jans

Alla inlägg under november 2017

Av Jan Sandström - 22 november 2017 09:25

Onsdag den 22/11


Igår blev en dag när jag inte gjorde någonting alls tror jag.

Jo jag gjorde kaffe och pytt i panna till middag men utan rödbetor är det inte godare.

Skottade snö gjorde jag och vi fick väl nån dm eller mer men kallsnö så det var ganska lättskottat.

Jag har ont i min högra axel så spaden använde jag bara till att få rent funt kanter och så körde jag sedan snöslungan och fick bort allt.


Till vilken nytta? Idag är det lika mycket igen tror jag dessutom har de plogat vägen.

Men i stugan verkar det inte ha kommit så mycket.

 


Jag såg på TV igår och bl.a första filmen Good Cop, Bad Cop (2006), Bon Cop, Bad Cop (original title)

Men tvåan jag såg tidigare var bättre.

 

Gick isäng och som vanligt...

 

Har sovit tungt inatt och bara varit uppe ett par gånger då Gunnar velat ut, in har han tacksamt nog lärt sig gå genom kattluckan men ut vill han genom dörren.

 

Det har snöat och vägen plogad så jag måste ut och skotta igen, jag skottade ju av allt igår mellan 21 och 22 då Inger kom hem stretande cykeln i lössnön.

 

Sedan hade jag tänkt åka till stugan och skotta samt hämta hem några verktyg men jag tror jag skippar den resan till senare för det ska komma betydligt mer snö imorgon.

Kanske lastar jag ändå slungan och åker förbi Stöcksjö och frågar om Anders vill ha skottarhjälp men han är ung och har fyrhjulsdrift på bilen så han har säkert allt under kontroll.

Däremot har jag köpt bleckskruv så jag kan montera några plåtbleck hos han eller så får det också vara till senare. Inget som spelar någon roll på en dag eller vinter.

 

Just nu har jag-1,3° där ute, snö och det är en mörk dag idag. Till och med fåglarna sover för det är aldeles dött där utem nä nu kom en liten blåmes, ha nu har de vaknat för de kommer allt eftersom de små fåglarna och det blev full rulle på en gång.  

 

Molnen hänger tunga så jo det kommer några enstaka snöflingor.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-22 09:30:10

Temperatur: -1,1 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från E,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,2 mm
Året: 483,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
20:51
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-7,4 °C
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1019,0 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
01:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:24
Sol upp: 08:27
Sol ned: 14:23
Skymning: 15:26
Dagsljus: 08:02 tim:min
Dag längd: 05:56 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut och nu ska jag ut och skotta. SUCK. Jo jag vägde 75,0 kg i morse.

   

Av Jan Sandström - 21 november 2017 11:13

Lilla kom på besök.

   


Vilken gobit

   


Vilken miss

     


söt kissemiss.

 


Hon fick gå hem och äta riktig kattmat hemma hos sig.

Men visst är hon söt lilla Lillan som bor på nummer 17.

Av Jan Sandström - 21 november 2017 09:59

Tisdag den 21/11



Igår inget nytt under molnen, det var en grå dag med lite snö och kallt.

Gick i alla fall en promenad på 2,13 km inklusive skottandet här hemma.

 

Gjorde fika och satte mig och såg matinéfilmen som var Första divisionen.


Lita småpyssel här och där och så blev det mer TV mest från Netflix. först såg The Great Gilly Hopkins (2015) som var skapligt bra jag och sedan Bon Cop Bad Cop 2 (2017) som var riktigt bra.


Sedan var det dags för sängen, ljudboken (50 nyanser av Grey) och ingen Gunnar mellan benen, han låg på soffan och sov.


Sovit skapligt gott och steg upp åtta.

Duschat, frukost och så skönt att sitta naken vid köksbordet och låta kroppen torka. Klädde mig och gav fåglarna där ute ny mat och nu är det full rulle utanför fönstret.


Det snöar även ganska ordentligt, mer än på filmsnutten så det blir väl till att skotta igen, det syns knappt på filmen att jag drog av altangolvet och nu en stund senare ser man inte att jag sopade bort tidigare.


Men jag måste gnälla på ungarna, igen. Nu var det väl Erik som hade bilen sist men VARFÖR ska de köra upp bilen så nära soptunnan?

Nu kommer jag ju nätt och jämt mellan den och extraljusen när jag går med fröskålarna och att skotta är omöjligt.


Men jag är ju bara en GGG (Gnällig Gammal Gubbe) och kan inte bättre.

Jag är inte på riktigt bra humör idag, lättiriterad känner jag mig och jag får se om det blir någon promenad idag, kanske gör popcorn istället och ser på film, idag sänds Gula divisionen på SVT1 HD Idag 14:35 - 16:00

 
Om programmet: Drama Sverige 85min 1954

Kapten Wreting är ledare för en jaktflygsdivision. Den duktige men omdömeslöse flygaren Bart ger Wreting bekymmer. Bart är dessutom Wretings svåger. När Bart får sparken för sin hänsynslösa flygning kommer så en pinsam hemlighet upp i dagen.


Eljest inga planer för dagen mer än att jag sitter här, dricker kaffe, ser på film eller vad jag nu kommer att göra.

-4,2° och det snöar där utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-21 10:30:11

Temperatur: -4,2 °C
Lufttryck: 1017,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,6 mm
Året: 483,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,2 °C
Klockan:
10:22
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-7,4 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
10:23
Lufttryck - Max:
1016,5 hPa
Klockan:
23:42
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
01:16
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:22
Sol upp: 08:24
Sol ned: 14:25
Skymning: 15:28
Dagsljus: 08:06 tim:min
Dag längd: 06:01 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 42s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:58
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 20 november 2017 09:55

Måndag den 20/11


Idag fick jag 5,1 mmol och vikten 75,1 kg. Ganska bra tycker jag.


Men igår då, jo jag åkte och hämtade Peter på flyget och körde han till sin familj på Ersboda, han hade varit ute och jobbat söderut och flög hem från Arlanda.

När jag kom hem sa Inger att brandlarmet löst ut men att det måste varit falsklarm, det har väl hänt någon gång att brandvarnaren börjat tjuta men att Sedctor Alarms varnare startat är första gången det hänt.


Det snöade och var eländigt väder igår så tur att vi inte skulle ligga och laga bilen då.


Erik kom och lånade bilen för han behövde en cykelhållare och han har ingen sådan på sin cykel, eller bil men den står still här på gräsmattan.


Jag lade mig på soffan och sov en stund, skrotade Anders gamla dator som Inger skulle ha men den dog för mig.

Plockade ut hårddisken, minnen och fläkten som kan vara rolig att ha till någonting. Funderar på att göra en jordnötstork men det återkommer jag till OM det nu blir av.

   

Så hon får fortsätta med sin gamla trotjänare ett tag till.


Satte mig och såg lite TV från Netflix och senare efter en sen middag såg vi tillsammans på Monster som jag spelat in.

Det är en Norsk serie som sänds och jag har spelat in de två första avsnitten, det tredje sänds ikväll.

Monster på SVT1 HD Idag 22:00 - 22:55 Kriminaldrama/Spänning Norge

Men jag upplevde den som tung och småjobbig, tröttsam på något sätt och ja sävlig.

Den ska då i alla fall få ett försök till innan jag ev. lägger den till handlingarna.

På IMDb står det: A young girl is missing, and her boyfriend dead. Police inspector Hedda Hersoug is back in her birthplace to live a quite life, but is forced to work with the solitaire superintendent Joel Dreyer hunting down a serial killer.


Vi gick isäng och det blev som vanligt fast Gunnar låg lite hos mig inatt.


Vaknade och steg upp för att kissa och kollade blodsockret. Gick isäng igen och låg en stund.

Mirabell kom och lade sig hos mig och sedan blev hon kvar på sängen.


Frukost avklarad och nu sitter jag här, idag måste jag ta en promenad även om det är svårt väglag eller så får det bli motionscykeln igen. Jag brukar ta en kortare rut på den ibland, 10-15 minuter brukar bli lagom hård träning.

Eljest inga planer för dagen men det brukar ordna sig ändå.

Känner mig trött och lite snurrig på nått sätt, Inger är förkyld och det är inte vanligt, säkert minst 10-15 år sedan sist och kanske har jag smittat henne eljest lär jag bli förkyld igen. I höst har jag varit det i omgångar men aldirig ordentligt så jag blivit sängliggande.

Det är inte Inger heller utan bara sådär att det inte brutit ut ordentligt men på natten kan hon ligga och kraxa och ha astma. Men då ruskar jag bara i henne så hon får vända sig i sängen.


Just nu -5,1°, mulet och lätt snöfall där ute, jag måste ta spaden och dra av det värsta, det får bli dagens jobb förutom matinéfilmen då som är Första divisionen på SVT1 HD Idag 14:30 - 16:00

Om den filmen står det: Några olika flygaröden med invävda kärlekshistorier utspelar sig på en flygflottilj någonstans i Sverige. Fänrik Bråde kommer till flottiljen för att tjänstgöra. Vid en flygning råkar hans plan ut för ett oväder och planet rapporteras saknat.

Jag har sett filmen tidigare men det är inget hinder för att se den igen, eller så sätter jag på en av de inspelade filmer jag har i datorn.

Men jag lär ändå somna som det känns nu.


Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-20 10:30:11

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1014,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,6 mm
Året: 483,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
08:08
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,5 hPa
Klockan:
01:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:19
Sol upp: 08:21
Sol ned: 14:28
Skymning: 15:30
Dagsljus: 08:11 tim:min
Dag längd: 06:07 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:55
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 15:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

   


Av Jan Sandström - 19 november 2017 09:19

Söndag den 19/11


Igår åkte jag och hämtade min skoteroverall då jag och Erik skulle meka med hans bil.

Passade även på att köpa den där bussningen som inte skulle användas så jag fick senare åka och byta den till rätt.

            Hur som helst fick Erik tillbaks allt och han kunde ställa undan bilen på gräsmattan igen för kommande jobb på den.

Jag var slutkörd men jag tror Erik hade det jobbigare och frös, jag servade ju mest bara och fick gå in ibland för att hämta grejor emellanåt.


Erik cyklade hem och jag åt middag som Inger lagat och så satte sig hon och sydde medan jag satt i rummet och såg på TV från Netflix.

Började först på en film jag spelat in men den va så tralig att jag först hoppade frammåt och senare stängde av den och raderade från hårddisken.

Nån film och paranormalt och spöken, skräck men den verkade filmad med en mobiltelefon så hoppig och dålit den var men den gick på TV för några dagar sedan, tror det var på TV6.


Inger kom och vi såg de resterande avsnitten på Ack Värmland så nu är vi ifatt och får vänta på nya avsnitt.

Sedan ville Inger kolla in Solsidan som vi såg två avsnitt av men jag vet inte om jag gillar den sortens humor som de hade i den.

Men så utspelar den sig ju i Stockholm.

Sedan ville jag visa sista delen på Kanadas värsta förare då de tre värsta skulle köra ute i samhället och två av dem är livsfarliga i trafiken. Men det finns ju sådana knäppskallar även här hos oss så man förstår ju hur vissa "olyckor" kan inträffa.


Vi gick isäng och jag låg en stund med ljudboken och Gunnar hos mig men när jag släckte gick han upp och jag kunde lägga undan överkastet och räta ut benen.


Har sovit riktigt gott och vi steg upp vid åtta. Duscha och frukost.

Peter ringde och undrade om vi var hemma, undrade om bilen var hemma.

Han satt på Arlanda och ville ha hämtning ½11 då han kommer hem efter jobb i Gävle.

Jag undrar hur länge han ska orka flänga runt som han gör med sitt jobb.


När jag vaknade och kollade mobilen såg jag att det snöade i stugan och på gäststugan.

 


Jag gick ut och stoppade in motorvärmaren och här har det nog kommit 5 cm av eländet, men det blir ljusare blötare och kallare men barnen blir nog glada.


Termometern visar på -2,6°, holmöfärjan är inställd så det tydligen blåser men här märker jag inte av någon blåst ännu men enligt YR ska det blåsa idag. Kroppen säger då eländigt väder för jag har värk men det har jag ju nästan jämt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-19 09:30:12

Temperatur: -2,7 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från N,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,6 mm
Året: 483,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,7 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
07:50
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
1003,4 hPa
Klockan:
20:20
Lufttryck - Min:
1002,5 hPa
Klockan:
01:51
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
00:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:18
Sol ned: 14:30
Skymning: 15:32
Dagsljus: 08:15 tim:min
Dag längd: 06:12 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:44
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nordlig vind och det känner jag ju då det drar in genom min fönsterventil så det blir kallt på min högra arm.


Så här ser det tyvärr ut här utanför fönstret.

   

Av Jan Sandström - 18 november 2017 18:23

Åkte iväg vid 10-tiden till Stöcksjö där jag hämtade min skoteroverall, sedan tvärs över stan till Biltema där jag köpte en bussning till Eriks bil och så hem igen.

Då hade Erik kommit och jag körde hans bil till bilinfarten som har plattor, den stod på gräset tidigare.

 Sedan blev det skruva och ta bort i framvagnen.

Bussningen var verkligen slut.

 


Lite struligt att få loss länkarmen men till slut gick det, bultarna hade nog inte varit lossade sedan bilen var ny.

 


Erik sågade med ett bågfilblad men vi upptäckte att jag köpt fel så iväg till Biltema igen och byta men det gick fort så kaffet hann inte ens bli kallt.

     

Däremot hann det bli mörkt men till slut fick vi ihop allt igen så

 

nu återstår att täta avgasröret och få tid på bolprovningen.


Tidigare pratade jag med en liten blåmes som åt jordnötter.

   


Det körde förbi en bil där man övningskörde, Gunnar låg bara och sov men det var röda bilen där borta.

 


Jag försökte fota men skylten med övningskörning hade de satt ovanpå sopilern så den syntes inte om man inte satt i helikopter.

   


Nu middag och sedan blir det TV men jag lär somna.

Av Jan Sandström - 18 november 2017 09:23

Lördag den 18/11


Igår gjorde jag inte så mycket, skitväder så jag höll mig inne.

Försökte göra något åt den gamla datorn   som dog helt plötsligt men hittade ingenting i den ytliga undersökningen jag utförde.

Det blir väl till att skrota den gissar jag om jag inte hittar något fel, gissar spontant att det är strömförsörjningen som fallerat.

 

Jag ska disikera den lite mer när jag får tid.


Eljest blev det en dag som många andra, kaffe, soffan med ljudboken, TV, dator.


Efter middagen så såg jag de sista avsnitten av Kanadas sämsta bilförare och de som blev sämst var skrämmande i sitt körsätt och attityden de hade.

Jag såg också en dokumentär om Hitler's tåg och det kände jag inte till tidigare. Intressant program som ligger på Netflix.

Hitler's Steel Beast


Men jag fick pausa mitt i då Inger kom med efterrätt och vi såg tre avsnitt på Ack Värmland.


Jag fick avinstallera Molnet som Erik gjorde på min NAS då hårddiskarna höll på att jobba ihjäl sig. Förra gången då jag testade det så fyllde den hårddiskarna med kopior på kopior så att allt stannade då diskarna blev överfulla.

Nu ver jag inte varför de bara stod och tuggade på så nu ger jag upp det där.

Däremot tror jag att jag lycksdes göra manuell bakupp till Eriks serverdator. Har inte kollar om de 150-200 Gb gick över som planerat.


Gick isäng med ljudboken en stund och Gunnar mellan benen men han gick ut några gånger.

Kallt ute så han kom och värmde sig hos mig.

Eljest har jag sovit ganska gott inatt med lagom med värk.


Upp klockan åtta och vågen stannade på 74,8 kg.


Idag ska jag ut med Erik och vi ska köpa grejen till hans bil och sedan försöka få dit den, men först ska jag till Anders i Stöcksjö och hämta min skoteroverall för det är kallt ute.


Just nu -7,1° men solen är på väg upp, och där gick den ned igen.   

Nä inte riktigt men dagarna är korta nu men det ser inte ut att blåsa.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-18 09:45:11

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 1001,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 42,6 mm
Året: 483,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
03:20
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
07:50
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
22:41
Lufttryck - Max:
1001,6 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
1005,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
00:23
Lufttryck - Min:
995,6 hPa
Klockan:
09:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:14
Sol upp: 08:15
Sol ned: 14:33
Skymning: 15:34
Dagsljus: 08:20 tim:min
Dag längd: 06:18 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:27
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

   


Av Jan Sandström - 17 november 2017 10:09

Fredag den 17/11


Igår blev en blöt dag, utomhus och jag gjorde bajemig ingenting, känns det som.

Satt med datorn och strulade på med bakupper som inte riktigt ville fungera.


Erik skulle låna bilen men det strulade även för han så det blev lite senare till mig och då gjorde han i ordning ett antal inställningar på min dator men sedan stod den och tuggade på och allt gick långsamt.


Jag lade mig och lyssnade på ljudboken en stund och sedan tog jag itu med Anders gamla laptop som Inger ska ha, gjorde i ordning den tidigare men Inger tog den aldrig i bruk så nu uppdaterade jag program och flyttade data.


Utefåglarna fick mat och katterna blev kliade och så kom Inger hem från jobbet.

Erik kom hem med bilen och vi åt middag.


Fortsatte med Anders gamla laptop och när jag började anse mig klar så POP............DÖD.

Det bara knäppte till i den och allt blev svart.

 

Tänkte att den blev överhettad så jag blåste ur den med tryckluft men inte fanns det mycket damm där. Den var lite varm men inte oroväckande.

Lät den stå men den har inte ett liv i sig och den är lika död idag. Får se om det är lönt att öppna och kolla.

Det spelar ingen roll om jag kör på batteri, har laddaren i eller utan batteri och bateriindikatorn visar fullt batteri.

Det sitter en liten knapp och panel med 4 dioder på batteriet.

Så Inger får nog fortsätta med sin trotjänare hon haft länge och utan batteri senaste åren.


Inger fortsatte sy och jag satte mig i soffan och såg några avsnitt av Kanadas värsta bilförare, erkänner att jag skrollade fram en hel del.

Sedan såg vi tillsammans tre vasnitt av Ack Värmland innan det blev sängen.


Det regnade ute och halt på vägen såg det ut att vara men fönstret öppet så Gunnar kunde gå ut och blöta upp sig som han gjorde hela kvällen, in och värma sig i något knä och så ut igen.

Så höll han på under natten men då var det mellan mina ben han värmde sig men jag har ändå sovit skapligt fint och gott.

Som vanligt blev jag tvungen att smöja mig med Voltaren lite här och där och det gör jag mest varje kväll en stund efter att jag lagt mig om jag inte gör det i förebyggande syfte, det känner jag oftast på mig innan jag går isäng om jag ska göra.


Inger cyklade till jobbet och skönt att hon har ordentliga nya dubbdäck på cykeln men hon kanske gick.

Enligt nyheter på radion har det varit många trafikolyckor under natten och morgonen, E4 norr om Umeå var en stor och vägen helblockerad.


Inåt landet är det snö men vid kusten regn på frusen mark = HALKA.


Det är något över noll i stugan så det tinar på gäststugans tak

 


men det är mer snö där

 


än här hemma i stan.

    


Det kom 11,4 mm regn inatt så det blev ingen promenad, däremot satt jag en stund på träningscykeln igår kväll.

Idag får jag se om det blir promenad eller cykel, det verkar inte vara halt ute längre här inne i stan, jag borde ta mig till Biltema och skaffa den där bussningen till Erik bil men jag får se hur det blir.


Nu har småfåglarna fått mat och jag hoppas att de själva inte blir mat

 

men de verkar hålla sig undan från Lillan som stryker omkring här emellanåt.

Det skvättar på fron ovan men nu tror jag det håller på att upphöra.

Just nu +1,5° utanför fönstret och det blåser en aning. Naturligtvis mulet fortfarande.

Vädetstarionen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-17 10:45:11

Temperatur: 1,6 °C
Lufttryck: 996,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -1,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 6,6 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 42,6 mm
Året: 483,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
03:20
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
22:53
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
09:13
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
01:17
Lufttryck - Max:
1005,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
13:15
Lufttryck - Min:
995,6 hPa
Klockan:
09:37
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:11
Sol upp: 08:12
Sol ned: 14:36
Skymning: 15:36
Dagsljus: 08:25 tim:min
Dag längd: 06:24 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 56s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:08
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Tidigare såg du hur det såg ut, bilden med Lillan så nu säger jag bara


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards