jans

Direktlänk till inlägg 6 december 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 december 2017 09:46

Onsdag den 6/12


Idag fyller min barndomskompis Krister Andersson år så Grattis på födelsedagen säger jag då.


Men igår då, jo steg upp och tog en snabb dusch så att jag inte missade budbilen som skulle komma med ett stort paket med kattmat och kattsaker.

Men jag hann duscha och även äta frukost innan han kom.


Tyvärr var paketet trasigt och det visade sig att några saker gått sönder.

         

Min vattenautomat var spräckt liksom några bollar som Maria skulle ha.

 

och så köpte jag en porvapåsats med kattmat, 4 påsar á 400g men det fanns bara 3 påsar. Däremot hittade jag en påse med 1,5 kg kattmat som jag inte hittar att jag beställt så jag vet inte om de skickat med den istället eller.

Det fanns inga papper med, ingen följesedel alltså så många frågetecken men kostnaden för vattenautomaten var 24:- och bollarna är inte många kronor. Lagade förresten automaten med smältlim så nu verkar den ändå fungera och jag ids inte klaga på leveransen.


Det kom ett gäng småfåglar och käkade här ute och jag fotade en hel del på dem.

   


Jag skulle ut och äta julbord med Inger så det blev bara en liten extramacka innan och till lunch så innan ett åkte jag iväg och träffade Inger på Teg vid OKQ8 och vi körde till IKEA.

Men ack vad jag bedrog mig, missrörstånd. Vi skulle inte äta julbord utan Inger hade redan ätit julbord.

Inte heller fick jag fika på Finas när vi var där men vi gick runt på IKEA och tittade på lite av varje och sedan runt bland de andra affärerna.

Jag köpte ett par tunna vantar att ha inne i mina vinterhandskar när det är kallt men något annat fick jag inte köpa som de där fina underkläderna eller högklackade skorna, det jag verkligen skulle vilja...


Jag köpte i alla fall två kokte med bröd på IKEA och vilka goda korvar det var, tjocka och härliga, inte som de på Biltema och ICA.

Dessutom kostar de bara 5:-/st.

Inger träffade på folk och även lillasyster Birgitta och det tar sån tid när man ska prata med alla.


Via Expo till Mariedal där jag faktiskt hittade en fin och perfekt julklapp som Peter ska få.

På Barnens Hus (fast nu heter det det på Enelska) köpte vi till Emil och så träffade Inger på sin förra chef Kajsa som det skulle pratas med två långa stunder, eller blev det tre.


Till sist kom vi hem och jag fick mitt kaffe men mätt som jag var efter (julbordet) korvarna blev det ingen middag utan jag gjorde bara ett par mackor senare på kvällen då jag låg på soffan och såg på TV.

Två inspelade filmer såg jag eller scrollade igenom och avslutade för de var inte så bra.

Sedan blev det mer Julstrul med Bengt och Staffan och Inger såg ett av avsnitten innan jag gick isäng.


Men nu hade jag en sådan där kväll och natt när jag inte kunde somna utan det gick bara runt i huvudet.

Fast några timmar har jag ändå sovit men ½8 gick jag ändå upp.


Idag funderar jag på att åka fram och åter till stugan och titta till den innan ovädret kommer.

  


Det blir väder imorgon och jag vet inte om det är det jag känner av i kroppen eller om det är något annat det beror på.

Mitt lillfinger på höger hand har värkt inatt och även nu, det känns som om det gått av och ibland skulle jag vilja hugga av det för att slippa det onda, jag kan inte räta ut det helt heller och andra leden utifrån är ordentligt jävligt öm, svullen och ont gör det i den.

Har faktiskt svårt att använda hela handen så tänk vad lillfingret betyder ändå.


Så jag velar inför beslutet att åka till stugan, egentligen hade jag tanken igår att jag skulle snickra lite på gäststugan men den biten skippar jag.


Idag är det och ska bli fint väder om än kallt, just nu -7,4° här ute men solen kommer så sakta krypande på husen där borta.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-06 10:30:09

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 1008,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 513,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
00:59
Temp - Max:
-3,0 °C
Klockan:
10:54
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
08:41
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
02:50
Lufttryck - Max:
1008,4 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
22:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:54
Sol upp: 09:06
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:06
Dagsljus: 07:12 tim:min
Dag längd: 04:48 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:52
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

så här ser det ut där ute.

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards