jans

Direktlänk till inlägg 6 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 november 2017 09:06

Måndag den 6/11


Sakta (tiden rusar fram) går vi mot sdvent och jul och nu börjar det bli tid att åka för att ta en gran till trädgården.

Men nu för tiden har jag ju egna granar på stugtomten och i år är det nog den vid badtunnan som få tjänstgöra här hemma åt småfåglarna och belysningen.


Igår däremot tog vi en promenad över till MM (motsvarar Ö&B) där vi handlade lite smått, jag köpte godis att ha på mina promenader så nu har jag sådant för flera år tror jag. Inger köpte småsaker till jobbet. Tror jag skrev någonstans att det var till lotteri men det var i så fall fel för det är små bingovinster som de boende kan vinna.

Det blev ändå en liten sväng på 1,66 km och vi gick på baksidan hem för att kolla in på grannarnas tomter och vad de byggt i sommar.

 

Väl hemma lade jag mig på soffan en stund, ett par timmar och fick en gosig kelsjuk Gunnar på min mage innan vi skulle åka till Anders som bjöd på middag.

Erik skulle åka med oss men ett missförstånd gjorde att han satt hemma och väntade på oss och vi satt här.

Men det löste sig och vi hämtade han och åkte till Stöcksjö i den dimma som det blivit. Ganska tätt på vissa ställen.


Peter, Anna och Emil var redan där och han är mysig lillkillen.

Mycket prat och divideranden om hur man skulle kunna bygga om och göra finare med huset innan Emil tog med sig Erik och åkte iväg hem.

Jag tog ett skönt varmare bad tillsammans med Anders, igår var det 38-39° i vattnet och dimman hade lättat men det småregnade.

Till slut tackade jag och Inger för oss och vi åkte hem lagom till filmen på TV3 började.

Det var Notting Hill och den var tiktigt trevlig och rolig på sina ställen.

Men spagettin Anders bjöd på var salt så jag drack en hel del igår kväll. Vatten drack jag.


Gick isäng med Gunnar men senare gick han ut och jag fick sängen för mig själv och en kort stund med ljudboken.

Har sovit riktigt gott och bara lagom ont.


I morse blodkoll och vägning, 5,5 mmol och vikten 75, 2 kg. blev dagens värden.


Idag ska jag eller om en stund åka till stugan och hämta Maria, Mona och katterna men jag ska även ta upp lite smått och gott och göra några småarbeten.


När jag kommer hem blir det handla och jag tror det blir K-Rauta och lite smått till Anders och så blir det Granngården där jag måste köpa mer jordnötter, det har gått åt en hel del sista månaden.


Jag hoppas jag hinner med allt idag men tror det inte, speciellt inte om jag inte får det här inlägget klart.


Gäststugan står kvar och jag har startat luftavfuktaren men måste kolla om den verkligen fungerar för mätare visar inte på sänkt fuktighet där inne.

 


Jag ska sätta in en värmefläkt som jag kan starta hemifrån liksom avfuktaren men ha separata styrningar på dem.


Vädret är fint, nu skiner solen upp och det blir ljusare, nyss när jag tog trädgårdskortet var det inte lika fint.

 

Då var det regntunga skyar och det har regnat inatt och på morgonen.


Just nu +3,8° men igår kväll när vi badade i tunnan var det +9° i Stöcksjö. Helt galet alltså.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-06 09:30:11

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 1005,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 450,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
02:39
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
20:33
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
08:50
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
12:00
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
01:31
Lufttryck - Min:
1002,5 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:42
Sol upp: 07:37
Sol ned: 15:08
Skymning: 16:03
Dagsljus: 09:21 tim:min
Dag längd: 07:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:06
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och med det säger jag

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards