jans

Direktlänk till inlägg 5 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 november 2017 09:54

Söndag den 5/11


Igår blev det inget jobb hos Anders, däremot var vi bjudna till Erik på fika. Jag tyckte att då kan jag gå ena vägen så tar du bilen sa jag till Inger.

Det slutade med att vi gick tillsammans både dit och hem. Så hon snuvade mig på två timmar med ljudboken.

 

Först dit och det blev 4,16 km och hem lite krokigare väg som blev 4,54 km. Totalt 8,7 km.

 

Erik bjöd på goda hembakade bullar så jag behövde min promenad, dessutom blev det först kaffe och en av Eriks goda bakverk innan vi åt lax till middag och såg på TV från Netflix, det blev 3 korta avsnitt om vår fantastiska planer (Jordens hemligheter heter programmet) och sedan såg vi en inspelad svensk film om kille möter tjej och kärlek uppstår med allehanda dråpligheter under vägen. Micke & Veronica (2014) heter filmen och var riktigt rolig, sevärd säger jag.


Vi gick sent isäng och jag tog ljudboken i lurarna en stund och hade Gunnar mellan benen men då fönstret var öppet gick han senare ut en stund och jag kunde räta på mig.

Har sovit gott men drömt en massa konstigheter.


Upp efter åtta och nu sitter jag här.

Såg i reklamblad från Coop om att det är farsdag nästa helg och jag är ju far till 5.

 

Fast här kommer pappa MED verktygslådan.   

Den här skulle i alla fall smaka gott.

 


Idag är vi bjudna på mat hos Anders men verktygslådan får nog följa med ändå.

Kanske får jag lite tid till någonting men inomhus för det ska bli nederbörd idag, de varnar för en hel del snö fast det tror jag inte på.

Det blir nog blötare och mest regn. Det spår då jag.


Just nu +1,5° här utanför fönstret, tidigare låg dimman tät men solen kikade fram när den steg upp och nu är det klart och uppehåll, bara lite tunna moln där uppe och småfåglarna käkar jodnötter. Imorgon måste jag köpa mer nötter för nu är det det sista som de fått.


En grannkatt har jagat småfåglar men fick ingen tacksamt nog men kul att se när de smyger och inte tror att de syns och svansen viftar som på en hund.

Först låg den bakom dammen just ovanför jordnötslådan.

 

Sedan smög den över gräsmattan mot äppelträdet. Jag kommer inte ihåg vad kissen heter men den bor tvärs över Vallmovägen hos de som hade "räven" Alice som blev överkörd här utanför i våras.

 

Igår blev det långpromenad så idag ids jag inte gå någonting.

Egentligen skulle det på sina ställen ha behövts broddar under skorna igår för det var ishalka på vägen.

Såg i tidningen att man sålde två olika gåband för 500:- i olika blänkare, egentligen skulle jag ha haft ett sådant och kunnat promenera här inne och ha en TV på väggen framför där jag sett på film samtidigt som jag går. Men jag kan ju cykla istället.


Tillbaka till ordningen och sluta svamla.

Vädret är som det är och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-05 10:30:10

Temperatur: 2,6 °C
Lufttryck: 1005,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från SSW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 447,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
12:39
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
20:06
Lufttryck - Max:
1005,8 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Max:
1004,4 hPa
Klockan:
21:09
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,6 hPa
Klockan:
04:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:39
Sol upp: 07:33
Sol ned: 15:11
Skymning: 16:05
Dagsljus: 09:26 tim:min
Dag längd: 07:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:35
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det blev en stor hälgemugg med kaffe så jag behöver inget mer sådant på en stund.

Jo vågen stannade på 74,4 kg tidigare i morse.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards