jans

Alla inlägg den 7 januari 2018

Av Jan Sandström - 7 januari 2018 13:31

...och 3 km hem lite senare så nu är det ingen begränsning.

Av Jan Sandström - 7 januari 2018 10:06

Söndag den 7/1


Igår åkte jag till stugan och hämtade tjejerna. Enklast om jag bara klistrar in gårdagens inlägg "Nu håller jag på att vakna."


Lastade ju slungan och åkte till stugan där jag skottade av den snö som kommit, 1--1½ dm var det men lätt snö så det gick fort att köra bort.

Maria o Mona var klara så fort hade de lastat sitt i bilen och vi åkte hem.


Här hemma lossade jag min slunga och körde bort det som kommit här innan jag parkerade den och åkte till Anders i Stöcksjö.

Han var inte hemma men jag lastade ändå hans snöslunga och åkte fort iväg därifrån, men någon måste ha slagit larm.

För ute på E4 möter jag polisen med blåljus.


 

Tidigare såg jag många bilar på Avions (IKEAs) parkering och det var inte färre när jag åkte hem.

Tänk att de flesta tror jag ska köra genom stan över tegsbron, inte undra på att det är trafikstockning där på eftermiddagarna.


Men jag kom ihåg något annat och det var en liten flock fåglar som flög jäms med mig någon km när jag körde i 80 km/h.

Det fastnade faktiskt på film de också och finns till vänster på filmen just över träden och vid lyktstolpen.


De flög alltså ganska fort till de svängde av och flög över vägen.


Här hemma skottade jag av och snyggade till innan jag parkerade släpvagnen och bilen.

Fick stuva undan en del i garaget för att få in Anders snöslunga och så värmefläkten för att smälta all snö och tina upp den och så igång med utsugsfläkten så att golvet torkar upp.

 

Lite trångt i garaget men det ska väl gå ändgå det också.


Hittade igen typskylten som visar det här.

 

Inte den Huskvarna St276 Ep från 2014 som säljarna skrev på Facebook.

 

Passade på att fota lite där det var svårt att se innan jag ställer upp den i serviceläge.

   


 


Senare på kvällen åt vi lax till middag och såg på The Terminal (2004) på Netflix, småkul film men den visar hur osympatiska amerikanarna är, eller är det bara på film.

Efter filmen blev det ett par avsnitt på naturfilmer innan det blev sängen och ljudboken.


Somnade vid 2-tiden utan Voltaren men vaknade vid 5 av värk i kroppen. Smorde Voltaren men sov dåligt så efter 6 gick jag upp och duschade varmt och skönt.

Sedan kröp jag ned till Inger där vi låg kvar till ½9. Hon är fortfarande halvdålig men jag kan nog inte bli mer smittad.

Fast jag tror inte hennes astma smittar, däremot tror jag hon gruvar sig för att börja jobba igen på tisdag efter en veckas semester.


Maria ska låna bilen idag och vi ska ta en promenad till andra sidan stan där vi ska få fika hos Maria J.

Det blir till att klä på sig för det är kallare idag.


Just nu -9,1° men halvklart, däremot tror jag det blåser en del men det har ju inte hindrat mig tidigare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-07 10:45:09

Temperatur: -7,9 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -7,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,5 °C
Klockan:
05:31
Temp - Max:
-4,8 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
-9,1 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-9,6 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
1013,5 hPa
Klockan:
07:17
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
23:09
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
997,6 hPa
Klockan:
01:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:18
Sol ned: 14:13
Skymning: 15:24
Dagsljus: 07:17 tim:min
Dag längd: 04:55 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:51
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Näe, faktiskt har vinden avtagit sista halvtimmen, nu är det svag vind. Det blir ändå kläder idag.


Så här såg det ut för en liten stund sedan.

 

Nu kaffe och kanske en kaka till innan jag kikar på snöslungan.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards