jans

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2017

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2017 08:37

Torsdag den 12/10


Igår vaknade jag tidigt här i stugan och ett stort jobb läg framför mig (hängde över mig).


Efter frukost kom Harry och vi gick ut för att börja förbereda arbetet med att få upp taket på gäststugan.

Erik kom och det gick bra att få upp ställningen, nåja lite svårt att hitta plankor i traven. De jag enkomt köpt till ställningen hittade jag bara inte igen. Kan jag ha använt dem till något annat bygge någonstans?


Rackarna tangentbord, det gäller att jag kollat så att inte n faller bort men lättare och snabbare att skriva på än laptoppens inbyggda.


De tre andra jobbade fint och jag hade fullt upp med att serva dem med grejor och virke.

   

Vi, eller de fick inte upp takplåten men det gick ändå fint med så malörer som felmätning och sådant.


Inger servade med mat när hon fick tid att springa ifrån.


Det blev småkallt och Erik var tvungen att åka hem till stan och vi andra drack kaffe och mackor samt äppelkaka som Inger bakat.

När 17 hon nu fick tid för det.


Jag somnade i soffan och sedan åkte Harry hem, vi har bestämt att börja redan 10 idag.

Men jag vaknade och Inger som eldat i badtunnan snäll som hon är, ibland, fick mig att gå ut och mjuka upp den då onda kroppen.

Sista badet så nu sket jag i att duscha före men det blev aningen för varmt för mig i badet.

Vi såg lite stjärnor fast det regnade lite, det fanns ett tunt molnskikt som de starkare stjärnorna lyste igenom och sedan klarnade det upp mer och mer.

Men i år har vi aldrig fått någon sådan där riktigt mörk stjärnklar badstund.


In och vi såg ett program på TV innan det blev sängen och en kort stund med ljudboken.

Mirabell hade gått ut men Gunnar sov tungt på soffan och där låg han i stort sett hela natten. Muskoma kanske.

Vaknade efter ett, kanske närmare två och ingen Mirabell så jag blev lite orolig men hon kom instrosande lite senare nöjd och glad, tror jag.

Nu är hon då näjd där hon ligger ihoprullad i mitt knä.

 

Åtta steg vi upp och jag har min frukost här i "kontoret" eller röda rummet som vi kallar det.

 

Det är säckväv som vi målade röd, eller den var röd då vi köpte stugan 1980, vi målade bara en fjärde väggen röd men sängen jag byggde är vit. Tavlorna har Inger målat i sin ungdom.

 

Om en timme är det tänkt att vi ska köra igång med taket och idag kanske vi får upp takplåten nu när vi vet hur det ska göras.


Vädret är faktiskt lite bättre idag, igår regnade det då vi skulle börja så det fick bli andra jobb innan presenningen kunde tas bort men det hade läckt in en hel del vatten.

När taket är uppe ska jag låna en avfuktare Anders har och ställa in och då kan vi köra igång lite värme. Men dörren ska dit också fast det är sådant jag kan göra. bara jag får hjälp att bära dit den.


Ser att presenningen blåst bort lite inatt i högra hörnet men det har ju inte regnat något, bara ett duggdis.

 

Inne är det mörkt och kallt, +3,8° eller 4,6° och 91% luftfuktighet. Den lägre tempen är utegivaren som hänger ned mot golvet.

  Enligt Nexas givare.


Ute däremot är det 4,9°

  Enligt Vattenfalls givare.

Mörkt är det inne också. I bygget alltså men skruvdragarna är laddade.

 


Ute är det höst men vindstilla, kanske en nordostlig vind och då har vi lä här hos oss.

 

Det kändes inte blött ute som igår morse.

 

Nu får Mirabell ta och vakna så jag kan börja förbereda mig för jobbet, behöver bl.a gå och lätta på min vikt (skita) för idag stannade vågen på 75,5 kg men då åt jag ordentligt igår av raggmukarna och fläsket.

Får jag tid kan det bli något fler inlägg under arbetets gång.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards