jans

Direktlänk till inlägg 3 december 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 december 2017 09:40

Söndag den 3/12 och första advent.


Igår gick jag en promenad, Inger var hemma och julstökade.

Det blev en vanlig runda som jag kallar snurren och förbi VK och så gick jag in på MM för att köpa ljus och saffran.

 

Men hyllan med röda ljus av den sort jag skulle ha gapade tom, kön vid kassan var lång så jag iddes inte stå och vänta bara för att fråga om de hade saffran, förresten brukar de ha en skylt om det  men någon sådan såg jag inte så jag gick hem igen.


Lunch och sedan lade jag mig på soffan med ljudboken.

Gick ut i blå salen (snickeboa/verkstan) och monterade upp en till lysrörsarmatur, lika bra att använda då den bara stod efter väggen så nu har jag ljust där ute.


Middag och sedan såg vi film, det blev Netflix och RV eller Familj på väg (2006) som den heter på Svenska.

En småknasig film med Robin Williams och andra som åkte på resa med en hyrd husbil.

Så här står det om filmen: "Bob Munro and his dysfunctional family rent an RV for a road trip to the Colorado Rockies, where they ultimately have to contend with a bizarre community of campers."


Sedan letade vi rätt på ett naturprogram även det på Netflix som vi såg nästan hela avsnittet av innan det blev sängen.

Men jag hann även med att programmera min belysning via Telldus/Nexa så att när ytterbelysningen slocknar tänds en lampa i kontorsfönstret och när ytterbelysningn tänds slocknar den i fönstret. Men jag är inte helt säker på att det fungerar riktigt.

Onödigt, javisst men det är en test innan Anders skaffar och så vill jag lära mig mer om scenaria för att senare göra något i badtunnan så att när vattentempan sjunker startar pumpen m.m som frysskydd.


Ljudboken en stund i sängen med kelsjuk Gunnar hos mig och sedan sov jag gott.

Men vaknade och hade hemsk värk i höger knä och höft så jag måste ha ledat galet, det var blidväder ute så jag öppnade fönstret. Mirabell gick ut en stund och sedan kom båda två in igen.

Förstår inte varför jag inte öppnade redan då vi lade oss då det var över noll redan då.


Steg upp vid åtta och idag vägde jag lite mer så jag har nog lagrat vätska i kroppen och då får jag mer värk.

Frukost med korsord tillsammans med Inger.

Senare idag ska hon göra aniskransar       och då kommer barnen hit från olika håll för att frossa och då skiter jag i min diabetes och viktkoll.

Det är skyltsöndag och mina planer är att ta en promenad ned på stan och titta, kanske hittar jag något att köpa som ljuklapp till någon kär vän. Tyvärr blir det inte kaffe hos henne för hon är hos sin dotter i Stockholm, du kanske känner Anty från Youtube och andra ställen, hon har varit programledare i ett och annat samt eftersnacket om Paradis Hotell (tror det var det). En riktig kändis som jag känner.


Men jag ska även fika också så mitt stadsbesök får bli tidigt runt lunchtid, samtidigt vet jag inte riktigt för jag har skapligt ont i mitt knä och höger stortå värker grymt så det är inte säkert att jag orkar/kan gå till stan.


Det ser ut att bli en fin dag och det har varit blidväder men några +grader men nu har jag +-0,0° utanför fönstret, vindstilla och himlen är blå men solen är uppe så kort tid nu, se tiderna i tabellen nedan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-03 10:15:10

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från WSW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -1,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 513,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
04:35
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
21:06
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
09:32
Temp - Min:
-9,3 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,8 hPa
Klockan:
03:02
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:48
Sol upp: 08:59
Sol ned: 13:59
Skymning: 15:09
Dagsljus: 07:21 tim:min
Dag längd: 05:00 tim:min

Morgondagen:

There will be 4min 24s less daylight tomorrow

Måne upp: 14:59
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 07:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Fullmåne är det också, men nu är det dags att få lite mer kaffe och ett par gamla saffransbullar, de bakades ju igår.

 


Så här ser det ut här utanför fönstret.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards