jans

Alla inlägg under oktober 2017

Av Jan Sandström - 27 oktober 2017 10:00

Fredag den 27/10


Ja då var det dags för månadens räkningar, jag gjorde ju nyss det här.


Igår var det skitväder men då jag fick ett mejl tidigt att mina släpvagnsdäck var klara var det bara att klä på sig och ta bilen upp till OKQ8 på Carlshem och hämta dem.

Sedan fortsatte jag söderut till Anders för en stunds trevlig samvaro, jobb.

Men det blev ingen varmvattenberedare utan vi åkte in till IKEA där jag köpte två takplafonder och några småsaker. Anders fick tag på en liten hylla/bänk så vi blev nöjda.

Jag hade köpt bullar på OKQ8 som vi åt av och sedan åkte jag hem då Inger kommit och skulle ha bilen för att handla.


När hon åkt kom Erik och pratade och tog en halv bulle, den saknade Inger då hon senare fikade.

Linkan kom med ett paket från Apotea som jag köpt lite varor ifrån.


Middag och sedan film där jag såg Wheelman, men det var ingen höjdarfilm så jag fortsatte med ett program om tornados i USA.

Då jag ätig både bullar och annat gott igår så kollade jag vid 21-tiden blodsockret men det var bara 7,2 mmol ett par timmar efter middag och en timme efter en söt god kanelbulle med sockerröra i.


Sedan blev det sängen och ljudboken men även lite surfande på sängdatorn, uppdateringar då den inte varit igång på ett tag.


Har sovit skapligt gott och i morse när jag kollade nätet på mobilen låg TBN nere, det är stugnätet men nu har de fått igång det igen.

Vågen stannade på 74,5 kg i morse.


Frukost och Erik mejlade mig med en fråga på en nätdel och om jag hade en sådan. Klart jag har oavsett sort. Jag har en låda där jag sparat alla nätadaptrar som blivit över efter apparater man haft och det har blivit en hel del under åren.

Nu är frågan om kontakten passar till det han ska ha den till.


Sedan väntas Anders hit och han ska byta till vinterdäck och då byter vi även på släpvagnen.


Till middag blir det palt och Inger har bjudit hit en hel drös med släkt, vänner och bekanta så det ska bli gott och då går jag säkert upp ett par kilo i vikt igen. Men det är det värt.


Vi har fått snö men den kommer nog att försvinna för det väntas varmgrader och regn.

+1,3° utanför fönstret och vindstilla, tidvis är det nästan så att solen orkar igenom molntäcket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-27 10:15:11

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 81,6 mm
Året: 433,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
12:58
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
07:26
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
05:13
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
23:23
Lufttryck - Min:
1012,9 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
05:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:14
Sol upp: 08:05
Sol ned: 16:40
Skymning: 17:31
Dagsljus: 10:17 tim:min
Dag längd: 08:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:20
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu är det nog så att vindmätaren fryser fast där uppe, eller så blåser det ingenting.


Så här ser det ut.

 

Kaffe och en halv bulle innan jag tar itu med räkningarna.

 


Av Jan Sandström - 26 oktober 2017 18:17

Jag skrev och gjorde i ordning morgonens inlägg och klickade på "Spara inlägget" innan jag åkte iväg till Anders.

Nu kollade jag datorn och gick förbi bloggen och där låg det fortfarande och väntade på att sparas.

Jag får inte springa iväg utan att kolla så att inlägg går iväg som de ska.


Men nu finns dagens "Godmorgon världen" i bloggen.


Vad jag gjort idag skriver jag om imorgon. Nu tror jag att det blir film av något slag.

Av Jan Sandström - 26 oktober 2017 09:42

Torsdag den 26/10


  

Fick jag inte in inlägget tidigare idag.

 

Igår snöade det   


Jag var inte på humör när jag steg upp och hade värk i kroppen men klädde ändå på mig skoteroverallen och åkte till Anders.

Det skulle bli oväder men det verkade dra ut på tiden innan det kom.

Hos Anders gjorde jag något som skulle ha varit gjort tidigare, jag klättrade in på vindan och kikade på den gamla varmvattenberedaren som enligt uppgift skulle sitta där, och det gjorde den.

 

Det var svårt att se hur den satt men bakom lager av isolering hittade vi den.

Men för att komma åt under var kameran till hjälp.

 

Men jag har ingen aning OM det är tryck på vattnet, har de kapat rören då de satte in en ny beredare eller...


Vi ska i alla fall försöka få ut den och isolera hålet under som nu går ned till innertaket över hallen eller någonstans där omkring.

Sedan satt vi inne och drack kaffe och pratade medan hans badtunna värmdes upp, men jag badade inte utan åkte hem då Inger kom från jobbet.

Hemma blev det middag och så såg jag dagens matinéfilm som spelats in, "Med 10 cent på fickan" heter den.


Sedan sängen och bla. bla. bla. med ont i kroppen.


Vakande och steg upp, vågen stannade på 73,8 kg, härligt.

Men inte lika härligt där ute, i stugan ser det ut så här och nu, eller nästa gång jag är där ska jag flytta kameran så att den visar bilinfarten så jag ser om det behöver skottas.

 


Idag ska jag åka till Anders igen efter att jag hämtat de nya däcken till släpvagnen, fick mejl om dem i morse.

Hos Anders tror jag att jag ska ge mig på den där beredaren, har en idé om hur jag ska göra och är den tom är det lätt att få ut den.

Eller lätt blir det inte för den är nog ganska tung, det vet jag från min gamla jag hade i stugan.

Det ska småsnöa mest hela dagen och snöar gör det nu, sicket elände men barnen är glada.


Just nu +0,7° utanför fönstret men vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-26 10:00:11

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 1014,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 77,1 mm
Året: 428,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
00:37
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
05:13
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
16:51
Lufttryck - Max:
1015,4 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1029,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
05:52
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:11
Sol upp: 08:02
Sol ned: 16:43
Skymning: 17:34
Dagsljus: 10:23 tim:min
Dag längd: 08:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:47
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

 

Småfåglarna har fått mer jordnötter och de äter upp byttan på en dag.


Av Jan Sandström - 25 oktober 2017 11:01

Onsdag den 25/10


Hem där ute, är du övervänt på det här inlägget så förklarar jag förseningen nedan.

Igår åkte jag till stugan och hämtade släpvagnen och snöslungan, städade undan lite när jag ändå var där.


Såg (sov) film och bytte till vinterdäck, det lär behövas idag.

 

Men jag har ännu inte fått mina däck till släpvagnen.


Såg film på TV innan jag gick isäng med min ljudbok och Gunnar mellan benen, Gunnar är alltså vår katt och inget annat om du nu trodde det.


Hade värk som vanligt men sov ändå skapligt gott inatt.


Vaknade ½8 men låg kvar och slöade en hel timme innan det blev duschen.

Idag stannade vågen på 74,2 kg, skapligt bra.


Satt med morgonkaffet då mobilen ringde och ett konstigt nummer.

Brukar inte svara men nu gjorde jag faktiskt det och skällde ut hon i andra änden tills hon lyckades förklara att hon inte var något försäljare utan från SCAPIS (Swedish CArdioPulmonary bioImage Study) på NUS (Norrlands Universitetssjukhus).

Det blev ett långt samtal där jag nappade på att medverka i studien.

Men jag funderar på OM jag ska göra det för det är tre besök på NUS, det första tidigt på morgonen och fastande.

Jag som har svårt att komma igång tidigt på dagen och ska jag då gå till sjukhuset fastande, det känns jobbigt och besöket tar 4 timmar. Sedan ska jag ta mig hem igen så jag lär vara slutkörd en hel vecka, MINST.


Jag ångrar att jag svarade när det ringde och nu är jag orolig och nervös så den här dagen är körd när det är att göra något nyttigt.

Det jag måste göra är att gå ut och fylla på fågelautomaterna för de små behöver all mat de kan få.


Just nu inget regn eller snö men det blåser KALLT, det märkte jag när jag försökte släppa ut Mirabell men hon vände i dörren. Det gjorde jag också.

+3,2° utanför fönstret och mulet.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-25 11:15:11

Temperatur: 3,5 °C
Lufttryck: 1022,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 6,4 m/s från SSE,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: -1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 74,7 mm
Året: 426,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
00:37
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
23:30
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
08:52
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
06:30
Lufttryck - Max:
1029,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1038,1 hPa
Klockan:
02:04
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
10:51
Lufttryck - Min:
1029,7 hPa
Klockan:
23:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:08
Sol upp: 07:59
Sol ned: 16:46
Skymning: 17:37
Dagsljus: 10:29 tim:min
Dag längd: 08:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:02
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   





 

Av Jan Sandström - 24 oktober 2017 18:26

Det blev så att jag stack iväg till stugan där jag plockade bort en massa som låg ute, lade undan all takplåt som var kvar, ställe in väderkvarnen inför vintern för vinter är på gång, jag fick snö på vägen dit och stugvägen var riktigt halkig då jag körde på sommardäcken.

Lastade snöslungan och en stege och körde hem.

I Håkmark satt en liten flock svanar och väntade på någonting, de borde vara på väg söderut och värmen.

Men de syntes dåligt i kameran ser jag, det var kanske ett tiotal stackare som satt och kurade.


 

Just innan det blir 80 före Hipologum körde en bil om mig, den hade legat troget efter mig sedan före Tavelsjö men då skulle de om.

Man frågar sig varför där när de ändå inte fick köra fortare än jag som hade släpvagnen.


Jag har tömt kameran som kollar gäststugan på inspelade videoklipp och här är ett antal korta och kortare snuttar den spelat in automatiskt då vi jobbade med taket.


Först ut är en film jag undrar om det är en fladdermus som for förbi i mörktet.


 

Kvällsjobb.


 

Dagjobb


 

Mer kvällsjobb.


 


 


 

En linslus i form av en Talgoxe.


 

Och så kom en snöby som satte igång kameran.


 

När jag kom hem och lastat av släpen gick jag in och gjorde kaffe och macka då matinéfilmen startade.
Maria kom och kikade in med jobb åt sömmerskan, något Inger ska sy om.


Där efter tog jag mig i kragen och drog på mig skoterovarallen och gick ut där jag bytte till vinterdäck på bilen.

Det går faktiskt ganska fort om man förbereder och har tryckluft, det jobbigaste är nog att få dit domkraften på rätt ställe.

Ja och så ta fram och lägga undan däcken men det var rekdan klart och sommatdäcken ligger kvar där ute.


Nu ska jag värma en matlåda och så blir det film på TV.


Av Jan Sandström - 24 oktober 2017 09:52

Tisdag den 24/10 och jag har namnsdag idag, men som barn tyckte jag inte om att heta Evert.


Igår blev en taigensigdag, jag gjorde inte så mycket med min onda kropp men vädret var skapligt skönt så det blev en promenad och efter 363:an och knorren över järnvägen/Vännäsvägen mot stadssidan.

De har rensat bort all sly mellan de två vägarna och efter järnvägen så nu är det öppet.


Tog ett antal kort och jag har inte valt ut något speciellt, det får du göra.

               

Väl hemma blev det macka och kaffe till matinéfilmen som jag inte såg mycket av.

Så här gick jag och de turkosblå linjerna visar ungefär hur jag fotade.

 

Jag somnade men det var inten speciellt bra film heller, Älskarinnan heter den.

Efter en stunds vila blev det datorjobb och planering inför fortsättningen på bygget.


Inger kom hem och vi åt en lätt middag innan jag lade mig på soffan och såg lite TV.

Två inspelade avsnitt av Molinska skrönor, såg att det fanns ett avsnitt till på SVT Play som jag såg innan jag gick isäng.

Den sista TV-feber var verkligen härlig.


Gunnar låg redan på min säng så jag fick det trångt när jag ålade ned och inte fick jag bort överkastet heller.

Tur att han inte är den här lilla kissen.

Courtesy: Jonathan Zurbel @catstradamus.


Jag hade värk som vanligt men ovanligt ont i höger axel och jag brukar ligga på höger sida så det var svårt att hitta en skön ställning men jag somnade och har sovit tungt.


Vaknade som vanligt den vanliga tiden och efter en stunds mobilsurf där jag kollade kameror och termometrar steg jag upp.

Såg du att någon stulit det nylaggda taket i stugan?

   

Före och efter försvinnandet.

Nä snöeländet börjar komma.


Jag steg upp och idag blev det en överraskning då jag stod på vågen, 73,8 kg, första gången under 74 kg.

Men det märks att jag gått ned i vikt, jag fick slänga ett par fina trosor igår då de tappat formen, formen att passa över min rumpa.


Jag som tänkt mig till stugan och kanske skruva upp lite vid takfoten men med snö på taket och någon varmgrad lockar inte det jobbet, man blir liksom blöt att stå där på en stege.

Nu blir det nog till att lägga på vinterskorna på bilen.

Måste göra det fast jag inte fått nya däcken till släpvagnen men antingen byter jag i stugan där den nu står eller så syndar och kör hem med sommardäck på den.


Fick mess att Anders redan är hemma så jag slipper hämta han, däremot kanske jag åker dit och hjälper lite med hans altanbygge.


Inget skönt väder just nu men det ska bli bättre i eftermiddag, däremot kommer massor med nederbörd imorgon enligt YR.NO

Just nu +1,9° här ute och aningen blåst och mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-24 10:30:10

Temperatur: 1,9 °C
Lufttryck: 1036,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SSE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 72,3 mm
Året: 423,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
10:24
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
12:14
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
06:30
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
17:34
Lufttryck - Max:
1038,1 hPa
Klockan:
02:04
Lufttryck - Max:
1037,9 hPa
Klockan:
21:59
Lufttryck - Min:
1036,7 hPa
Klockan:
10:27
Lufttryck - Min:
1030,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 07:56
Sol ned: 16:50
Skymning: 17:40
Dagsljus: 10:34 tim:min
Dag längd: 08:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:04
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och nu blir det kaffe.

   

Av Jan Sandström - 24 oktober 2017 07:59

Taket som grabbarna satte upp i helgen är borta.

Men det som göms i snö

kommer fram i tö.

Så även plåttak som hundskit.

Och så har jag namnsdag idag.
Men nu ska jag börja med att stiga upp, fast Gunnar mår så gott mellan mina ben.

Av Jan Sandström - 23 oktober 2017 09:56

Måndag den 23/10


Ja så var man hemma igen och kan vila upp mig lite.


Men igår och i helgen har det jobbats på att få upp plåten på gäststugan och nu ligger den där.

En bild jag tog nu på morgonen och det är frost på taket, skönt att inte Erik behöver klättra där uppe idag.

 


Men några bilder från lördagens arbete. Erik på taket och Harry o Inger langade upp och isolerade m.m

   


Gunnar satt på sin favoritplats och spanade efter möss. Men jag såg aldrig att han tog någon.

 

Sista halvan över loftet gjordes klart med isolering och läkt så det var klart för plåten.

 


Jag och Harry badade i tunnan som jag berättade om.


Söndag morgon och dag gick till arbete på gäststugan.

Först kom Erik, Harry låg ju över och vi fikade lite extra innan vi gick ut. Men en överraskning hände, Grannen och vännen Christer Abrahamsson kom hit och hjälpte till och det var skönt och behövligt med en man till.

 

De tre jobbade med taket och jag och Inger kunde bistå och serva men även pyssla med annat.

Jag fick upp två ventiler där det senare ska sitta fönster, en syns ovanför stegen bakom grangrenen.

 

Det blev aningen snett på den här sidan men det fungerar.

 


Det var inte lätt för dem att få upp plåten och skruva fast utan att ramla ned men Erik hade ju selen jag köpte.

     


Inger fixade kaffe/te, mackor och korv med bröd som vi åt uppe på utsikten.

   


Så här såg det ut när jag plockat ihop och städat undan det värsta.

 

Gunnar kom upp till mig när jag hämtade in stolsdynorna.

 


Han hade sovit mest hela dagen men nu var han pigg och lekfull.

 


Arbetarna åkte hem och vi plockade undan grejor, Inger pratade med Maria som ska upp till stugan men hon tänker inte bada så jag gick ut och drog ur proppen, avtappningsröret hade tydligen gått sönder så vattnet rann inte ut genom slangen utan rakt under badtunnan.

Plockade isär och ställde in sandfiltret och pumpen i värmen så nu är det slutbadat för i år.


Lastade katter och det som skulle hem, nä inte allt rymdes, geringssågen fick jag inte med så jag lämnade den och släpvagnen.

Det blir en resa till då jag får de nya vinterdäcken till släpen och får byta däck då. Ska ju ta hem snöslungan också och behöver uppkörningsramperna.


Kisse tror jag sov hela resan men här hemma sprang de som vanligt runt och kollade läget.

Jag fyllde fröautomaterna och senare såg jag på TV från Netflix, 2 avsnitt av Motorvägspolisen i England innan jag gick isäng och inatt har jag sovit tungt fast jag hade jäklig värk igår kväll.

Men extra tablett och Voltaren kanske lindrade.


Upp i morse och måndag, då är det blodtest och idag stannade det på 5,7 mmol och vikten 74,4 kg.


Jag har bara så ont i höger axel, fingrarna värket och så även knän och tår.

Idag tror jag att det blir en lugnare dag men...

Jag får se eller höra om Anders och Signe hör av sig och vill ha hämtning på flyget, Anders åkte ju ned och de ska komma upp båda två ett tag. Ja Signe då som läser i Göteborg där hon bor och kommer ifrån.


Sedan kanske jag får släpvagnsdäcken så jag får väl inte tid till någon promenad eller så händer ingenting idag och jag kan promenera och se min matinéfilm.

  så ont jag har i fingrarna, häger pekfinger tror jag är på väg att ramla loss och det blir bara krokigare för varje dag som går.

Så jag ska fatta mig kort. Är ju egentligen klar med inlägget förutom vädret då.


Nu har jag +1,7° utanför fönstret, det blåser lite och solen skiner men himlen är inte helt klarblå.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-23 10:30:10

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 1035,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 72,0 mm
Året: 423,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
10:21
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
18:23
Lufttryck - Max:
1035,5 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Max:
1030,9 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1030,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
07:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:03
Sol upp: 07:53
Sol ned: 16:53
Skymning: 17:43
Dagsljus: 10:40 tim:min
Dag längd: 09:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:56
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards