jans

Alla inlägg den 25 januari 2018

Av Jan Sandström - 25 januari 2018 11:15

Nu har det tydligen hänt igen att kopplingen avbrutits utan att jag märkt det.


Men jag har ändå skrivit minst en gång om dagen i min blogg.

Måste påpeka problemet för bloggens tekniker.

Av Jan Sandström - 25 januari 2018 10:12

Torsdag den 25/1


Igår var en jäkla dag, men jag var snäll.

Det kom snö och just när jag skottat hos oss och grannarna kom traktorn och körde till det med massor av tung snö.

Bara att fortsätta efter tankning men jag blev klar efter ett par tre timmars slit.

Jag fick i alla fall en bit drömtårta av grannfrun, den var smarrigt god då jag senare åt en bit.


Svettig och slut var det skönt med en dusch och så var det dags för matinéfilmen som var Strid på havets botten.

"En grekisk svampfiskare i Florida förälskar sig i dottern till en konkurrerande familj av svampfiskare vid Key West."

Till filmen kaffe och mackor samt drömtårta.


Erik kom förbi och ville ha skjuts hem och det fick han, då kom Inger hem och straxt var jag hemma igen.


Mer film på kvällen och så började det snöa, senare regna.


Jag sov dåligt inatt då jag hade    värk som molade och körde, men några timmar har jag nog ändå sovit.


Upp i morse och då kom traktoren och lade upp kanter av sur blötsnö som nästan var mer vatten än snö.

Inger skulle ut med bilen så det var bara att gå ut och börja skotta hos oss och naturligtvis grannarna.

Jag tror på det då de slipper slita med snön för hand och kan vara inne med sina barn istället och vara på bra humör.

Sedan ska man ju slita ut en generation i taget säger mina barn.  

Fast det kommer de säkert att förneka.   


Nu har jag kört bort slasket och det var TUNGT.


Nu när Inger kommer hem från ICA ska jag åka förbi Anders och se hur han har det och om slungan fungerar som den ska.

Sedan hem och koppla på släpvagnen och åka till stugan där det behöver köras bort en hel del snö.


Men på stugbygget har det inte blivit så mycket på taket, egentligen skulle jag vilja ha lite mer så att det blir tungt för då kanske timmret pressas ihop ordentligt.

 


Jag undrar var jag ska kunna sätta kameran för att se bättre hurmycket snö det är. Kanske lägre och vinklat och så sätta dit en mätkäpp av något slag.

 

Spåren som kom dit tidigare har då försvunnit men de kan ha drevat igen.

 


Jag hoppas i alla fall att det inte är lika tung snö som här i stan.

Men det är varmgrader även i stugan så det är nog tung snö.


Här hemma visar termometern +2,0° och det regnade när jag var ute och skottade. Alltså mulet men svaga vindar.

Väderstationen, som lär frysa igen när det blir kallare igen, visarVädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-25 10:30:11

Temperatur: 2,6 °C
Lufttryck: 979,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från SSW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 4,5 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 21,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
01:20
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
21:08
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
03:54
Lufttryck - Max:
983,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,4 hPa
Klockan:
10:11
Lufttryck - Min:
983,0 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:38
Sol upp: 08:38
Sol ned: 15:06
Skymning: 16:06
Dagsljus: 08:28 tim:min
Dag längd: 06:28 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 57s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:44
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut när snön försvunnit från granens grenar.

 

Igår var det ändå lite "juligare"  


Men nu blir det kaffe innan Inger kommer hem och mitt slit fortsätter. Men jag behöver ju inte ut och promenera de här dagarna då jag får motion och det är bra för blodsockret. Skit att jag missade att väga mig idag igen, det var Ingers fel som rubbade mina rutiner.

 




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards