jans

Alla inlägg under november 2017

Av Jan Sandström - 16 november 2017 10:18

Torsdag den 16/11


Igår var det en dag. Inte vilken dag som helst utan en vanlig onsdag.


Efter en förmiddag hemma åkte Inger till jobbet och jag klädde på mig för en promenad men jag höll på att glömma broddarna och dessa är bra att ha under skorna, knastrar skönt när man går på isen och det blir som att gå på barmark. Faktiskt lättare och stabilare på blankis än där de grusat.

Det blev en vanlig sväng och jag gick först mot Maria för jag trodde jag skulle möta henne då hon skulle låna bilen.

 

Men jag hann gå de 2,59 km och kom hem innan Maria kom och hämtade bilen just lagom till matinéfilmen började och jag hade gjort kaffe och smörgås.

Filmen var en ljudfilm med Buster Keaton, Oss flickor emellan har man fantasilöst översatt titeln till och tursamt nog hade de inte lagt på färg på den som de gjort på många av de gamla filmerna. Originaltiteln heter Speak Easily och den är från 1932.


Det är en lite äldre Buster som sitter till höger.

 


Gav fåglarna mat och full rulle där ute.


 

Jag strulade på med bakupp av datorn, jag begriper mig bara inte på hur man ska göra för den som ska gå över till Eriks server på Umedalen har slutat fungera, måste prata med Erik då han kommer och ska låna bilen, jag undrar när jag får låna den   


Pannkaka till middag, fläskpankaka som jag enkelt bara microvärmde, iddes inte steka upp fast den blir godare då och så lingonsylt till, men det fanns även tunnpankaka på tallriken så en sådan slank med och på den blev det smör och socker, efterrätt fick den bli.


Sedan återgick jag till soffan och TV med kisse som var kelsjuk och ville ligga en stund i mitt knä.

Jag såg slutet på "50 nyanser av mörker", del två i trilogin och såg att del tre kommer ut i början av 2018.

Det var en riktigt bra film.


Sedan Netflix och Kanadas sämsta bilförare och man blir ju skrämd om det finns sådana personer ute i trafiken och hur fan kunde de få körkort.

Det måste vara fejk och arrangerat för så dålig kan man bara inte vara bakom ratten på en bil och IQ måste vara noll om inte negativt.


Skulle ta lite glass till kaffet men fumlade till det så glasskålen jag hade ramlade i golvet ute i garaget, miljoner glasbitar så då fick jag städa upp det också.


Till sist satte jag på en film till från Netflix. Undercover Grandpa (2017) och det var en småkul film.

Inger hade kommit hem och jag återgick till mitt problem med bakupp men det fungerar inte.

Får skita i att ha det automatiskt och kopiera manuellt för det fungerar, tror jag.

Jag kommer då åt hans dator men vi kanske skulle se över och byta ut och flytta min NAS, då får Erik strula på med det.


Gick isäng med min ljudbok en stund, Gunnar låg på min säng så jag fick åla mig ned försiktigt så att han inte vaknade.

Sedan har jag sovit ganska gott inatt.


Upp vid åtta då Inger stack till jobbet, jag vägde mig och idag stannade vågen på 74,5 kg.

Erik skulle låna bilen klockan 10 men än (10:53) har han inte kommit så jag får väl förlänga tiden på motorvärmaren.


Fåglarna ute svärmar som på filmen ovan, -1,1° och solen skiner, det kan bli en skaplig dag idag också.

Då måste jag ut på en promenad, får inte bli försoffad fast det är skönt det med. Inger är och känner sig förkyld, antingen har jag smittat tidigare men nu känner jag mig tung i huvudet, är inte riktigt klar i tanken så jag får se om jag än en gång åker på någonting.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-16 10:45:09

Temperatur: 1,3 °C
Lufttryck: 1015,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från WNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 471,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
01:17
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
06:18
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1007,8 hPa
Klockan:
15:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:09
Sol upp: 08:08
Sol ned: 14:38
Skymning: 15:38
Dagsljus: 08:29 tim:min
Dag längd: 06:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:47
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och den visar svag vind, jag som trott att den tidigara frusit fast som den brukar göra vintertid.


Så här ser det ut här ute och jag ska ta lite mer kaffe och en liten kaka/kex.

   

Av Jan Sandström - 15 november 2017 15:01

Buster Keaton i en ljudfilm stämmer inte riktigt. Men tur att de inte colorerat den.

Av Jan Sandström - 15 november 2017 09:30

Onsdag den 15/11


Mitt i arbetsveckan och mitt i november, kan man säga att det är en lagom dag idag.


Igår var en småjobbig dag till att börja med, hade inte kommit i jämnvikt efter medicinmissen tidigare men jag mådde bättre.

Däremot värkte mitt högra knä ordentligt, efter lunch gick jag ändå ut på en promenad utan mål mer än till centrum för att posta ett brev åt Inger.

Jag hade broddar under skorna och det kändes skönt med ordentligt grepp på isen och det knastrade fint när jag sakta gick.

Hur som helst utökade jag svängen så det slutade med 1,8 km innan jag kom hem.

 

Kollade igenom Eriks bil men hittade inte hans motorvärmarsladd, inte heller hittade jag den inne i garaget så ligger den inte hemma hos Erik vet jag inte var den kan vara.

Gav småfålarna ute mer mat och så kaffe till mig inne då jag satte mig för matinéfilmen. Det var Min syster och jag (1950) med Sickan Carlsson och en riktigt småtrevlig film.

 

Jag hittade min gamla cupévärmare från nya bilen, den jag klippte sladden av och jag tog itu med att öpnna och montera på en ny sladd.

Det var ju så att den var fast monterad och sladden från värmaren gick rakt in i motorrummet så jag klippte den och monterade på ett eluttag istället så att jag kunde sätta dig valfri värmare. Den här upplevde jag liksom alla nyare småvärmare som mer eller mindre värdelösa.

Inget slår en gammal hederlig stor värmare när bilen ska värmas upp och helst ska man ha två st som jag hade i folkabussarna och senare bilar. Två värmare på lägre effekt värmer bra och hela bilen blir varm.

 

Satte mig sedan och åt middag, värmde soppa som var kvar och såg på TV, två avsnitt av The Orville, vet inte om det är en parodi på Star Trek eller om det är en seriös serie, lite konstig är den ändå.

 

Jag hann både slumra is offan och gosa med kisse innan det blev kvällsfilm och då var det Jupiter Ascending från (2015) som sändes på kanal 11 den här gången, den har sänts tidigare i veckan/helgen. Men jag har en aning om att jag sett den tidigare eller delar av den. Men så bra är den inte att det blir någon fler gång jag ser den OM jag nu kommer ihåg det.

 

Det blev kväll och jag gick isäng och nu hade jag kommit ifatt mig med medicinerna.

Uppdaterade sängdatorn medan jag lyssnade på ljudboken och nu har jag börjat på "50 nyanser av Grey".

Den låg i min MP3 och jag fick inte in några nya böcker så nu kanske jag fortsätter att lyssna på alla tre i serien.

Ganska gripande böcker om livsödet Christian Grey och även om det är lite sex i boken är det långt ifrån porrböcker som det ibland pratas om. Det var nog bara för att få uppmärksamhet och öka säljupplagorna men lyfte upp de delarna.


Gunnar låg hos mig ett tag men från 3 då han gick ut hade jag sängen för mig själv. Han låg vid altandörren i morse, på insidan då han numer lärt sig gå genom luckan.


Vi låg kvar och drog oss ett tag men åtta gick vi upp och idag stannade vågen på 75 kg jämt.


Det blir fint med stora fönster på gäststugans södervägg när solen skiner in och idag är det kallt där.

 

  Klockan är ju 10:00 då jag kollade temperaturen där.

Jag tror inte värmepumpen orkar med i kylan, den gick ju sönder och går inte fullt ut så nu träder nog radiatorerna in och värmer för de står på 13°, värmepumpen står på 16­°.

Inne i gäststugan har jag Nexa och där är det också kallt.

 

Men jag kan starta värme och luftavfuktaren om jag vill men det gör jag kanske när det blir varmare utomhus för att få ned fuktigheten. Inte bra att starta den då det är kallt då vattnet fryser i avfuktaren, vet inte ens om den fungerar i minusgrader.


Idag ska Maria och Mona låna bilen för att handla, de ska nog "storhandla" och då vill de inte ta det på cyklarna men bilen står ju här så visst får de låna den.

Motorvärmaren är igång och solen skiner på bilen så rutorna är eller blir isfria till lunchtid, eller vid 12-tiden.

Just nu har jag kallt ute med -8,8° här utanför fönstret, vindstilla och småfåglarna hämtar jordnötter i en jämn ström.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-15 10:00:10

Temperatur: -5,3 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 471,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,3 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
12:23
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
06:18
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
23:47
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
21:44
Lufttryck - Min:
1008,0 hPa
Klockan:
07:50
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
06:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 08:05
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:40
Dagsljus: 08:34 tim:min
Dag längd: 06:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:25
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här i stan.

 

Nu vill säkert Inger ha mer TE så då blir det kaffe åt mig.

 

Av Jan Sandström - 14 november 2017 11:25

Tydligen fungerade inte länken tidigare så jag har äteranslutig bloggen.


Men här är länk till inlägget Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 november 2017 10:19

Fast så god är den inte, det är ändå Tisdag den 14/11


Igår blev en jäkla dag till slut.

 

Den började bra med att jag åkte till Stöcksjö och Anders då sotaren skulle komma och jag var intresserad av hans utlåtande på stegen jag fixat till.

 

 

Det han påpekade var att glidskydd saknades på den lösa stegen, sedan såg jag på han att jag borde göra något så att stegen som ligger platt inte kan glida i sidled men det går att åtgärda, dessutom borde det vara något halkskydd uppe vis skorsstenen på andra sidan nocken.

 

Kinahatten eller toppen vi satte dit provisoriskt trodde han nog skulle fungera så den kanske får sitta kvar där.

 

 

Jag passade på att plocka ihop saker vi rensat ut och som låg och skräpade men den här kanske går att kränga iväg, synd att slänga den.

 

Jag tror jag ska försöka få iväg den på Facebook

 

för det kan finnas någon som behöver eller kan göra något av den, fågelbad eller soldriven kaffekokare.

 

Men det är upp till Anders att avgöra då det är han som än så länge rår om den.

 

Anders åkte iväg på jobb så jag blev ensam med sotaren, därav var jag tvungen att åka dit igår men jag gjorde ett stort misstag.

Plockade med skräpet och sotaren åkte iväg, det gjorde jag också.

 

Hemma kom Emil och föräldrarna som skulle fika och äta.

DÅ kom jag på något, JAG LÅSTE ALDRIG YTTERDÖRREN HOS ANDERS!!!

 

Matinéfilmen började men det var den om Dan Anderssons liv och så hade vi ju besök så jag stängde av apparaten.

Angående dörren skulle jag åka tillbaks och låsa den, OM jag nu minns rätt vill säga eller det fick jag se där.

Samtidigt gjorde jag nu en beställning på en Soda Stream hos Elgiganten som jag skulle få hämta ut.

 

Åkte iväg och jodå, dörren var olåst, kollade huset och det var tomt så det var lugnt, åkte över till Elgiganten och på Kolbäcksbron stod två krockade bilar.

En hade kört för nära och in i baken på den andra. Tidigare igår var en liknande olycka vid IKEA.

Jag hade flera gånger bilar bakom mig så att jag kunde tro att det var en släpvagn.

 

Att folk inte kan hålla avstånd till famförvarande fordon.  

Och skyll inte på den framför som kanske måste bromsa för det är inte dennes fel att man blir påkörd.

 

Jag hämtade min läskapparat och köpte även huvuden till min tandborste, skönt att fått tag på dem så nu har jag för två år frammåt.

 

Kom hem och fikade, provade att kolsyra vatten, vi har inget läskkoncentrat här hemma och inte följde det med något prov heller.

Jag gjorde som med vår gammla i stugan men det blev som avslaget samarin. Måste "prutta" lite mer, jag kom aldrig till någor övertryck.

 

Vi åt Ingers goda morot och räksoppa jag inte har recept på och efter det pannkaka.

Två fel, det ska vara torsdag och ärtsoppa. Tänk att man inte kan göra som det vi fick i lumpen. Ärtsoppa med riktiga frläsktärningar och god pannkaka efteråt. De kunde laga mat i köket på I19/P5 i Boden.

 

Jag började må sämre och sämre, frusen och mådde pyton så jag lade mig på soffan en stund till Emil kom och sa hej då.

Gjorde TE och tog en bulle när jag började se veckan avsnitt av Star Trek.

Inger kom med efterrätt och vi såg tre avsnitt av Ack Värmland, nu de tre första på säsong ett.

Såg färdigt min planerfilm och kom på att JAG TOG ALDRIG MIN 2-MEDICIN.

Kollade burken och där låg pillerna kvar, så det var därför jag mådde så dåligt men inte den vanliga känslan jag har när jag missat medicinen. Jag är ju beroende av mina piller men de hjälper mot värken så varför sluta då de fungerar.

 

Tog medicinen men fick hoppa över 22-dosen, frusen gick jag och duschade VARMT men orkade inte raka mig som jag brukar göra.

Pysslade med lite här medan håret torkade och gick sedan isäng men orkade inte lyssna på ljudboken.

Kroppen värkte och jag mådde skit.

 

Inatt har jag sovit som en kratta, haft värk och inte kommit till ro mer än korta stunder, varit uppe och gått och suttit på toa och kissat, någor jag gör då jag har värk, då rinner vätska genom kroppen så jag har fått fylla på med lite vatten emellanåt.

Gunnar har stört mig då jag legat men varit ute långa stunder. Jobbigt ändå när han envisats med att ligga mellan mina ben och jag inte kunnat röra på benen, måste det då knäna värker.

 

Hur som helst blev det morgon och jag steg upp, det kändes (känns) som om jag ramlat ned från Anders tak och blivit överkörd av en ångvält. Jag har alltså ont idag och det vet jag beror på missad medicindos. det tar några doser innan jag byggt upp det igen i kroppen, det är ju långtidsverkande alvedon och tradolan jag tar och det verkar inte direkt utan under längre tid.

 

Frukost och jag testade blodsockret även idag, trodde jag skulle ligga högt men hade 5,2 mmol och vikten 74,8 kg. Bra värden alltså.

 

Men idag blir det en lugn dag, Inger börjar jobba vid lunch och då tar jag nog en lugn och stillsam promenad men det blir kanske bara runt kvarteret. Jag får se då jag kommer ut.

Sedan matinéfilm och idag är det Min syster och jag (1950) med Sickan Carlssonoch om den skriver SFI. (Svenska FilmInstitutet)

Handling

Katarina Hassel, ung och vacker ägarinna till herrgården Hasselholm, återvänder från Paris i gryningen tillsammans med uppvaktande kavaljeren och grannen Baron Pontus von Goosen till...

Visa hela handlingen

 

Den kan bli en skön stund i soffan såvida jag inte somnar direkt.

 

Vädret är fint idag men lite kallt, -1,8° utanför fönstret men solen skiner från en blå himmel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-14 11:00:11

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 1008,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 471,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,5 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
10:48
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
01:51
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
20:10
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
06:22
Lufttryck - Min:
1001,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:04
Sol upp: 08:02
Sol ned: 14:44
Skymning: 15:43
Dagsljus: 08:39 tim:min
Dag längd: 06:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:02
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Stugans termometrar visar kallt ute.

Allmänt · Jans nya levene.

Av Jan Sandström - 13 november 2017 22:18

I eftermiddag började jag känna mig frusen och ja mådde dåligt. Trött och hade ont.

Det känns i öronen som att jag faller i höjd, det hisnar till och jag blir yr.


För en timme sedan fick jag eller kom jag på varför. Abstinens och inte av kaffe utan värktabletterna.

Jag hade missat att ta 2-dosen men konstigt nog kände jag inte igen symptomen som jag brukar få efter ett par timmar utan tabletterna så jag förknippade inte ens med den orsaken, eljest brukar jag gå och checka av dosetten men det gjorde jag aldrig.


Så ½10 tog jag dosen och nu har jag tagit en VARM dusch så det hettade i skinnet.


Nu ska jag ladda in nya böcker i min MP3 eller så börjar jag lyssna på "50 nyanser av Grey" som jag laddat in tidigare, men de lockar inte riktigt just nu. bara håret torkar så blir det sängen och renbäddade lakan. Att gå ut en promenad lockar inte heller   


Men i morgon bitti ska jag väl vara med i leken igen och skriva norgoninlägget och det har hänt en del annat här idag.


Gonatt.

Av Jan Sandström - 13 november 2017 09:30

Måndag den 13/11


Igår var det farsdag och jag blev grattad av barnen, Maria kom förbi och hade en påse bullar så vi satt en stund ovh fikade.

I övrigt hade jag en lugn dag utan höneblund och satt mest här vid datorn och flyttade filer och bilder, städade bort skräpfiler från hårddiskar och annat roligt arbete.

Kollade nätet efter Soda Streamapparater och tandborsthuvuden och det är Elgiganten som har båda sakerna jag valt ut.


Jag började klä på mig för att ta en promenad men då jag kikade ut så regnade det ganska ordentligt och straxt efter kom Maria, hon sa att det inte regnade så det var nog vår herre som släppte en skur för att jag skulle pålla mig inne då jag fick besök senare.


Inger kom hem från jobbet och jag såg lite TV från Netflix.

Senare kom Inger och vi åt efterrätt och såg The Whole Ten Yards eller Oss torpeder emellan 2 (2004)

Därefter gav vi oss på Ack Värmland och det blev tre avsnitt innan vi gick isäng.


Jag hade läst ut min bok så nu återgick jag till ljudboken och lyssnade en stund innan jag släckte, Gunnar låg mellan mina ben och snarkade högt liksom Inger i sängen bredvid.

Fönstret öppet och Mirabell gick ut en stund, tidigare var hon ut på gräsmattan och jag tror hon gjorde någonting där för hon stod och grävde som katter gör när de bajsat.


Jag har sovit gott men det var lite kallt inne i morse då fönstret var öppet så det tog emot att stiga upp men åtta var det dags.


Måndag och då är det test av blodsocker, den här veckan fick jag 5,5 mmol och vågen stannade på 74,4 kg. Det är jag nöjd med.


Frukost och stoppade in motorvärmaren då jag måste ut idag, ska över till Anders då sotaren kommer idag och jag vill höra vad han säger om stegen jag fixat till.


Mirabell har just varit ute och nu fick jag henne i mitt knä en stund.

 


I stugan har det kommit lite snö och gäststugan blev så fin, men jag längtar tills fönster och isolering med ytterfasad är monterat.

 

Men nu börjar det bli lite roligare arbete, förutom vindskivorna som ska upp. Det är så högt.


Vädret är fint där och här hemma även om det är kallt.

Just nu -1,5° här ute (i stugan är det -3,1°) och solen skiner så idag ska jag nog hinna med en promenad.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-13 10:15:11

Temperatur: 2,0 °C
Lufttryck: 1006,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 29,7 mm
Året: 470,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
10:08
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
08:54
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
09:14
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1001,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,3 hPa
Klockan:
05:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:01
Sol upp: 07:59
Sol ned: 14:47
Skymning: 15:45
Dagsljus: 08:44 tim:min
Dag längd: 06:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:39
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här ute.

 

 




Av Jan Sandström - 12 november 2017 10:03

Söndag den 12/11 och det är farsdag idag.


Igår satt jag här och skrev och sedan tog jag bilen och hämtade Inger på jobbet.

Vi åkte till Ohlsons tyger på Mariedal och handlade saker som Inger skulle ha till det hon håller på att knåpa ihop.

Jag hittade några fina tyger hon skulle kunna sy något till mig men det får hon aldrig tid till, gissar jag. Vi köpte ändå inget till mig, den här gången.


Sedan förbi Coop där vi köpte lite fikabröd och gott gott för att åka och hälsa på Emil med föräldrar några timmar.

 

Inte ville han ha någon mat inte, speciellt när det vankas fika, eller kunde det bero på att han var snorig och förkyld eller på väg att bli det men glad ändå och ostfralla med smör och ost åt han av. Det åt jag också och så en bit vetelängd med blåbär och vaniljkräm.

Det blev en bit över som jag lade i en matlåda för att ta med hem, men inte hittade jag igen den hemma senare när jag ville ha en bulle till kaffet. Vete 17 vart den tog vägen. Måste ha glömt den på hallbyrån hos Emil.


Jag hade fått en gåva från Media Markt som gick ut igår och det var ett presentkort på 100:- som jag åkte och hämtade. Hade även ett annat kort som gav en hundring om jag handlade för över 1000:-

Planen var att köpa en läskmaskin till stugan men den jag sett ut hade de inte så det blev val nummer 2, en stavmixer men för att komma över tusenlappen blev det en förpackning blad till rakhyveln.


Väl hemma fastnade jag i min bok som jag satt i soffan och läste och med katt bredvid mig ibland.

  Jag tänkte se en film senare men då den började såg jag att jag nyligen sett den så jag återgick till boken.


Men 21:45 började Robin Hood som jag satte mig och såg och kom Inger hem.

Vid midnatt slutade filmen och det blev sängen men jag fortsatte med min bok, hade ju "bara" lite kvar.

Klockan 3 var den slut med ett överraskande slut, riktigt bra bok av Dan Brown men inte riktigt lika de tidigare han skrivit.


Somnade till slut och sov de timmar som var kvar tills jag skulle upp och vid åtta var jag uppe, men det blir nog en höneblund senare idag.


Vågen stannade på 74,4 kg idag, toppen eller botten beroende på hur man räknar och ser på saken.


Erik kom förbi och hämtade sin cykel, han har varit på LAN i helgen och nu skulle han hem och sova. Trodde att de slutat med sådant då de blev äldre.

En gång i tiden höll de till här hemma och vilka grejor som släpades mellan husen, stora datorer och skärmar.

Nu har han bara sin knähund (laptop) i ryggsäcken. Snart räcker det med mobilen.


Idag är det som sagt fars dag, pappas dag men jag har ingen pappa i livet längre, han dog 1991 och det är ju evigheter sedan men barnen har mig och två har grattat mig redan.

De andra hör säkert av sig senare eljest går det bra att komma förbi på fika, kom bara ihåg att jag vill ha tårta.   

Men det går bra att komma ändå och kom ikväll när mor är hemma fast det räcker med ett mejl eller ingenting.


Jag har inga planer för idag, kanske en promenad om jag orkar och vädret blir bättre för just nu snöar det lätt.

Just nu +0,5° här utanför och snöar det är det mulet, det brukar vara det då det snöar men vindstilla verkar det vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-12 10:45:10

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 992,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 3,9 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 468,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
03:07
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
23:40
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
09:14
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:47
Lufttryck - Min:
990,3 hPa
Klockan:
05:21
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:58
Sol upp: 07:56
Sol ned: 14:50
Skymning: 15:47
Dagsljus: 08:49 tim:min
Dag längd: 06:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden ser ut så här, utan grannens Lillan.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards