tror jag det var.

Idag stannade vågen på 74,8 kg och inte så illa.


Idag får jag se vad det blir, Inger åker och jobbar i eftermiddag, tror jag. Egentligen har jag ingen koll på när och hur hon jobbar nu för tiden. Jag tar dagen som den kommer.

Men en promenad MÅSTE jag göra för idag är sista sommardagen enligt yr.no för imorgon eller inatt börjar det regna och ordentligt.

Fast, de har ju haft fel tidigare.


Men det ser ut som en riktig höstdag idag, björklöven rasar gula från träden och temperaturen ligger på 12,2° samt nulet just nu men svaga nordliga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-07 09:45:10

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 1019,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NNE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 15,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
09:39
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
15:59
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
03:28
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
02:33
Lufttryck - Max:
1023,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1030,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,7 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
1023,4 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:49
Sol upp: 05:40
Sol ned: 19:32
Skymning: 20:22
Dagsljus: 15:33 tim:min
Dag längd: 13:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:11
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Snart mer kaffe, ute på altanen naturligtvis.

 

Av Jan Sandström - 6 september 2017 10:10

Onsdag den 6/9


 

Grannens flicka har målat det här på trottoaren.


Igår hade vi ännu en skön "sommardag", i alla fall skapligt varmt och soligt.


Så det blev många timmar utomhus men jag tog ingen längre promenad, dels hade jag ont i kroppen och så överskattade jag solvärmen.

Jag gick bara runt grannkvarteret Fiblan så det fick räcka med de 670 meter det blev. Här hemma hade vi lä och varmt men det blåste när jag kom ut på Stråvägen och inte så varmt men där hade jag ju kunnat vända om och ta på mig en jacka eller tjockare tröja.

Det blev en sväng in i på nya parkvägen det gjort i ordning.

 

Björkarna börjar gulna.

 


Väl hemma tog jag fram sågen och byggde en liten trälåda till nubb och klammer som är till spikpistolerna.

De låg tidigare i en plastlåda, godislåda men den började gå sönder. Jag blev ändå inte helt nöjd med den så det kanske blir en ny framöver och då gör jag högre kant och handtag så att det är enklare att bära. Små lådor får man aldrig för många av.


Under dagen hade jag tvätt på tork, mitt täcke och vindan full med kläder och dukar från Ingers tidigare fest.

Nä jag hade inte tvättar men skulle ta ned tvätten vilket jag gjorde, fick ändå skäll för att jag tydligen tog ned lite för sent.

Efter middan skulle jag måsta ta ned den men min förklaring att vi äter ju middag vid åtta eller tio på kvällen godtog hon inte :-)

Jag tog ändå ned den vid ½6-tiden men för sent då det "rognar på". Tvätten var ändå så gott som torr.

Nu har jag just hängt upp nästa täcke på tork och det ska nog hinna torka idag.


Värmde oct och brockolipaj och och grönsallad till den framför TV:n, sedan äppelkaka och vaniljsås till efterrätt och kaffe fortfarande framför TV:n.

Jag såg några gamla inspelade filmer så att jag kunde radera och frigöra hårddiskutrymme, en del filmer suddade jag utan att se då jag bedömde att jag inte kommer att se dem.


Avslutade kvällen med filmen Faster på TV6 och Inger kom hem mitt i.

Gick isäng tillsammans med Mirabell efter att vi/Inger bäddat sängen.


Jag sov gott inatt och det var kallt ute så Gunnar har legat hos mig hela natten, så gott att jag tydligen bara stängde klockradion vid 6 utan att ta mina piller, de tog jag vid 7 då jag vaknade utsövd men låg ändå kvar och stretchade mina onda muskler.

Jag vete17 vad jag har och varför jag har ont i musklerna runt ändan och övre benen.

Jag tror att jag måste ha sträckt mig ordentligt då jag klättrade i Vilhelmina, det är enda förklaringen såvida det inte var det stillasittandet under körningen.

Idag stannade vågen på 74,6 kg.


Idag spås det fint väder igen men det blåser och var faktiskt så kallt tidigare att jag åt frukost (fikade) inne idag.

Jag funderar idag på att ta en MC-tur, det blev ju inte igår och inte tidigare heller men nu är det inte så många dagar kvar innan det är dags att ställa undan den för vintern.


Jag sitter och sneglar på TV nu och Norge från luften, SVT1 HD Idag 09:55 - 10:45, har spelat in tidigare program som jag tänkt att vi kan se tillsammans jag och Inger men nu kan jag inte låta bli att se och nu visar de Trollstigen, på vintern och det får man aldrig se då vägen är stängd då.


Just nu har jag 13,7° utanför fönstret, det blåser lite och ingen sol just nu.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-06 10:45:10

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 1027,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
14:26
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
02:33
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1030,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1027,5 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Min:
1030,3 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:46
Sol upp: 05:37
Sol ned: 19:36
Skymning: 20:26
Dagsljus: 15:40 tim:min
Dag längd: 13:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:00
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 05:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här ser det ut, skulle ha tagit bilden tidigare då solen inte sken, och så gick den imoln igen :-)

   




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards