jans

Direktlänk till inlägg 20 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 november 2017 09:55

Måndag den 20/11


Idag fick jag 5,1 mmol och vikten 75,1 kg. Ganska bra tycker jag.


Men igår då, jo jag åkte och hämtade Peter på flyget och körde han till sin familj på Ersboda, han hade varit ute och jobbat söderut och flög hem från Arlanda.

När jag kom hem sa Inger att brandlarmet löst ut men att det måste varit falsklarm, det har väl hänt någon gång att brandvarnaren börjat tjuta men att Sedctor Alarms varnare startat är första gången det hänt.


Det snöade och var eländigt väder igår så tur att vi inte skulle ligga och laga bilen då.


Erik kom och lånade bilen för han behövde en cykelhållare och han har ingen sådan på sin cykel, eller bil men den står still här på gräsmattan.


Jag lade mig på soffan och sov en stund, skrotade Anders gamla dator som Inger skulle ha men den dog för mig.

Plockade ut hårddisken, minnen och fläkten som kan vara rolig att ha till någonting. Funderar på att göra en jordnötstork men det återkommer jag till OM det nu blir av.

   

Så hon får fortsätta med sin gamla trotjänare ett tag till.


Satte mig och såg lite TV från Netflix och senare efter en sen middag såg vi tillsammans på Monster som jag spelat in.

Det är en Norsk serie som sänds och jag har spelat in de två första avsnitten, det tredje sänds ikväll.

Monster på SVT1 HD Idag 22:00 - 22:55 Kriminaldrama/Spänning Norge

Men jag upplevde den som tung och småjobbig, tröttsam på något sätt och ja sävlig.

Den ska då i alla fall få ett försök till innan jag ev. lägger den till handlingarna.

På IMDb står det: A young girl is missing, and her boyfriend dead. Police inspector Hedda Hersoug is back in her birthplace to live a quite life, but is forced to work with the solitaire superintendent Joel Dreyer hunting down a serial killer.


Vi gick isäng och det blev som vanligt fast Gunnar låg lite hos mig inatt.


Vaknade och steg upp för att kissa och kollade blodsockret. Gick isäng igen och låg en stund.

Mirabell kom och lade sig hos mig och sedan blev hon kvar på sängen.


Frukost avklarad och nu sitter jag här, idag måste jag ta en promenad även om det är svårt väglag eller så får det bli motionscykeln igen. Jag brukar ta en kortare rut på den ibland, 10-15 minuter brukar bli lagom hård träning.

Eljest inga planer för dagen men det brukar ordna sig ändå.

Känner mig trött och lite snurrig på nått sätt, Inger är förkyld och det är inte vanligt, säkert minst 10-15 år sedan sist och kanske har jag smittat henne eljest lär jag bli förkyld igen. I höst har jag varit det i omgångar men aldirig ordentligt så jag blivit sängliggande.

Det är inte Inger heller utan bara sådär att det inte brutit ut ordentligt men på natten kan hon ligga och kraxa och ha astma. Men då ruskar jag bara i henne så hon får vända sig i sängen.


Just nu -5,1°, mulet och lätt snöfall där ute, jag måste ta spaden och dra av det värsta, det får bli dagens jobb förutom matinéfilmen då som är Första divisionen på SVT1 HD Idag 14:30 - 16:00

Om den filmen står det: Några olika flygaröden med invävda kärlekshistorier utspelar sig på en flygflottilj någonstans i Sverige. Fänrik Bråde kommer till flottiljen för att tjänstgöra. Vid en flygning råkar hans plan ut för ett oväder och planet rapporteras saknat.

Jag har sett filmen tidigare men det är inget hinder för att se den igen, eller så sätter jag på en av de inspelade filmer jag har i datorn.

Men jag lär ändå somna som det känns nu.


Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-20 10:30:11

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1014,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,6 mm
Året: 483,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
08:08
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,5 hPa
Klockan:
01:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:19
Sol upp: 08:21
Sol ned: 14:28
Skymning: 15:30
Dagsljus: 08:11 tim:min
Dag längd: 06:07 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:55
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 15:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards