jans

Direktlänk till inlägg 30 november 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 november 2017 11:34

Eller blir det godag denna torsdag den 30/11


I morgon är det december och man får börja öppna adventsluckorna men det är dåligt med kalendrar nu för tiden.

Förr fick man ju den trevliga kalendern på ICA och andra ställen men nu är det bara att köpa med godis och grejor i dem.

Jag har haft på datorn senaste åren men i år har jag liksom inte hittat någon trevlig rolig nätkalender så har du tips på någon släng iväg en länk i en kommentar åt mig så ska jag kolla.


Igår, vad gjorde jag egentligen, inte så mycket vad jag mins, jo men vänta.

Jag jobbade ju igår, Erik hade sitt rum i det som nu är blå salen eller snickeboa, han målade väggarna klarblå och fina då han bodde där.

Det rum som en gång var min TV-verkstad där jag hade min firma. Men med tiden så flyttade Peter och Anna in där och sedan Maria och Mona.

Alla hade synpunkter på hur taklampor och annat skulle vara kopplade så till slut fungerade ingenting men igår återställde jag till original med trapptändning men det blev bara en lampa och lysrör i taket. Jag kanske ska sätta upp ett till lysrör där så det blir riktigt ljust.


Sedan blev det en rolig film och ett spöke.

Spöke på vift heter filmen från 1941 och det står så här om den.

Cosmo Topper (Roland Young) hemsöks återigen av ett spöke, den här gången är det en ung kvinna (Joan Blondell) som vill ha hans hjälp att finna den maskerade man som mördade henne.

Riktigt fina effekter för att vara så länge sedan den gjordes och då fanns det inga datorer.


Sedan kom Inger hem, middag och jag såg sedan TV eller inspelat och senare Netflix och två asnitt på en ny serie som heter Mars.

Men jag vet inte om den är bra eller inte, lite för mycket bakgrundsinformation och för lite handling på Mars.

Serien handlar om människans första kollonisation på planeten Mars år 2033 men det mesta handlar om innan och år 2016.


Gick isäng med ljudboken och somnade sent och sov gott, tror jag.


Upp ½8 och när jag kom ut från duschen såg jag att Peter ringt så jag ringde medan jag gjorde frukost och bjöd Mirabell på sin morgonostbit.

Han ville komma så vi kunde kolla på hans halvlljus på bilen och det fick han göra.

Så vi strulade på och fick till slut dit en hel lampa och bytte en annan trasig samtidigt.

Traktorn kom och plogade så när vi var klar med bilen och Peter åkt hem startade jag slungan när jag ändå var ute och påklädd.

Som vanligt var jag snäll och skottade åt tre andra grannar.

Idag var det lätt snö så det var kul att köra bort plogvallarna åt dem.


Så därför är jag sen med inlägget och idag vet jag onte om jag planerar så mycket mer.

Ska gå och äta lite lunch men ska jag ta fil eller nudlar, det är frågan?


Det har alltså snöat inatt och det ska tydligen bli blidväder en stund idag så därför bra att få bort snön tidigt.

Just nu -2,4° och mulet, svag svag vind och lätt lätt snöfall utanför fönstret.

Gunnar var nyss ut en sväng men jag missade att fota när han kom gående här på tomten, det tog för lång tid att starta webbkameran, eller heter den USB-kamera för den sitter ju endast till min dator.


Nåja, väderstationen visar och jag tror att vindmätaren frusit fast som vanligt.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-30 11:45:09

Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1015,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,4 mm
Året: 508,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
09:48
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
21:07
Temp - Min:
-3,9 °C
Klockan:
00:54
Temp - Min:
-9,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,6 hPa
Klockan:
11:35
Lufttryck - Max:
1012,7 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:49
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
12:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:42
Sol upp: 08:51
Sol ned: 14:04
Skymning: 15:13
Dagsljus: 07:31 tim:min
Dag längd: 05:13 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 50s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:04
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där bak på tomten.

 

Och nu blir det lunch

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards