jans

Direktlänk till inlägg 22 januari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 januari 2018 10:52

Måndag den 22/1


Visst är det skönt med måndagar.


Men igår var det söndag, efter pyssel här hemma gick jag en promenad. Skapligt väder ute, det snöade då inte och 5-10° kallt.

Jag hade ingen aning om vart jag skulle gå men gick över Rödäng upp till Grisbacka men gick inte över till Lundåkern då jag mer och mer kände av mitt knä.

Efter Tvärån hemmåt men vek av upp och gick Ängesvägen och tillbaks ned till Sandåkern och slutligen hem.

Men ångrade sista svängen då jag började få ont i höger stortåled som började värka mer och mer och varje steg blev till slut en mindre pina.

 

Men jag kom mig hem igen och då blev det kaffe med resterna av godbiten Inger inte åt upp, ungefär 90% av den var kvar.

Satte mig i soffan och lade upp foten på bordet efter att ha smort in den och mitt högra knä med Voltaren.


Där satte jag mig och började sortera ut filmer och uppdatera program i min HTPC (TV-datorn) samtidigt som jag hade ljudboken i lurarna.

Sedan blev det bildspel på kattbilder och jag bara låg i soffan med Gunnar på magen tills Inger kom hem.

Jag satte på och såg en gammal svensk film, det blev middag och efter den en till gammal svensk film innan det blev sängen.


Låg länge och somnade nog inte förrän runt tretiden, men sedan sov jag nog gott tror jag. Har drömt mycket och konstigt utan att jag kan komma på vad.

Efter en lugn start på dagen blev det blodsockertest och vägning, den här veckan hade jag 5,1 mmol och vikten 75,9 kg. Inte alls så tokiga sifftror.

Sedan en skön varm dusch och frukost, två ostmackor och kaffe med tidningen, korsord och Mirabell på bordet.


Jag måste kontakta Riksnet om att byta ut min fiberkonverter som tjuter, nu hjälper inte att starta om den mer än en kort stund innan den börjag tjuta igen och det är bara så jobbigt och irriterande.

Såvida jag inte ger mig på och öppnar den för att se om det går att fixa.


Idag hade jag planerat för en promenad men jag vet inte om jag klarar av, hur som helst blir det inte kängorna men jag tror att den onda tån berodde på snömodden som var på gångvägarna.

Film blir det då och idag sänds Som fallen från skyarna  med Nils Poppepå SVT1, 15:10--16:30.


Just nu -12,0° där utem nästan klart och svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-22 11:15:09

Temperatur: -11,7 °C
Lufttryck: 1019,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,3 mm
Året: 15,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,7 °C
Klockan:
01:46
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-11,8 °C
Klockan:
10:37
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1019,6 hPa
Klockan:
10:47
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
17:26
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
02:37
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
01:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:44
Sol upp: 08:46
Sol ned: 14:56
Skymning: 15:58
Dagsljus: 08:14 tim:min
Dag längd: 06:10 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:15
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och vindmätaren har lossnat så nu får man vind och riktning igen.


Sp är ser det ut i trädgården.

 



den 6: juli i fjol, idag ser det däremot ut såhär.

 

Jag undrar om kaffe kan få mig på bättre humör.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards