jans

Direktlänk till inlägg 17 januari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 januari 2018 10:10

Onsdag den 17/1


Igår såg jag matinéfilmen som var Anna Lans och den var sisådär. Lyssnade på ljudboken, skruvade på min snöslunga där jag lagade panelen som spruckit.

 

Jag satte dit ett plattjärn 3*30 mm på undersidan som skruvades fast med vangsbult.


 

Det är fästet för  reglagen som brutit av plåten ungefär vid det röda strecket.

Samtidigt har jag smort upp reglagen när den nu står inne i värmen.


Det snöade och blåste igår och under filmen plogade de vägeen men det blev bara en liten plogkant, men jag fick tillfälle att provköra Anders snöslunga och den fungerar fint men ovant att köra med andra reglage och deras lösning på att svänga.

Man har två reglade som frigör drivningen på varsitt hjul.

Normalt driver den på båda hjulen men ska man svänga måst eman eller det går svänga utan att frigöra ett hjul.


På min slunga har jag ett reglage som kan spärra hjulaxeln så den låser ihop båda hjulen, diffspärr kallas det också.


Däremot måste jag justera glidmedarna som ligger för lågt, den lämnar för mycket snö fast det är ju praktiskt om man kör på grus och ojämn mark.


Vi åt middag och sedan såg jag en gammal svensk film jag spelat in, den sändes som matinéfilm i vintras och hette Lille Napoleon från 1943 och med Åke Söderblom i huvudrollen.


Efter det lite annan TV innan jag gick isäng och då harde jag ont i ryggen och händerna så det blev Voltaren och extra Alvedon.

Vaknade vid tvåtiden av jävulskt ont i händer, knän och överallt.

Gunnar låg mellan mina ben där han sov tungt. Men jag lyckades ta mig upp på toa och sedan smorde jag orentligt med mer Voltaren.

Lyckades somna om trots värken och sov till i morse.


Jag har jäkligt ont i händerna idag och det snöar så jag gruvar för ev. snöskottning men jag måste nog göra det ändå.

Borde åka till stugan och dra bort och jag trodde det hänt något tidigare när jag kollade kameran.

 

Men när det blev ljusare ser jag att det inte är ett träd utan en gren eller kvist som blåst ned.

Andra kameran visar att det inte är något träd på bilplatsen.

 


När jag ändå är på gång kan jag lägga upp en bild på gäststugan, fast den ser ut som alla andra bilder då det inte hänt något där. Och det är väl bra att inget hänt, den kunde ju ha blåst omkull.

 

Fast jag gruvar lite inför vår och sommar och bygget där med tanke på mina onda händer.


Jag får se vad det blir idag, Inger jobbar kväll så det blir väl ingenting om inte värken i vingrarna släppet.

Julgranen borde upp på vindan.


Det snöar lätt, tidvis ganska mycket så det kan ju få ramla ned innan det blir skottning, fåglarna ska då få mat om en stund.


Just nu -6,4°, mulet men inte så mycket blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-17 10:45:11

Temperatur: -6,6 °C
Lufttryck: 1005,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från ESE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 14,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:29
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
00:26
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
09:15
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
20:57
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1002,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1002,1 hPa
Klockan:
19:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:54
Sol upp: 08:58
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:45
Dagsljus: 07:51 tim:min
Dag längd: 05:43 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:04
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Vindmätaren har då kommit igång igen.

och så här ser det här här utanför fönstret.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards