jans

Alla inlägg under december 2017

Av Jan Sandström - 27 december 2017 22:18

Det är inte lätt men nu kom Inger hem och sa att det kan vara den torra luften som är orsaken.

Och visst har vi torr loft här men nu satte jag in luftfuktaren i sovrummet så kanske vi får lite mer än de 28% som vi har nu.

 

Inger har fått några ögondroppar jag tagit, vanligt koksaltvatten.

Men tidigare idag mådde jag bra fast då var jag ute och skottade och före det hos Anders.

Men nu är det en mugg kaffe innan jag går isäng.

Av Jan Sandström - 27 december 2017 19:29

Och då gäller följande.

 


Så årets RIS till K-Rauta  

 

som annonserat om att de  

 

säljer fyrverkerier.  

 

         

Av Jan Sandström - 27 december 2017 10:52

Är det vettigt att visa hur man kör som en idiot genog gården så skidorna rasar och rakt ut framför en plogbil som måste panikstanna.

Och hela tiden har non ett flinleende.

Nä tack för sådan idiotreklam Audi.

Av Jan Sandström - 27 december 2017 10:04

Onsdag den 27/12

Nu har julen passerat och nyåret är i sikte.


Igår kände jag mig skapligt förkyld eller någonting ditåt. Ögonen var precis som när det är värsta pollensässongen.

Det kändes pricis som i maj när björken sprider sitt frömjöl som värst men det lättade frammåt dagen.

Jag tog en lång promenad på gåbandet och såg på TV samtidigt då kompisen Hans ringde. Han sålde ju huset söder om Ö-vik och flyttade till en by utanför Östersund.

Sedan kom Anders förbi och packade upp sin nya platta han köpt, en liten en som han ska ha som fjärrkontroll och annat.

Samtidigt som han for tog han med sig Mirabell som ska få ha semester i Stöcksjö.


Inger kom hem och vi åkte till NetOnNet där vi köpte en ny platta till Inger.

 

Det blev en Lenovo Tab 10 TB-X103F (ZA1U0004SE) Art.nr: 1002272 för 999:- och så ett fodral till.

 

Direkt därefter åkte vi till Varmvattnet och H-G o Ia som bjöd på lutfisk och annat gott. Där passade jag på att packa upp och ladda plattan.

Hem skulle storasyster Margareta lifta till stan för att åka tåg eller buss till Vännäsby men jag körde hem henne och vägen över Spöland. Sent omsider kom vi hem och då hade jag problem med mitt högra öga som rann, kliade och var svullet runt omkring.

 

Men vi satte oss ändå och började se "En man som hette Ove" fast jag var så trött och slut och såg dåligt så jag gick isäng ned ljudboken fast jag somnade ifrån den ganska fort.

 

Gunnar kom och låg hos mig och jag har sovit sisådär som man gör när man känner sig förkyld.

Det var tungt att komma upp i morse men ½9 någonting satte jag fötterna på golvet och Ingen Mirabell som kom till mig.

Gunnar låg i fönstret och sov.

Ute har det snöat och det snöar.

Vi har nog fått mer här i stan

 

än i stugan.

 

 

Idag blir det till att gå ut och skotta snö, sedan ska jag troligen förbi Anders och hjälpa han göra i ordning Nexa fjärrstyrning som han skaffat.

 

Den snö som inte ramlar ned idag kommer nog imorgon för det ska komma mer snö.

 

Just nu mulet och ja just det, det snöar. -5,5° ute och det blir kallare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-27 10:45:10

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 991,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -10,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 105,3 mm
Året: 614,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
-3,8 °C
Klockan:
23:44
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
10:38
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
994,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Min:
989,7 hPa
Klockan:
06:58
Lufttryck - Min:
994,5 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:51
Skymning: 15:07
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:22 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:13
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser trädgården ut.

         

 

Av Jan Sandström - 26 december 2017 14:42

Det kom en kille och påstod att det var hans katt så han tog Mirabell och skitlådan.

Så nu får hon ha en veckas semester eller två hos Anders i Stöcksjö.


Jag undrar om Gunnar märker av att hon inte är här fast han brys sig knappast om det. Snarare tycket han det är skönt att få rå om husse helt själv. Och det är nog kul för Mirabell att få bli ompysslad helt själv av Anders men det känns redan lite tomt här tycker jag.

Får nog åka över med en bit ost så hon får det på morgonen.

Av Jan Sandström - 26 december 2017 11:11

Tisdag den 26/12


Oh hoho, mitt huvud. Det känns som om jag druckit massor igår och är bakis men det är jag ju inte.


Igår blev en tidig morgon, Inger hade tagit bilen till kyrkan och julottan men jag iddes inte i år.

Steg upp och började stöka iordning för gäster då vi skulle bjuda på julottekaffe för släkt och vänner, men det kom bara släktingar som syskon och syskonbarn.

Så hela förmiddan blev en enda lång kafferast ända till efter tolv.


Då fick vi en lugn stund där vi låg på soffan med Gunnar innan vi åkte till Anna och Emil, Peter jobbade med att filma på travet.

Erik kom och vi fikade och åt och så efterrätt.

Emil var mysig men humöret svänger och växlar på ett par sekunder tror jag. Men han är mest mysig och glad.


Erik lekte och hjälpte han köra bilar i det nya garaget han fick i julklapp.

 


Sedan visade Erik hur man byggde koja eller som nu en tunnel i soffan av dynorna.

 


Emil hjälpte till med att duka fram till efterrätten, hallon som han gillar mycket men även en smarrig chokladkaka och glass till. Där åt jag på tok för mycket med tanka på min vikt och diabetes, men det är ju så gott och så är det ju jul.

 


Vi åkte hem och här lite småpyssel innan vi såg på TV, Vi såg slutet på Kalles jul och sedan satte vi på En underbar jävla jul

som jag spelat in men den sänds även idag på SVT1 klockan 14:20 - 16:05.


Igår var det mitt vänstra öga som geggade igen, i förrgår var det mitt högra.

Lite ont i halsen så jag hade lite svårt att somna och Gunnar störde mig inatt.

Men jag har sovit tungt av och till med drömmar. I morse var det segt att stiga upp så först efter nio fick jag benen utanför sängen.


Dusch och jag såg hemsk ut i ansiktet med påsar under ögonen och svullen. Jag vet ännu inte om det är något allergiskt eller om det är någon flunsa jag har men det känns som under värsta pollensäsongen. Det är säkert några blommor som kommit in hit under julen. Huvudet är tungt och trögtänkt är jag.


Idag är vi bjudna på lutfisk och annat gott hos ingers storebror Hans-Göran och Ia när Inger kommit hem från jobbet vid 3-½4 någonting men jag vet faktiskt inte om jag orkar åkal

Angående smitta så var de ju här allihopa igår morse så då har de i så fall redan fått det men jag tror på allergi i någon form.


På Julafton gick ju alla iväg till parken här på Västerslätt och åkte bob med Emil och här är ett par foton från då.

     


och när tomten kom hem till oss. Men ni vet ju ven det är.

           


Som barn är var han lite småräddnyfiken och till slut fick hon en kram av Emil.

Jag filmade lite när tomten kom gående hit men har inte lyckats ladda upp den, vet inte vad som felas med mobilen och jag hittar inte igen filmen i filhanteraren för att ändra format på filmen.


Det har varit kallt och vi fick en vit jul med nedblåst björkris uppe på snön.

Just nu har jag -8,6° och stigande temp, det ska bli varmare och det kommer snö enligt yr.no

Meteogrammet: Umeå Kommun

med blåst.

Himlen är gråmulen och fåglarna åter mat som bara den.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-26 11:45:09

Temperatur: -8,9 °C
Lufttryck: 1002,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 104,4 mm
Året: 613,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,9 °C
Klockan:
11:22
Temp - Max:
-7,4 °C
Klockan:
18:15
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-13,7 °C
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,4 hPa
Klockan:
17:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:04
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

   





Av Jan Sandström - 25 december 2017 12:25

Måndag den 25/12 och Juldagen.


Igår var det julafton med massor av mat, barn och tomten med klappar.

Jag fick en fågelmatare som sitter på fönstret av någon.

 

En skotorkare av väninnan Maria, Tack M.

En korsordstidning av Inger och så blev det säkert något mer.


Jag fotade och filmade men det orkar jag inte göra i ordning nu så det får bli separata inlägg senare idag eller imorgon.


Senare på kvällen när alla åkt hem (inte Inger för hon bor ju här) såg jag en film. Det blev John Carter på Kanal 9, 21:00 - 23:35

"En före detta kapten i det amerikanska inbördeskriget transporteras oförklarligt till Mars där han motvilligt blir indragen i en konflikt av episka proportioner bland planetens invånare."


Sedan sängen, jag kände mig och var förkyld eller om det var en allergisk reaktion för det kliade i höger öga som rann och svullnade. Även näsan rann på mig.


Men jag sov ändå skapligt inatt.

I morse åkte Inger till Julottan men jag sov till ½8 då jag steg upp, pysslade lite med att tända ljus och mashaller, gjorde frukost och satt med Mirabell i mitt knä då Inger kom hem.

Sedan droppade släkt och vänner in, eller det blev bara släktingar som kom på vårt julottekaffe som vi bjöd på och alldeles nyss gick (tog bilen) de sista hem.


Jag hade idag och den här veckan

6,2 mmol i blodsocker och vågen stannade på 76,7 kg.


Senare i eftermiddag är vi bjudna till Peter, Anna och Emil på fika och mat.

Min förkylning/allergin är bättre men jag snorar lite och ögonen är inte helt bra men inte som igår.

Däremot trött av allt som varit runt omkring här i helgen. Detta sorl av allt pratande tär på mina krafter.


Jag funderar på att ta en höneblund på soffan om en stund.

Det är skapligt kallt ute med -11,2° här ute just nu, men ljus dag även om det inte blev någon sol men skönt med vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-25 12:30:10

Temperatur: -12,1 °C
Lufttryck: 997,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 23,2 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 104,4 mm
Året: 613,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
11:52
Temp - Min:
-13,7 °C
Klockan:
08:12
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
18:29
Lufttryck - Max:
998,4 hPa
Klockan:
10:23
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
22:53
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:47
Lufttryck - Min:
991,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:55
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, massor av kvistar blåste ned från träden när det blåste häromdagen.

   

Av Jan Sandström - 24 december 2017 12:17

Nu tror jag att tomten kommer för en av hans renar har landat här utanför huset.

 


Och det blev fint i stugan.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards