jans

Alla inlägg den 11 januari 2018

Av Jan Sandström - 11 januari 2018 11:13

Så jag får se när inlägget jag håller på med kommer upp i bloggen.
Det är kallt ute idag.


Så den lägger upp efter tidsstämpeln då jag börjar skriva ett inlägg,

därför kom det här efter torsdagens morgoninlägg.

Av Jan Sandström - 11 januari 2018 10:45

Godmorgon världen


Jag tror jag kommer att fortsätta byta plats på rubriken och första raden, gissar att man/jag lättare kan se vilket inlägg det handlar om.


Satt på toa då det ringde på dörren, det är lika säkert som att telefonen ringer då man ligger i badet, det händer varje år.

Men jag hann öppna innan Inger gått iväg.

Det var alltså Inger Johansson, hon som överlät parakiten Hugo till oss för många år sedan och mamma till Ingers dagbarn Mikael.

Vi har umgåtts av och till under väldigt många år nu och hon var ute på en promenad då hon tittade in.

Jag tror hon frös och ville värma sig men vi fick prata en stund, kaffe ville hon inte ha och jag hade nyss druckit innan jag var på väg ut.


Igår kände jag mig förkyld och det var småkallt ute, men jag klädde ändå på mig och gick en kortare promenad på 2 km runt Västerslätt.

 

Kände mig fikasugen så jag gick in en sväng på ICA Hp:s men de hade inga semlor så då fick det vara och gick vidare, såg att Ullas Kondis hade och dessutom billiga gårdagens, färska kostade 38:- men gårdagens kostade 15:- så det fick bli en sådan.

Den var god till matinéfilmen som sändes på SVT1.

Såg och lyssnade på filmen som innehöll en hel del musik, eljest ingen höjdarfilm direkt.

heter den.


Jag mekade lite på Anders snöslunga så nu tror jag den är bättre men jag har några saker till jag ska kolla upp innan jag ställer ut den, då tänker jag ta in min och kolla över den då jag ändå har en ersättare här hemma och innan jag kör över den till Anders igen.


Senare satte jag på en inspelad film om vampyrer  

Egentligne ingen filmkategori jag gillar men spelade in 4 filmer under julhelgerna.

Det är

Twilight - TV 6 - 2018-01-06,som sändes på och när.

The Twilight Saga_ New Moon - TV 6 - 2018-01-06,

The Twilight Saga_ Breaking Dawn Part 1 - TV 6 - 2018-01-07 och

The Twilight Saga_ Breaking Dawn Part 2 - TV 6 - 2018-01-07

Jag kanske lägger mig och ser New Moon senare idag och då får jag se om jag ser hela och de kommande eller om de åker i sopkorkgen.

 

Inger kom hem och det blev så småningom sängen med ljudboken, jag var trött och sov nog redan vid 1-tiden.

Men sängen i högläge då jag var tjock i bröstet, att jag inte blir fri eländet, 2 veckor förkyld, en vecka frisk och så förkyld igen.

Det bara går runt runt och nu känner jag mig ganska trött och slut.

 

Steg upp först vid 9 då jag av någon anledning slagit om klockradion till att spela från USB fast jag hade inget sådant ikopplat så den var tyst.

Men skönt att ha fått sova även om det varit halvsittande. Det var riktigt kallt ute när jag steg upp så idag blir det ingen promenad utomhus. Jag tar nog en lugn dag inne såvida inte temperaturen stiger eller att jag blir bra i luftrören.

Men som vanligt händer det ju att mina planer spricker då någon annan kommer med andra alternativ.

 

Just nu -15,7°, (-18,4° vid 8 i morse) klar himmel med sol och vindstilla. I stugan är det -20°, (som kallast -22,1°)

Vi har varit utan Internet men nu har det kommit igång igen så jag hoppas jag får upp inlägget medan vi har uppkoppling.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-11 11:30:10

Temperatur: -14,2 °C
Lufttryck: 1034,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från W,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 8,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-14,2 °C
Klockan:
11:29
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-18,4 °C
Klockan:
07:57
Temp - Min:
-16,0 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1034,6 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Max:
1031,1 hPa
Klockan:
23:19
Lufttryck - Min:
1030,8 hPa
Klockan:
03:05
Lufttryck - Min:
1028,3 hPa
Klockan:
07:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:11
Sol ned: 14:23
Skymning: 15:32
Dagsljus: 07:29 tim:min
Dag längd: 05:12 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 35s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:02
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Men nu tror jag det blir en kopp varmt te och en smörgås.Sedan lägger jag mig på soffan och kanske en katt på magen.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards