jans

Direktlänk till inlägg 24 december 2017

God Jul allihopa och Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 24 december 2017 09:41

Söndag den 24/12

 

Julafton blev det efter en lång väntan.


Igår pysslade jag här hemma med att betala månadens räkningar och sedan lite fil till lunch innan jag åkte iväg till Anders i Stöcksjö för att träffa barnen och barnbarn.

Tanken var att Emil skulle åka pulka men det var skitväder med småregn och blåst så den delen skippade vi.


Det första jag såg när jag parkerade bilen var spår efter den här i nysnön som kommit.

 

Anders borde hänga ut nötter och frön till ekorren.


Inget märkvärdigt fika men jättegoda bullar och kex.

 

Men jag är inte förtjust i ädelost som låg mellan papparkakorna


och fyllt i dadlar med "ekorrhjärnor" som Erik sa, eller var det Anders. Alltså valnötter.

 


Emil lika charmig som alltid.

 


Salta kex gillade han.

 


Sedan spring i benen, han satt i fåröljen och jag skulle fota han där men jag får skaffa en snabbare kamera.

 


Innan jag åkte iväg vid ett mötte jag Inger som kom hem på timmar och hon ville ha bilen till kvällspasset så jag skulle vara hemma ½4, vilket jag var väluppfostrad som jag är.

Så vi möttes bara i dörren igen.


Inger hade gått till grannarna med sina bakade bullar hon bjuder på varje jul men en var inte hemma.

Så senare kom Lena förbi och hämtade deras bulle och jag fick en julkram.


Sedan blev det mest TV för min del under kvällen med avbrott för Jansons Frestelse och kaffepausar.

Jag såg en dokumentärfilm, "Discovering Bigfoot" i Amerika, intressant program och klart att det finns sådana varelser.

De räknar med att det finns 15000 st i skogar och berg där borta.


Jag tog en stund på promenadbandet medan jag såg på en ny Netflixserie som heter Timeless, kanske en kul serie men det ser jag efter några fler avsnitt.


Gick isäng och läg länge med ljudboken, kännde mig förkyld med lite ont i halsen och lite tät i näsan.

Låg väl frammåt ½3 innan jag släckte och sedan en stund till innan jag somnade men har sovit uselt inatt.


Sov ändå till ½8 då jag steg upp och duschade, sedan frukost framför TV:n där jag såg dagens och sista avsnittet på adventskalendern.


Nu sitter jag här och försöker lacka naglarna fina till julaftons aktiviteter med barn och mat. För att inte tala om Kalle klockan tre.

Inger jobbar idag och ger gamlingarna en fin julafton så jag har haft en ovanlig julaftonsmorgon helt ensam.

Inen strumpa, inga barnfällor att försöka passera men massor av lugn och ro.

Dagen blir som vanligt med att barnen kommer förbi, inte alla, Tomas är ju med sin Sara i Jönköping och Maria med Mona i stugan dit de rymt.

Här blir det mat som står färdig i kylrummet och i eftermiddag kommer Inger hem med bilen som hon tog i morse.

Gissar att hon har västerbottensdräkten idag.


I stugan är det kallt, ute.

Allmänt · Allmänt · Gäststugan

 
 
Ingen bild

jammar

24 december 2017 10:33

Först en ros till din fru som jobbar med de gamla! Ha en bra helg du också.. Har ni harar på gården?

Jan Sandström

24 december 2017 23:38

Jo hon gör ett bra jobb men inga harar här i stan, däremot i stugan finns de.
Spåren på bilden som jag tog hos sonen Anders i Stöcksjö söder om Umeå är gjorda av en ekorre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards