jans

Direktlänk till inlägg 17 december 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 december 2017 09:20

Söndag den 17/12


Igår var jag inte på så bra humör då jag steg upp. Det kanske du märkte på mitt korta inlägg.

Men Maria hade hämtat bilen för att storhandla och vid 10 kom de tillbaks för att hämta mig och jag hade slungan lastad på släpvagnen som jag kopplade till bilen och vi åkte till stugan efter en sväng förbi Marias lägenhet där de hämtade barnbarnen, deras katter Tristan och Trassel alltså.


Till stugan där jag började köra slungan


och tjejerna bar in sakerna.


 

Det var en hård plogkant att kämpa igenom och under snötäcket var det hård skare men det gick till slut att få undan eländet.


Mer snö där än här i stan.

 


Men så skulle jag vara snäll och åtminstone köra bort på trappen ned till uteplatsen, och vad hände tror du.

 


Jo jag körde i diket med snöslungan eller den tippade ned då jag kom lite för långt fram och när jag backade halkade hjulet av och slungan åkte ned i snön.

  

Att försöka få upp den var inte att tänka på så jag fick först försöka få den på rätt köl eller på hjulen

 

och sedan få en väg förbi stubben och upp till bilplatsen men det gick med idogt arbete och muskelstyrka.


På andra sidan vägen såg jag spår efter vad jag tror en mindre älg.


 

Det var inte så långt mellan avtrycken och som amatör säger jag inte så stora avtryck.

 

När jag var klar och svettig gick jag in och gjorde kaffe och en hårdbrödmacka innan jag åkte hem igen.


Här passade jag på att köra undan lite där släpvagnen står innan jag backade upp den igen.


Inger hade varit hemma och barnvakt åt Emil. De hade varit ute några timmar och åkt bob, hämtat granris och annat som de tyckte var roligt men han åt för mycket mat så jag fick göra två köttbylmackor till lunch, kaffe till förståss.


Men jag var slutkörd och lade mig på soffan och dit kom Emil men han var inte så trött utan fullt med hopp i benen och här "ligger" han till höger om mig.

 

Då han inte hoppade på min mage och busade som tvååringar ska göra hos och på farfar.   

Men visst var det skönt då han till slut åkte hem med sina föräldrar som varit ute på Bio där de sett nya Star Wars.


Inger hade frysstädning så det blev hamburgare till middag och de åt vi i rummer när vi såg en film.

Det blev åter igen en inspelad film som gick häromkvällen.

I nattens hetta och den gick på SVT2 i fredags 21:45 - 23:35

En skapligt bra film men inte lockar den till att åka till ländet i väster, dit har jag aldrig längtat till att åka eller jo men inte så långt.

Det räcker om jag kommer till Norge   

Efter filmen såg vi lite på hundraåringen och något annat som gick på TV innan vi gick isäng.


Jag hade ordentligt ont i kroppen, värk både här och där men ryggen kändes stabil. Hade nog sträckt mig baktil på vänster lår för där hade jag ont och höger axel eller någonstans där uppe.

Det blev nog när jag kämpade upp snöslungan nedanför trappen.


Ordentligt med Voltaren och en extra Alvedon så jag sov ändå gott inatt.

Vaknade ½8 och vi låg kvar en halvtimme till innan vi steg upp.


Kallt ute så jag gick ut och fyllde på automaterna till fåglarna men när jag efter frukost satt här flög en fågel in i mitt fönster.

En domherrhona låg knockad i snön så jag gick ut och tog upp henne.

 

Efter en stund i min hand gick jag ut med henne och satte hon i en blomkruka så att hon fick lugn och ro och inte får värmeslag.

 

När jag nyss tittade till henne så tittade hon på mig så hon levde då. Men man vet inte hur hårt smällen tog.


Det är som sagt kallt idag men det kan bli en promenad ute ändå, Inger pratade om att hon tänkte gå till Grubbe och Blomsterlandet.

Men dit vet jag inte om jag orkar gå, har fortfarande ordentligt ont men det skulle inte händernas värk påverka.

Det blev jobbigt med gårdagens snöslungeskottning.


Kallt men nu har vi "bara" -13,9° här ute.

I stugan är det kallare

Luftvärmepumpen är ju trasig sedan länge och orkar inte ge värme i kylan så nu har tjejer och katter kallt inne.

De vred inte upp elementtermostaterna som jag sa till dem eller så har de nyss gjort det för de har fått en halvgrad varmare.


Det är klart och soligt men solen skiner bara på husen där borta på industriområdet.

 

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-17 10:00:09

Temperatur: -14,6 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 98,7 mm
Året: 607,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-15,1 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
-10,2 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
02:17
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:46
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 14:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nä nu lite kaffe och pepparkaka.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards