jans

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 10 oktober 2017 10:00

Tisdag den 10/10


Igår fick jag skjuts hem från Carstedts dit jag kört för att lämna in bilen på reparation av de bakre bromsarna och så ska de göra en hjulinställning.

Men jag lade inte på vinterdäcken innan, då kan jag inte köra släpvagnen då jag inte har vinterdäck till den idag.

Ett vinterdäck sprack till slut och jag ser att fälgarna är ganska rostiga, har ett annat par men de är inte heller perfekta och så får jag inte bort de däck som sitter på dem, hade tänkt ta bort däck och fixa till fälgarna med lite fin färg.

Nu funderar jag på om jag inte skulle köpa ett par nya fälgar när jag ändå ska ha nya vinterdäck och då realisera tanken att lägga på dubbfria som får sitta året runt.


Efter att Anders kört hem mig tänkte jag ta en promenad men hann bara låsa och larma på och när jag stor på altanen kom Peter och Emil, han skulle lägga om till vinterskor på bilen då han har besiktning idag och sommarskorna är lite diskutabla i mönsterdjup.

Såg att de är godkända men två bör han byta innan sommaren.

Anna kom och hon o Emil gick in för att leka, Emil ville det.

Det gick fint och ganska fort att byta hjul speciellt när man är två, jag drog loss bultarna och kollade däcktryck och sedan kontrolldrog med momentnyckeln så att de sitter fast.


Gick in och gjorde kaffe innan jag satte mig och såg matinéfilmen samtidigt som jag kollade skyliftar i datorn.

Det är svårt att få tag på en liten sådan, dels har de inte här i Umeå eller så är de upptagna.

Jag får nog skippa den planen och använda stegar och min egen stegställning.

 

Det kan fungera med den OM steglängden räcker till. Det blir då billigare än att hyra en lift.

Bilden är ifrån när vi isolerade och bytte panel på västerväggen. Ställningen eller upphängningen köpte jag på Noliamässan för många år sedan och är riktigt praktisk men plankorna var dåliga så de kasserades efter det jobbet och jag köpte nya plankor som ligger, någonstans.


Det finns ju ställningar att hyra men oftast har de hjul och jag tror det blir jobbigt eller omöjligt där ute i skogen.


Nåja jag hann även med en stund med boken i soffan och gosa med kisse, eller om det var dem som gosade med mig.


Jag satte mig och såg en film från Netflix, Man on a Ledge som var ganska underhållande och glass till kaffet.

Inger kom hem och till slut blev det sängen.


Har sovit gott inatt, och länge.

Låg kvar i sängen med Gunnar mellan benen, blöt som han var då han kom in och Mirabell låg utemed mig.

Steg upp och idag stannade vågen på 74,9 kg.


Dagens tidning björ på ett redan löst sudoku.

 

Idag ska hon som lagar min bil ringa då den är färdig, då ringer jag Peter som kommer och hämtar mig så jag kommer mig upp till Ersboda, vill inte gå idag då det regnar och ska regna hela dagen och dessutom tänker vi åka till stugan då Inger kommer från jobbet.

För i morgon är det tänkt att vi ska få upp taket eller delar av det, vi har två dagar på oss och tacksamt nog spås det inte regn efter dagens skvalande.


Just nu REGN och +6,2° utanför fönstret. Dessutom blåser det ganska ordentligt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-10 10:45:11

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från NNE,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 53,7 mm
Året: 405,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
10:16
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
12:21
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
07:45
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1019,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
13:45
Lufttryck - Min:
1011,7 hPa
Klockan:
10:19
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:26
Sol upp: 07:14
Sol ned: 17:37
Skymning: 18:24
Dagsljus: 11:58 tim:min
Dag längd: 10:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:13
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards