jans

Direktlänk till inlägg 12 december 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 december 2017 10:18

Tisdag den 12/12


Igår började dagen med att skotta snö, drog av plogkanterna hos grannar och åt oss naturligtvis. Det har blivit rutin att jag kör bort de närmsta grannarnas plogkanter men kan även köra av det värsta på bilplatserna också.

Det tar ändå så lite tid och blir bra motion även om jag kör med snöslungan. Nytta med nöje.


Sedan kom Maria och skulle skriva ut sina julkort just som vi tänkte åka och handla, så det blev så att även hon följde med.

Ned på stan där tjejerna sprang in på en affär medan jag väntade i bilen, såg min svåger P-G gå förbi på andra sidan Storgatan, det såg då ut som han i gul varseljacka.


Därefter Rödbäck och glashyttan där vi tittade på fina glassaker de gör, ute vräkte snön ned men inne var det VARMT och skönt.

IKEA där vi åt julbord, jag och Inger åt det medan Maria valde något annat och jag blev ordentligt mätt, kaffe och en (två) mandelformar med sylt och grädde satt bra uppe på skinka och julmaten.


En sväng runt bland affärer och på Clas O köpte jag en flaska silikonolja, den jag har hade tappat trycket och jag ska ha för att smörja promenadbandet jag köpte häromdagen.

   


Sent omsider kom vi hem och då fick Maria ut sina julkort och vi fick ett av dem direkt så sparade hon in portot.

Men min fotoskrivare trilskas, den säger att jag har fel pappersstorlek ibland fast det inte är det och jag kan bara köra ut en och en utskrift. Irriterande men det funkar.

Men nu har vi fått ut korten vi ska ha, kanske vill Inger ha några fler allteftersom hon skrivit dem.


Jag satt vid datorn och sedan såg jag TV och Inger kom och vi såg en inspelad film, en knasig komedi vad den nu hette.

Sedan ett par avsnitt på Julstrul med Bengt och Staffan innan traktorn kom och skrapade vägen så klockan elva gick jag ut en gång till och körde snöslungan.

Nästan en timme tog det innan jag var klar och vi gick isäng.

Det var min gårdag.


Jag fick både Inger utmed mig och Gunnar ovanpå mig så det blev varmt och skönt en stund innan jag sparkade över Inger till sin sänghalva. Gunnat tror jag låg kvar på min mage hela natten, eller magen är det inte utan lite längre ned där benen sitter fast.


Ljudboken en stund och nu har jag börjat på Mankells serie om Kurt Walander vid Ystadspolisen. Jag får se hur många böcker jag kommer att lyssna på, har ju läst dem några gåner nu.


Vaknade vid sex och Gunnar låg fortfarande på mig men nu vaknade även han och flyttade på sig.

Jag var ganska stel men/och somnade om till ½8 och sedan låg vi kvar ett bra tag innan det blev frukost.


Idag kom jag ihåg att testa blodsockret, glömde bort det igår men bra värde med 5,3 mmol fast vikten var det sämre med, 75,6 kg är mycket men så åt jag ju ett stadigt julbord igår. Till middag eller kvällsmat blev det lite sallad då vi såg på TV.


Ingen plogning idag så nu slapp jag ut och skotta, däremot har jag varit ut och fyllt på automaterna till fåglarna, nu hade vi flera domherrar här, 4 röda hanar och en hona såg jag samtidigt.

                  Men talgoxen och blåmesen är fina de också och här fick jag fler bilder att göra julkort av.

Jag får sluta med att göra en massa på sidan om när jag ska skriva blogginlägget, det tar bara sådan tid att få det klart.


Idag får jag se vad det blir, kanske ut och handla någonting. Tror Inger sa något om någonting vi glömde köpa igår, eljest kan det bli en dag med plock här hemma i lugn och ro.

Förbereda festen inför lussefirandet inatt eller kväll. Kolsyra en flaska vatten alltså men det gör jag ju mest varje dag då jag försöker dricka mer vatten och då är det mer läskande med aningen bubblor i det.


Nu har då termometern krupit under nollan, -1,4° utanför fönstret, lätt snöfall och mulet med svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-12 11:00:11

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 999,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 84,0 mm
Året: 592,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
09:27
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
09:32
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:20
Lufttryck - Max:
1006,2 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
21:12
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
10:48
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:18
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:59 tim:min
Dag längd: 04:29 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:10
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Jag misstänker att vindmätaren fryser fast som vanligt då den inte visar någon vind.


I stugan har vi en plogkant men Maria sa att jag inte behöver åka upp då hon och Mona kan skotta bort den till helgen.

 


Här hemma ser det ut så här och en domherrhona sitter till höger på snön.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards