jans

Direktlänk till inlägg 12 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 november 2017 10:03

Söndag den 12/11 och det är farsdag idag.


Igår satt jag här och skrev och sedan tog jag bilen och hämtade Inger på jobbet.

Vi åkte till Ohlsons tyger på Mariedal och handlade saker som Inger skulle ha till det hon håller på att knåpa ihop.

Jag hittade några fina tyger hon skulle kunna sy något till mig men det får hon aldrig tid till, gissar jag. Vi köpte ändå inget till mig, den här gången.


Sedan förbi Coop där vi köpte lite fikabröd och gott gott för att åka och hälsa på Emil med föräldrar några timmar.

 

Inte ville han ha någon mat inte, speciellt när det vankas fika, eller kunde det bero på att han var snorig och förkyld eller på väg att bli det men glad ändå och ostfralla med smör och ost åt han av. Det åt jag också och så en bit vetelängd med blåbär och vaniljkräm.

Det blev en bit över som jag lade i en matlåda för att ta med hem, men inte hittade jag igen den hemma senare när jag ville ha en bulle till kaffet. Vete 17 vart den tog vägen. Måste ha glömt den på hallbyrån hos Emil.


Jag hade fått en gåva från Media Markt som gick ut igår och det var ett presentkort på 100:- som jag åkte och hämtade. Hade även ett annat kort som gav en hundring om jag handlade för över 1000:-

Planen var att köpa en läskmaskin till stugan men den jag sett ut hade de inte så det blev val nummer 2, en stavmixer men för att komma över tusenlappen blev det en förpackning blad till rakhyveln.


Väl hemma fastnade jag i min bok som jag satt i soffan och läste och med katt bredvid mig ibland.

  Jag tänkte se en film senare men då den började såg jag att jag nyligen sett den så jag återgick till boken.


Men 21:45 började Robin Hood som jag satte mig och såg och kom Inger hem.

Vid midnatt slutade filmen och det blev sängen men jag fortsatte med min bok, hade ju "bara" lite kvar.

Klockan 3 var den slut med ett överraskande slut, riktigt bra bok av Dan Brown men inte riktigt lika de tidigare han skrivit.


Somnade till slut och sov de timmar som var kvar tills jag skulle upp och vid åtta var jag uppe, men det blir nog en höneblund senare idag.


Vågen stannade på 74,4 kg idag, toppen eller botten beroende på hur man räknar och ser på saken.


Erik kom förbi och hämtade sin cykel, han har varit på LAN i helgen och nu skulle han hem och sova. Trodde att de slutat med sådant då de blev äldre.

En gång i tiden höll de till här hemma och vilka grejor som släpades mellan husen, stora datorer och skärmar.

Nu har han bara sin knähund (laptop) i ryggsäcken. Snart räcker det med mobilen.


Idag är det som sagt fars dag, pappas dag men jag har ingen pappa i livet längre, han dog 1991 och det är ju evigheter sedan men barnen har mig och två har grattat mig redan.

De andra hör säkert av sig senare eljest går det bra att komma förbi på fika, kom bara ihåg att jag vill ha tårta.   

Men det går bra att komma ändå och kom ikväll när mor är hemma fast det räcker med ett mejl eller ingenting.


Jag har inga planer för idag, kanske en promenad om jag orkar och vädret blir bättre för just nu snöar det lätt.

Just nu +0,5° här utanför och snöar det är det mulet, det brukar vara det då det snöar men vindstilla verkar det vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-12 10:45:10

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 992,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 3,9 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 468,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
03:07
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
23:40
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
09:14
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:47
Lufttryck - Min:
990,3 hPa
Klockan:
05:21
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:58
Sol upp: 07:56
Sol ned: 14:50
Skymning: 15:47
Dagsljus: 08:49 tim:min
Dag längd: 06:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden ser ut så här, utan grannens Lillan.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards