jans

Direktlänk till inlägg 15 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 november 2017 09:30

Onsdag den 15/11


Mitt i arbetsveckan och mitt i november, kan man säga att det är en lagom dag idag.


Igår var en småjobbig dag till att börja med, hade inte kommit i jämnvikt efter medicinmissen tidigare men jag mådde bättre.

Däremot värkte mitt högra knä ordentligt, efter lunch gick jag ändå ut på en promenad utan mål mer än till centrum för att posta ett brev åt Inger.

Jag hade broddar under skorna och det kändes skönt med ordentligt grepp på isen och det knastrade fint när jag sakta gick.

Hur som helst utökade jag svängen så det slutade med 1,8 km innan jag kom hem.

 

Kollade igenom Eriks bil men hittade inte hans motorvärmarsladd, inte heller hittade jag den inne i garaget så ligger den inte hemma hos Erik vet jag inte var den kan vara.

Gav småfålarna ute mer mat och så kaffe till mig inne då jag satte mig för matinéfilmen. Det var Min syster och jag (1950) med Sickan Carlsson och en riktigt småtrevlig film.

 

Jag hittade min gamla cupévärmare från nya bilen, den jag klippte sladden av och jag tog itu med att öpnna och montera på en ny sladd.

Det var ju så att den var fast monterad och sladden från värmaren gick rakt in i motorrummet så jag klippte den och monterade på ett eluttag istället så att jag kunde sätta dig valfri värmare. Den här upplevde jag liksom alla nyare småvärmare som mer eller mindre värdelösa.

Inget slår en gammal hederlig stor värmare när bilen ska värmas upp och helst ska man ha två st som jag hade i folkabussarna och senare bilar. Två värmare på lägre effekt värmer bra och hela bilen blir varm.

 

Satte mig sedan och åt middag, värmde soppa som var kvar och såg på TV, två avsnitt av The Orville, vet inte om det är en parodi på Star Trek eller om det är en seriös serie, lite konstig är den ändå.

 

Jag hann både slumra is offan och gosa med kisse innan det blev kvällsfilm och då var det Jupiter Ascending från (2015) som sändes på kanal 11 den här gången, den har sänts tidigare i veckan/helgen. Men jag har en aning om att jag sett den tidigare eller delar av den. Men så bra är den inte att det blir någon fler gång jag ser den OM jag nu kommer ihåg det.

 

Det blev kväll och jag gick isäng och nu hade jag kommit ifatt mig med medicinerna.

Uppdaterade sängdatorn medan jag lyssnade på ljudboken och nu har jag börjat på "50 nyanser av Grey".

Den låg i min MP3 och jag fick inte in några nya böcker så nu kanske jag fortsätter att lyssna på alla tre i serien.

Ganska gripande böcker om livsödet Christian Grey och även om det är lite sex i boken är det långt ifrån porrböcker som det ibland pratas om. Det var nog bara för att få uppmärksamhet och öka säljupplagorna men lyfte upp de delarna.


Gunnar låg hos mig ett tag men från 3 då han gick ut hade jag sängen för mig själv. Han låg vid altandörren i morse, på insidan då han numer lärt sig gå genom luckan.


Vi låg kvar och drog oss ett tag men åtta gick vi upp och idag stannade vågen på 75 kg jämt.


Det blir fint med stora fönster på gäststugans södervägg när solen skiner in och idag är det kallt där.

 

  Klockan är ju 10:00 då jag kollade temperaturen där.

Jag tror inte värmepumpen orkar med i kylan, den gick ju sönder och går inte fullt ut så nu träder nog radiatorerna in och värmer för de står på 13°, värmepumpen står på 16­°.

Inne i gäststugan har jag Nexa och där är det också kallt.

 

Men jag kan starta värme och luftavfuktaren om jag vill men det gör jag kanske när det blir varmare utomhus för att få ned fuktigheten. Inte bra att starta den då det är kallt då vattnet fryser i avfuktaren, vet inte ens om den fungerar i minusgrader.


Idag ska Maria och Mona låna bilen för att handla, de ska nog "storhandla" och då vill de inte ta det på cyklarna men bilen står ju här så visst får de låna den.

Motorvärmaren är igång och solen skiner på bilen så rutorna är eller blir isfria till lunchtid, eller vid 12-tiden.

Just nu har jag kallt ute med -8,8° här utanför fönstret, vindstilla och småfåglarna hämtar jordnötter i en jämn ström.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-15 10:00:10

Temperatur: -5,3 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 471,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,3 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
12:23
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
06:18
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
23:47
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
21:44
Lufttryck - Min:
1008,0 hPa
Klockan:
07:50
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
06:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 08:05
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:40
Dagsljus: 08:34 tim:min
Dag längd: 06:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:25
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här i stan.

 

Nu vill säkert Inger ha mer TE så då blir det kaffe åt mig.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards