jans

Direktlänk till inlägg 7 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 7 november 2017 09:49

Tisdag den 7/11


Igår åkte jag till stugan och hämtade hem Maria, Mona och katterna.

Men stugvägen var verkligen inte lättkörd med spårig blöt is.

 

Här var inte värsta biten då skogen mestadels skyddade från värmade solsken.


Inte heller hann jag sätta upp någon julgransbelysning som jag tänkt då jag tror att tjejerna längtade hem och hem kom vi trotts svårkörd väg, en bit av den var det.


Vä hemma åkte jag till BYGGmax och köpte lite plåtdetaljer till Anders dit jag åkte direkt.

När jag kom dit kom samtidigt en annan bil och jag trodde det var montören av fiberledningen men han skulle bara sälja hembakt tunnbröd av den mjuka sorten, så vi köpte en massa sådant.

Sedan gjorde jag i ordning takstegarna och vi fick även upp hatten på skorstenen men plåtarna gick jag bet på, saknade rätt sorts skruvar.


Åkte hem och i samma veva kom Inger hem.

Lax till middag och jag såg lite TV men fastnade inte på någonting speciellt utan det blev lite av varje från Netflix innan jag gick isäng skapligt tidigt då jag skulle upp tidigt i morse.


Har sovit skapligt gott och Gunnar har legat hos mig, det blåste kallt igår kväll in genom vardagsrummets fönsterventil så jag blev frusen, fönstret fick vara stängt och det var skönt med kattvärme i sängen men mot morgonsidan öppnade jag fönstret och Gunnar gick ut.


Steg upp 7 och gick ut för att starta Eriks bil, jag väckte säkert halva Västerslätt då motorn gick igång med trasigt grenrör.

Vågen stannade på samma som igår 75,2 kg. jag går då inte upp och det får jag bara itne göra.


Erik kom och vi körde genom stan i rusningstrafiken (varför heter det rusningstrafik när den mest står still?) till Mekonomen bilverkstad ute på östteg där Erik lämnade bilen för undersökning och kostnadsförslag.

 

Jag bakom Erik vid rött ljus efter ÖK vid badhuset.


På väg hem såg vi en grön fin bil, min gamla C-Max stod på skolparkeringen.

Väl hemma blev det en till kopp kaffe och så kollade jag och Erik på nya NAS:ar. Han är intresserad av att överta min OM jag uppdaterar till en nyare. Då ska vi bygga upp ett bakuppsystem med externa kopior på, jag hos han och han hos mig + ev. ett tredje ställe i stugan eller hos Anders.


Om en stund ska jag åka och köpa de där jordnötterna jag inte hann med igår.


Eljest vet jag inte så mycket om dagen, lite småpyssel här hemma och plocka i saker, städa kallas det också, i garaget.

Erik kanske hör av sig om bilen om han kör den hit igen eller kanske laga den.


Vädret är fint idag men kallare än igår, just nu +0,4° utanför fönstret och nästan soligt, vindstilla ser det också ut att vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-07 10:15:11

Temperatur: 2,9 °C
Lufttryck: 1024,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 450,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
02:39
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
19:14
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
10:10
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
01:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:45
Sol upp: 07:40
Sol ned: 15:05
Skymning: 16:00
Dagsljus: 09:15 tim:min
Dag längd: 07:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:53
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här så ser det ut.

 


Jag satte upp den lilla automaten som sitter med subproppar på fönstret men än har de inte tagit till sig den riktigt ordentligt.

Men det kommer när de blir vana vid mig här inne. Jag kanske skulle flytta webbkameran så att automaten kommer med på bild.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards