jans

Direktlänk till inlägg 29 januari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 januari 2018 10:48

Måndag den 29/1


Bara 9 månader kvar till min födelsedag.   


Igår kom Erik och skulle laga bilen, det var torkarna som inte fungerade och visst var det som jag först kollat muttern på motoraxeln som släppt.

Det funkade att dra åt den men för att göra det fick jag böja en blocknyckel så att vi kom åt.

Så här ser en blocknyckel ut om du inte vet det.


Det blev alltså ett snabbt jobb så nu är det bara att hoppas på att inte axeln blivit allt för rund så att det lossnar igen, då får vi ta till svetsen.


Efter en del prat med Erik åkte vi iväg och hämtade Anders, då passade vi på att åkta in till IKEA där vi tre åt middag och det blev en god semla till efterrätt.

Efter att ha släppt av Anders åkte vi hem igen mätta och belåtna.

Lite hempyssel som sova på soffan en halvtimme och lyssna på ljudboken, en kvarts lugn promenad på bandet och sedan blev det TV och tre avsnitt av Bron.

En bit efter midnatt kom vi isäng och jag fick smörja med Voltarenet, Gunnar kom och låg mellan mina ben en stund innan han gick ut och jag släckte för natten.


Som tungt och missade min medicin klockan 6 men ½8 tog jag mina piller.

Gick upp och kollade blodsocker och vägde mig. Den här veckan fick jag 5,4 mmol och vikten 77,1 kg. Varför åt jag den där semlan igår, fast gott var det. 


Jag kröp ned till Inger och kände den goa värmen i hennes säng.

Upp igen, duscha men jag orkade inte raka mig så det blev lite av snabbdusch, frukost och så sitter jag här.


Inga planer för dagen men hinner/orkar/ids jag ska jag klä på mig och gå en sväng.

Inger jobbar kväll och idag är det Försök inte med mej på SVT1, 15:00 - 16:30 som är dagens matinéfilm.

Försök inte med mej

Den har jag då planerat in att se.


Det blåser ute för snöter utanför fönstret fladdrar iväg i sidled, -5,4° och mulet, nästan så man kan tro att det ska bli snö.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-29 11:15:10

Temperatur: -5,1 °C
Lufttryck: 1013,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
14:46
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
-6,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
01:32
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
11:12
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
17:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:26
Sol ned: 15:19
Skymning: 16:16
Dagsljus: 08:47 tim:min
Dag längd: 06:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:49
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden ser ut så här.

 

Kommer det att bli sommar i år?

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards