jans

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 18 oktober 2017 09:24

Onsdag den 18/10


Idag fyller min svägerska Eva år, hon är alltså min brors hustru sedan länge så

Grattis på födelsedagen Eva.


Igår hade jag en slöardag, kommer inte ihåg att jag egentligen gjorde någonting, inte något nyttigt i alla fall.

Satt och kollade på nätet efter lösningar och grejor till stugbygget, såg på TV och sov. Narutligtvis samtidigt.


Gick en promenad på 2 km runt industriområdet.

 

Jag var trött då jag gick iväg och inte blev jag piggare av promenaden men kaffe och en liten kaka till matinéfilmen och så sov jag gott en stund med Mirabell utmed mig och hon sov också gott hela tiden.


Det blev blöta till middag och nu var det sista bitarna av skinka och smör.

 

Såg film senare på kvällen och det blev något från Netflix.


Inger kom hem och senare gick jag isäng och en stund med ljudboken.

Förkylningen med bihålorna jag haft tidigare hade släppt så jag slapp då skitlukten varenda gång jag snöt mig, men under dagen hade det slagit lock för höger öra och lite snuva. Ska jag aldrig bli helt fri det här eländet.

Kanske därför jag könt mig så trött och orkeslös under dagen.


Men jag sov gott med Inger och Gunnar delande säng med mig, skönt med extravärme när man har fönstret öppet och det kryper ned mot nollstrecket utomhus.


Vaknade före ½8 och låg kvar en stund med mobilen och nätet där jag kollar av stugans kameror m.m innan jag vägde mig och idag blev det 75,0 kg.

 

Ute såg det bra ut och även inomhus.

 

Tempraturen har sjunkit även inne.

 

Den här skärmbilen tog jag aldeles nyss men det var likadant tidigare, ute var det som kallast -3,5° i stugan, utomhus naturligtvis.

Men det är soligt och fint där.

 

Idag ska vi åka och köpa takplåt, vi köper ny plåt till gäststugan så den som följde med får vara till kommande förråd och bastu, när det nu blir byggt men förrådet bör komma upp ganska snart. Det behövs då grishuset är på upphällningne och kan rasa när som helst.

Kanske orkar jag med en lite längre promenad idag. Småfåglarna har fått påfyllning med mat och jag skulle behöva fylla på mitt förråd med frösäckar.


Vi hade inte så kallt här i stan men -0,1° var det straxt före 3 inatt, uppe vid väderstationen då, på marknivå vet jag inte.

Men nu visar termometern -48,7° fast det tror jag ïnte på. Den har fått fnatt igen.

+3,1° hoppade den till och det ser bättre ut. Det var då frost på bilen när jag matade fåglarna men solen skiner från en blå himmel så det ser fint ut där ute om än kallt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-18 09:45:10

Temperatur: 5,0 °C
Lufttryck: 1006,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 3,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 71,7 mm
Året: 423,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
02:49
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
03:31
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
22:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:49
Sol upp: 07:37
Sol ned: 17:10
Skymning: 17:58
Dagsljus: 11:09 tim:min
Dag längd: 09:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:16
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

 
 
Ingen bild

jammar

18 oktober 2017 10:24

Snyggt! Men dålig lutning på taket.. Det där får du skotta snö på...

Jan Sandström

19 oktober 2017 09:12

Det är inte jag som gjort stommen så jag litar på företaget att de beräknat rätt.
17° lutar det och jag har gjort förstärkningar utöver originalet så det bör hålla.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards