jans

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 oktober 2017 09:37

Måndag den 9/10


Igår blev en dag då jag sprang fram och åter här hemma på tomten.

 

Men jag tror inte den registrerade allt jag gick, det kändes då som så för jag blev helslut efter några timmar och kaffepausen.

Men jag fick prata med grannarna och så gjorde jag vinter med att sätta upp snökäpparna på staketstolparna. Tömde vattnet ute och lite annat.

Jag tog fram två gamla däck på fälg som ska passa släpvagnen och försökte få bort däcken, kapade med vinkelslipen så det nästan tog eld (blårök) men fick ändå inte bort det då jag inte kunde kapa närmast fälgen.

Jag måste ju skaffa nya vinterdäck till släpvagnen och de fälgarna är bättre än de jag har, kanske får köpa nya fälgar och då kanske jag tar aluminiumfälgar. Nä jag hade tänkt ta bort och lacka ett par efter att ha slipat dem.

Men jag har annat att pyssla med så det blir nog inget av det här heller.


Gick in och lade mig på soffan där jag somnade direkt.

Middag och senare film som jag spelat in från TV. Om nån konsttjuv som sökte ett bankkontonummer på baksidan av en tavla.

En komedi med Johnny Depp, Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor med flera, Mortdecai (2015) och till den glass med kolasås.


Depp är något som håller på att komma hos mig, höstdepp då eller om det är bygget i stugan och annat personligt problem jag för tillfället inte tar upp här, eller någon annanstans för den delen.

Det är kanske felet att jag håller sådant för mig själv och inte diskuterar problemen.


Maria kom hem med katter och bil vid 19-tiden och Mirabell var kelsjuk medan Gunnar messt höll sig för sig själv ute då han inte låg på min säng och sov.


Jag gick isäng men orkade inte lyssna så länge på ljudboken (då jag bara tappade tråden då jag funderade på annat) men hade ändå svårt att somna, tankarna snurrade runt i huvudet

Egentligen skulle jag ha satt på musik i lurarna men det tänkte jag inte på då.


Hur som helst somnade jag nog och Gunnar har legat mellan och på mina ben, vaknade före 6 med tät näsa och ont i halsen men det sista tror jag berodde på att jag legat på rygg.


Vid 7 kunde jag inte somna om så det blev nätet på mobilen en stund.

Steg upp och idag fick jag 5,5 mmol och vikten 75,0 kg. Inte dåligt


Senare idag ska jag upp med bilen till Carstedts där Stefan ska renovera bakbromsarna och göra en hjulinställning.

Skrev att jag skulle lägga om till finterdäck men jag tror inte det blir för då kan jag inte dra släpvagnen, saknar vinterdäck som jag skrev här ovanför.

Det kan bli så att det passar med Anders att jag kan lifta hem med han, eljest blir det en promenad.

Då blir det svårare imorgon när jag ska hämta den, det lär ska regna i morgon eftermiddag

Meteogrammet: Umeå Kommun

men nu ska jag inte glömma plånboken.


Nu skiner solen men det blåser ganska ordentligt, inatt har det regnat.

+8,0° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-09 10:00:11

Temperatur: 9,0 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från N,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 6,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 51,9 mm
Året: 403,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
09:33
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
12:54
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
03:09
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
06:13
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1019,9 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:23
Sol upp: 07:11
Sol ned: 17:40
Skymning: 18:28
Dagsljus: 12:05 tim:min
Dag längd: 10:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:37
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu kör de med traktor här ute och planterar nya björkar och det får de väl göra. Bra att de inte tar bort alla träden.

Så här ser det ut genom kameran.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards