jans

Direktlänk till inlägg 26 januari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 januari 2018 09:35

Fredag den 26/1


Igår var eller bev en jobbig dag.

Den började som vanligt med innepyssel som bloggskrivande och kaffe. Jag åkte till Stöcksjö och Inger till jobbet.

Hos Anders började jag köra hans snöslunga och det gick fint ända tills jag var nästan klar, då gick en brytpinna eller bult är det ju.

 

Så det var bara att parkera den och så skruvade jag bort den andra så jag ser hur den ser ut när jag idag ska ut och köpa några nya,

Ser att även den här är på väg att gå av då den är lite krokig.

Det var tydligen för tung blötsnö igår för jag märkte då aldrig att jag kört in i någonting.


Hem i halkan, det var verkligen halt efter vägarna igår och hemma blev det lite fika och bytte svettiga kläder innan jag kopplade släpen och lastade min slunga.

Iväg till stugan och vägen var halkig och spårig men det gick fint bara man körde lite lugnare men längre innåt landet var det fint väder och härlig vinterdag.

 

Vid korsningen Överrödå-363-Varmvattnet

 


I stugan gick det fint att skotta av, fick bara flytta bil och släp då grannen ville köra förbi. Satt en stund inne och gjorde upp en affär.

Jag köpte en fin klänning i Blomåker som jag fick åka förbi och hämta.

Den vägen var betydligt bättre än storvägen även om det var halt på sina ställen.


Egentligen skulle jag åkt förbi Erik och skotta av hans bilparkering, då bilarna utmed han stått mer eller mindre övergivna har de inte skottat av med traktorn så det var ganska mycket snö där.


Till slut var jag hemma, skottat av det sista på släpvagnsplatsen och släpen parkerad och jag var inne i värmen.

Tvättat av mig och bytt kläder än en gång, gjort kaffe och så satte jag mig i soffan för att se på TV.


Vad händer då, jo traktorf-n kommer och skrapar vägen.

Bara att dra på lite kläder och gå ut igen och försöka få undan slaskklumparna han lagt upp på olämpliga ställen.

Men nu körde jag in slungan i garaget så den får tina upp och torka när det blir kallare, eljest lär den frysa ihop.


Nu blev det soffan och en värmd matlåda till film. Och där låg jag mest hela kvällen.


Inger kom hem och traktorn kom och skrapade vägen fast nu på andra sidan, men nu fick det vara med hjälpsamheten. Det blev inte heller så mycket att ta bort.


Gick isäng med ljudboken och ännu mer Voltaren, tidigare hade jag tagit extra Alvedon till min maxdos men voltarenet hade jag nog överdoserat med under dygnet.


Jag har sovit uselt då kroppen värkt, säger som så att det bara är en sak på mig som inte värker och den har jag inte använt, gissa själv vilken kroppsdel.   


Steg upp vid åtta, frukost och ont i kroppen, händer och knän molar och värker.

Men det får inte stoppa mig.


Idag ska jag ut och köpa brytbultarna, när jag ändå är där på Mariedal och Skog & Trädgård går jag in på Hyllcenter och kikar på skjutdörrar. Vi har ju tänkt ha en sådan i gäststugan så det gäller att planera.


Sedan får jag se om jag orkar åka till Anders med bultarna.


Inger är hemma och först sa hon att vi kanske skulle få besök av Emil (barnbarnet) men nu blev det avbokat.


Det ser ut att bli en fin dag och egentligen skulle det vara skönt med en promenad i solen fast då med broddar under fötterna.

Just nu -0,8° här ute, solen skiner och det är vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-26 10:15:10

Temperatur: 0,1 °C
Lufttryck: 1009,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från W,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
00:13
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
12:20
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
09:12
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
979,4 hPa
Klockan:
10:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:36
Sol upp: 08:35
Sol ned: 15:09
Skymning: 16:08
Dagsljus: 08:32 tim:min
Dag längd: 06:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:00
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här fint ser det ut där ute. Förutom alla snö då.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards