jans

Direktlänk till inlägg 15 december 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 december 2017 09:35

Fredag den 15/12


Redan helg, fasiken vad tiden rusar fram men det är kanske för att man inte är liten och överlängtar till julen, fast det gör jag ju. Längtar alltså.


Igår, ja vad gjorde jag egentligen mer än väntade. Väntade på Anders som skulle komma med flyg från södern = Götaland och sedan Svealand.

Men flyget var försenat så han missade övergången och sedan blev det försenat flera gånger så nästan 5 timmar för sent landade han i Umeå.


Innan det så blev dagen som en vanlig dag här hemma förutom att jag inte låg och sov på soffan.


Det blev en sväng till Biltema där jag köpte några saker som Anders bad mig köpa då han såg att han inte skulle hinna hem innan de stängde.

Vädret var underkylt regn så bussarna hade stått men jag märkte inte av någon halka, därmenot tog jag halka på den "Jerry" jag köpte på Biltema, det är alltså tre kokta med bröd som är en Jerry. Och Jerry är min broder som brukade äta det, därav namnet.

Jag köpte även nya snösopar till bilen då jag fipplade sönder den jag hade igår. Tror ändå jag ska försöka limma ihop den snål som jag är.


Efter att ha hämtat Anders och kört hem han till Stöcksjö började jag se filmen Pixlar som gick på TV.

Men här måste de ha gjort något fel på tv.nu

Om programmet

Action/Animerat Danmark 106min 2015

När utomjordingar misstolkar videoklipp från arkadspel som krigsförklaringar, bestämmer de sig för att anfalla jorden. För att kunna rädda världen kontaktar presidenten sin barndomsvän, tidigare arkadmästaren Sam Brenner.

Var har de fått Danmark ifrån?


Ingen speciellt märkvärdig film mer än aningen kul och man kan surfa på mobilen samtidigt.


Jag trilskades även med min fotoskrivare igår och det slutade med att jag skrev mejl till sopporten.

Jag har en Canon Selphy CP910 som skriver typen vykort med plastfilm så att det blir riktiga foton.

Problemet är att den börjat hoppa över utskrifter och mata ut blanka foton som ändå kostar 3:- få laminatfilmen trotts fel matas fram och förbrukas, jag undrar om man kan vrida tillbaks filmen i kassetten som man gjorde med kassettbanden en gång i tiden då de trasslat.


Gick sent isäng och lyssnade en stund på ljudboken, jo jag slog ju sönder mina blåtandhörlurar häromdagen. De fungerar men på/av-knappen är dålig, inget klick när man trycker på den och nu har locket lossnat på brytaren.

 


Jag hade värk även igår och inatt men trotts den har jag sovit skapligt, nu har jag bara jäkligt ont i höger axel.

Det är som att problemen växlar mellan olika kroppsdelar och knäna som det började med har blivit stabilare även om jag har värk i dem mest hela tiden. Främst nattetid.

Det är min artros som sprider sig men det kunde ha varit värre säger jag.


Vaknade ½8 och låg kvar med mobilen, fick en idé då jag kollade kamerorna i stugan.

 

Det är en mörk bild men på högra halvan av väggen blir det inget fönster och där ska jag nästa år sätta ett LEC-nät som lyser upp.


Så här ser ju stugan ut i dagsljus.

 


Nu fick jag svar från Canons support men det kollar jag när det här inlägget är klart.


Idag ska jag lasta snöslungan och hjälpa Anders med hans bilinfart, det är skapligt med snö där och den kändes tung igår.

Eljest en vanlig dag hos mig, hoppas jag på.

Trodde Maria skulle låna bilen idag men det blir i morgon istället sa hon för en stund sedan.


Det ör nlrjt ich grått ute idag med en temp på -0,3° och tidvis lätt snöfall men det blir väl regn som vanligt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-15 10:00:10

Temperatur: -0,3 °C
Lufttryck: 997,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från E,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 14,7 mm
Månaden: 98,7 mm
Året: 607,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
14:07
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
04:10
Temp - Min:
-11,8 °C
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
22:20
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
03:10
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:23
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:23 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 56s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:15
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

 

Men nu tror jag det är dags för kaffe och pepparkaka och del två av dagens tidning med korsord och sudoku.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards