jans

Direktlänk till inlägg 30 januari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 januari 2018 10:06

Tisdag den 30/1


Först ett stort NEJ.

 

Igår när jag gick min promenad

 

såg jag att de skrapat och breddat vägarna på västra Västerslätt.

Nu idag har de tydligen börjat komma mot oss på Vallmovägen och de har säkert kört här utanför innan jag är klar med inlägget.


Jag gick ju först åt vänster på kartan och när jag var vid kyrkan/centrum där nere vid rondellen hade jag tänkt fortsätta bort mot Preem och en sväng runt VK.

Fast jag tvekade lite då jag frös om händerna så jag blev nästan lite glad när de ringde från El Tale Teknik och de ville komma för att byta ut min fiberkonverter. Så jag vände fort hemmåt och gick raskt hem för att plocka undan i härnet där den sitter.

 

De fick lite problem och blev tvugna att byta ut hela enheten en gång då den första tydligen var trasig.

 

Men till slut fick de igång allt och det är nog samma fart som tidigare.

 


Jag fick då se min matinéfilm som var Försök inte med mej med Åke Söderblom i huvudrollen. En småkul film.

Idag sänds Kvinnohuset på SVT1, 15:00 - 16:30.


Senare gick jag igenom inspelningar och raderade sådant jag sett eller inte kommer att se. Nu har jag fått bort mycket från hårddiskarna.

 

Jag beställde kattsand och en massa annat från zooplus.se till alla våra katter, drygt 2000:- fick jag ihop det till men så är det 140kg kattsand i ordern. Perfekt när det nu är fri hemkörning av paketet.

 

Inger kom hem och sent satte vi på och såg två avsnitt av Bron men sista avsnittet förstörde hela serien.

Så där idiotiskt beter sig inte folk och absolut inte en polis.

Jag blir irriterad på när de skriver en film/serie och allt är ologiskt och fel i filmen.

 

Vi gick isäng och jag tog ljudboken en stund samt smorde med Voltaren, Gunnar ville tidvis ligga mellan mina ben men det ville inte jag.

Så han låg där ändå, han är ganska bestämd av sig lillkisse.

Det var svårt att somna inatt men sedan har jag nog sovit ganska tungt ändå.

 

Upp efter åtta och frukost, Inger jobbar kväll och senare kommer Maria och ska låna bilen så jag kom ihåg att jag måste stoppa in motorvärmaren.

En promenad hoppas jag få till idag men nu blir det varmare handskar. De jag hade igår var nyinköpta från Clas Ohlson och de kändes varma men tydligen inte.

Eller så följer jag med Maria ut, fast då kanske jag missar dagens matinéfilm.

 

Det ser då ljusare ut ute idag och det märks tydligt nu att dagarna är längre.

-5,5° och halvklart men det kanske blåser för snöret rör på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-30 10:30:10

Temperatur: -5,0 °C
Lufttryck: 1012,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,9 mm
Året: 21,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
07:11
Temp - Min:
-6,3 °C
Klockan:
18:14
Lufttryck - Max:
1012,7 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
01:32
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
19:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:26
Sol upp: 08:24
Sol ned: 15:22
Skymning: 16:19
Dagsljus: 08:53 tim:min
Dag längd: 06:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 07:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nordvästvind flrklarar snörets rörelser här utanför fönstret som vätter mot norr.

 

Så här ser det ut och jag hann före traktorn där ute.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards