jans

Alla inlägg under oktober 2017

Av Jan Sandström - 15 oktober 2017 10:20

Söndag den 15/10


Natten till igår regnade det skapligt och jag oroade mig för stygbygget, kollade i webbkameran jag satt där inne och tyckte mig se vatten efter väggen men det var svårt att avgöra om det verkligen var det.

När det blev ljusare syntes inget vatten men sedan såg jag att plasten i taket började hänga ned, alltså hände något där ovanpå.

Den yttre kameran visade senare att vinden tog vägen in under och hade lossat "dörren".

Så jag åkte iväg dit och det var tur för som förr hängde en hel sjö mellan reglarna och det fanns risk att allt skulle rinna in.

Men jag fick ut allt och reglade upp lite bättre med läktvirke som fanns tillgängligt.

Först en bild i IR-ljus när det är ljust ute.

 

Och så här ser det ut när jag tänder arbetsbelysningen inne.

 

Det var den blanka fuktspärren som tidigare hängde ned,

Och så här fint ser det ut där ute, egentligen skulle man fått jobba där idag.


Det regnade mer och mindre hela tiden jag åkte till och från stugan men där sken solen upp en kort stund.

Åkte hem och här hemma på gatan mötte jag Anders med min släpvagn så jag hängde på han till BYGGmax där han köpte altanvirke och jag köpte läkt och isolering samt några lådor skruv.

Sedan körde vi till Stöcksjö där hans grejor lossades och vi drack kaffe.


Hem och då kom Inger samtidigt, till middag blev det blöta, det är tunnbröd man blöter upp i skinkspad och till det har man skinka, äppelmos och riktigt smör, men man kan ha kalvsylta eller korv om man nu fuskar.

Det är gott men mastigt.

Sedan såg vi Jack och Jill på TV, den gick på trean men vi såg från Netflix och slapp reklam.

Därefter blev det Hypnotisören på kanal 7 men jag orkade inte se klart utan gick isäng.


Jag hade ordentligt ont i kroppen och lederna, händerna värkte och jag skyller på maten, det blir för salt för mig och då får jag värk.

Dessutom en massa griller i huvudet som malde runt runt runt runt.

Voltaren och Gunnar mellan benen så somnade jag till slut, troligen av ren utmattning, när jag satt och såg filmen var det inga problem att somna.


Steg upp lite före åtta och då stannade vågen på 76,0 kg. Nu blir det sparkost och inget fikabröd för att inte tala om lite salt.

Jag hoppas och tror att mycket av viktökningen är vätska i kroppen.


Idag skiner solen och det ska bli en promenad men jag velar om åt vilket håll.

Västerut efter gamla banvallen ut på Änge och kreatur och fåglar eller österut till väninnan Maria och kaffe. Fast jag vet inte om hon är hemma. Jag kan ju packa termosen i ryggsäcken och fika ute i naturen.


Jag får se hur och vad det blir, det lär ändå skita sig med min planering då det dyker upp något oväntat. Det brukar bli så.

Egentligen en fin dag för att byta till vinterdäck men det kan jag inte för då kan jag inte köra med släpvagnen då jag inte fått de nya däcken till den, det får jag i slutet av veckan, kanske.


Fint väder med sol och snart inga löv kvar på björkarna.

Häromdagen var det riktigt fint och jag fotade vår lönn som stod helgul och Gunnar låg i huset och sov.

       


Just nu 7,4° utanför fönstret, solen skiner och himlen ser blå ut.

 

Men först av allt mer kaffe.

 

Av Jan Sandström - 14 oktober 2017 18:04

Jag kände att jag ändå måste åka upp till stugan och kolla på då jag såg presenningen fladdra vid dörröppningen, och även på taket höjde den sig.

 

En sydostvind blåste in under den på taket och skapade högtryck inne, vilket i och för sig är bra då det trycker ut vatten.

Men jag oroade mig för andra sidan som inte blev klar, den undre plasten släpte och hängde ned och det tydde på något fel.


När jag körde dit regnade det av och till och i stugan tömde jag 7 mm i mätarröret.

Det var bra att jag åkte dit för den blå presenningen hade blivit en simbassäng, den hänge i en svacka med säkert flera tiotals liter vatten.

Jag tryckte bort det så att det skvalade på utsidan, tänk om det runnit ut inanför väggarna.

Sedan satte jag dit lösa läkter och sträckte presenningen på utsidan.

 

Sedan satte jag dit dörröppningen med två remmar till, sådana där elastiska med krokar i ändarna som man har till bagage.

För exakt en månad sedan såg det ut så här.

 

Dessutom satte jag dit Anders luftavfuktare så nu är det bara att hoppas på bra väder och att stugan börjar torka upp.

Luftfuktigheten har då sjunkit från 92% till nu 84% men sedan sitter nog mycket i väggar och trävirke så framöver tar det nog lite tid innan det sjunker.


Nu är planen att åka upp och göra det sista nästa helg och DÅ VILL JAG INTE HA NÅGOT REGN.


Efter att ha varit där mötte jag Anders som hämtat min släpvagn och skulle handla virke på BYGGmax så jag hakade på dit.

Jag köpte mer läkt, en bunt isolering och skruv. Sedan körde vi till Stöcksjö med Anders virke och så drack vi kaffe under prat om hur han ska utöka sin altan innan jag åkte hem till Inger som just kommit från jobbet och nu blir det blöta till middag.

Av Jan Sandström - 14 oktober 2017 11:07

Lördag den 14/10


Du råkade väl inte ut för någon olycka igår. Fredag den trettonde men då ska man vara skrockfull.


Vi vaknade i stugan och efter ett snabbt ihopplockande och ingen katt på rymmen körde vi till stan.

Inger åkte till jobbet och jag till Stöcksjö och hämtade en luftavfuktare hos Anders, sedan till OKQ8 på Carlshem där jag beställde två nya vinterdäck till släpvagnen och det blev odubbade däck, de är billigare men kostar ändå 2600:-


Hem igen och vädret var fint så kaffe ute på altan där jag somnade.

Hjälpte grannen med skruvbits och sådana T25 har jag gott om.


Gjorde blöta till middag och sedan en promenad, hade tänkt gå tidigare när solen sken men då satt jag och Gunnar på altanen och myste.

Nu gick jag en runda med ljudboken i lurarna.

 

Det blev 3,41 km och när jag kom hem blev det TV och en gammal inspelad film med Doris Day och en bunke popcorn och kaffe.

Men jag drack mycket för blötan och skinkan var salt och det var den förra gången vi åt den.


Inger kom hem och sent blev det kväll och sängen.


Har sovit ganska gott fast jag har haft ont och ont har jag idag.

När vi jobbade med stugan ramlade jag inne i förrådet, byxbenet fastnade i någonting och jag stöp raklång på golvet.

Slog i höger höft och underarm, tur jag inte bröt något. Tror då inte jag gjort det men hållet på att bli lite blå men höger armbåge och nedanför har jag ont i samt höger axel, men den har jag haft ont i tidigare.

Det var i alla fall småsvårt att tvätta mig i duschen i morse..

Vågen stannade på 75,8 kg men som jag skrev åt jag mycket och drack mycket.


Det har regnat inatt och jag var orolig för presenningen över bygget då det såg ut som vattenläckage men jag tror jag såg fel i kameran då det var mörkt ute.

Kollade nyss och jag måste nog ändå åka upp för att fixa till och då sätter jag in avfuktaren.

Det har blåst och presenningen som sitter för dörröppningen har släppt.

 

Sedan vet jag inte hur det är på andra sidan taket där de inte hann klart med isolering och täckning.

Som det är nu blåser det rakt igenom och det är väl bra med ventilation men värmevläkten lär gå helt i onödan där inne.

Varför skulle jag ha kameran och se eländet. Ibland funderar jag på att såga upp allt till ved.


Idag skulle ju jag och Anders ut och handla virke var tanken men jag får se hur det blir. Han kan ju handla själv och på måndag skulle vi köpa ved både till stugan och så skulle Anders ha en trave.


Det har regnat men nu tror jag det slutat så jag ska ta en macka och åka iväg.

Just nu 8,5°, blött och det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-14 11:30:10

Temperatur: 8,4 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 5,7 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 66,9 mm
Året: 418,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
10:41
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
22:22
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,5 hPa
Klockan:
17:07
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
11:19
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:37
Sol upp: 07:26
Sol ned: 17:23
Skymning: 18:11
Dagsljus: 11:34 tim:min
Dag längd: 09:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbild.

 

 


Av Jan Sandström - 13 oktober 2017 12:00

Eller ska jag säga goddag världen, fredag den 13/10


Igår jobbade jag, hmhm på taket till gäststugan.

Nä Erik och svågern Harry slet hårt med takstolar och isolering uppe på tak och ställning, Inger servade med saker från loftet och jag sprang mest runt omkring nere på marken och räckte upp en pinne då och då.

Men vi fick nästan upp allt, bara halva loftets tak är oisolerat och nu täckt med en presenning, men tillräckligt för att jag ska ha startat en värmefläkt inne men på låg värme, kanske 10°

Det håller 7° uppe på loftet och 10° i givaren som hänger ned uppifrån.

       

De gjorde ett fint jobb och jag är mycket tacksam för det, men än är de inte klara utan nästa helg ska, eller är det tänkt att göra det sista.

Jag måste bara skaffa mer isolering då de varit ohullsam med den och slängt stora bitar istället för att skära och lägga löpande.

Men det får jag tåla. Mer läkt behövs också då det gått åt mycket mer än jag planerat och köpt.

Sedan funderar jag på takplåt, räknade ut att den som följde med byggsatsen inte räcker, det skulle behövas två plåtar till så nu funderar jag på att köpa helt ny plåt och ha kvar den här till ett kommande förråd och senare en bastubyggnad, till det ska den räcka.


Erik åkte hem och vi andra åt middag men badtunna orkade jag inte med, det blev TV sedan Harry åkt hem och då en film om Moses. 3 timmar lång med reklamen så vid midnatt blev det sängen.

Det blev en vanlig natt med Voltaren och oroligt huvud men har ändå sovit.


Upp tidigt och vågen stannade på 75,6 kg men Inger bjuder på så mycket mat och fika i stugan.

Sedan gick jag ut och rättade till presenningen som korvat sig då det var mörkt när de lade på den.

Lastade katterna och åkte hem till stan då Inger började jobba klockan 12.


Jag funderar på att åka iväg och skaffa nya däck till släpvagnen och sedan hämta luftavfuktaren hos Anders.

Kanske blir det köp av ved idag eller under helgen för det behöver vi till stugan.

Promenad bör jag kunna ta i det idag fina vädret då solen skiner från en blå himmel och det är 7,7° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-13 12:15:10

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 1018,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 10,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 61,2 mm
Året: 412,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
12:14
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
10:30
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
00:45
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
11:25
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
15:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:35
Sol upp: 07:23
Sol ned: 17:27
Skymning: 18:14
Dagsljus: 11:39 tim:min
Dag längd: 10:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så en trädgårdsbild som jag nu måste ta.

 

Fröautomaterna och jordnötter har de små fåglarna fått då de ätit upp allt under vår bortavistelse.

Mirabell har lagt sig på min säng och Gunnar är ute och ligger i solen.


 

Av Jan Sandström - 12 oktober 2017 12:32

Men jag får göra avdrag på lönen då de tappat bort skruvbits.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2017 08:37

Torsdag den 12/10


Igår vaknade jag tidigt här i stugan och ett stort jobb läg framför mig (hängde över mig).


Efter frukost kom Harry och vi gick ut för att börja förbereda arbetet med att få upp taket på gäststugan.

Erik kom och det gick bra att få upp ställningen, nåja lite svårt att hitta plankor i traven. De jag enkomt köpt till ställningen hittade jag bara inte igen. Kan jag ha använt dem till något annat bygge någonstans?


Rackarna tangentbord, det gäller att jag kollat så att inte n faller bort men lättare och snabbare att skriva på än laptoppens inbyggda.


De tre andra jobbade fint och jag hade fullt upp med att serva dem med grejor och virke.

   

Vi, eller de fick inte upp takplåten men det gick ändå fint med så malörer som felmätning och sådant.


Inger servade med mat när hon fick tid att springa ifrån.


Det blev småkallt och Erik var tvungen att åka hem till stan och vi andra drack kaffe och mackor samt äppelkaka som Inger bakat.

När 17 hon nu fick tid för det.


Jag somnade i soffan och sedan åkte Harry hem, vi har bestämt att börja redan 10 idag.

Men jag vaknade och Inger som eldat i badtunnan snäll som hon är, ibland, fick mig att gå ut och mjuka upp den då onda kroppen.

Sista badet så nu sket jag i att duscha före men det blev aningen för varmt för mig i badet.

Vi såg lite stjärnor fast det regnade lite, det fanns ett tunt molnskikt som de starkare stjärnorna lyste igenom och sedan klarnade det upp mer och mer.

Men i år har vi aldrig fått någon sådan där riktigt mörk stjärnklar badstund.


In och vi såg ett program på TV innan det blev sängen och en kort stund med ljudboken.

Mirabell hade gått ut men Gunnar sov tungt på soffan och där låg han i stort sett hela natten. Muskoma kanske.

Vaknade efter ett, kanske närmare två och ingen Mirabell så jag blev lite orolig men hon kom instrosande lite senare nöjd och glad, tror jag.

Nu är hon då näjd där hon ligger ihoprullad i mitt knä.

 

Åtta steg vi upp och jag har min frukost här i "kontoret" eller röda rummet som vi kallar det.

 

Det är säckväv som vi målade röd, eller den var röd då vi köpte stugan 1980, vi målade bara en fjärde väggen röd men sängen jag byggde är vit. Tavlorna har Inger målat i sin ungdom.

 

Om en timme är det tänkt att vi ska köra igång med taket och idag kanske vi får upp takplåten nu när vi vet hur det ska göras.


Vädret är faktiskt lite bättre idag, igår regnade det då vi skulle börja så det fick bli andra jobb innan presenningen kunde tas bort men det hade läckt in en hel del vatten.

När taket är uppe ska jag låna en avfuktare Anders har och ställa in och då kan vi köra igång lite värme. Men dörren ska dit också fast det är sådant jag kan göra. bara jag får hjälp att bära dit den.


Ser att presenningen blåst bort lite inatt i högra hörnet men det har ju inte regnat något, bara ett duggdis.

 

Inne är det mörkt och kallt, +3,8° eller 4,6° och 91% luftfuktighet. Den lägre tempen är utegivaren som hänger ned mot golvet.

  Enligt Nexas givare.


Ute däremot är det 4,9°

  Enligt Vattenfalls givare.

Mörkt är det inne också. I bygget alltså men skruvdragarna är laddade.

 


Ute är det höst men vindstilla, kanske en nordostlig vind och då har vi lä här hos oss.

 

Det kändes inte blött ute som igår morse.

 

Nu får Mirabell ta och vakna så jag kan börja förbereda mig för jobbet, behöver bl.a gå och lätta på min vikt (skita) för idag stannade vågen på 75,5 kg men då åt jag ordentligt igår av raggmukarna och fläsket.

Får jag tid kan det bli något fler inlägg under arbetets gång.

 

Av Jan Sandström - 11 oktober 2017 15:40

Men jag ångrar att vi började med stugbygget.

Det här är för stort projekt för mig.

Av Jan Sandström - 11 oktober 2017 08:54

Jag skrev ju häromåret eller är det två år sedan om Mannen som höll på att rasa akut och de sändes live därifrån.


Det har inte rasat ännu men nu är det nivå röd på skalan.

Har hevet farenivået på fjellet Mannen til «ekstrem» fare

Mer finns att läsa här och på flera andra sidor i de Norska medierna.


De har börjat pumpa upp vatten som de tror ska sätta igån raset för nu har de tröttnat på att vänta.


En skiss vrån VG ur det ser ut.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards