jans

Alla inlägg under januari 2018

Av Jan Sandström - 18 januari 2018 17:57

Min hästfilm.

Först mejlade vk.se vk.se och ville ha den. Där kan du läsa hur det hela slutade, så här skrev tidningen.

Senare ringde SVT upp ovh pratade med mig och även de ville ha filmen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/se-hasten-skena-mot-trafiken-pa-e4

Givetvis mejlade jag över snutten när jag mötte hästen efter E4.


En kul grej men bäst är att det gick bra för hästen som senare fångades in helt oskadad men kanske trött och rädd.


 

Av Jan Sandström - 18 januari 2018 16:16

(VK har fått en förkortad version av filmen som de publiserar).

(Och nu har även SVT/Västerbotten fått filmen till deras sida).

 

Jag åkte ut med Anders snöslunga  och såg hur en bil långt framför mig vinglade till på vägen och att någon eller något gick på sidan av vägen ut från kontrollplatsen för lastbilar.

Sedan tändes hans varningsblinkerts och då såg jag att det var något stort djur som sprang på vägen, tänkte först att det var en älg men fort såg jag att det var en häst som smitit.

Då hade jag nästan stannat på vägen men tänkte inte på att spara videon från min bilkamera.

Men senare hemma hittade jag igen snutten och kameran hade själv sparat den, hur f-n den nu kunnat avgöra det på egen hand.

Så här såg det ut.


 

Läste nu på vk.se hur det hela slutade och så här skrev tidningen.


"Det första samtalet till polisen kom från en person som sett hästen vid E4-viadukten i Stöcksjö. (Det måste ha varit bilen framför mig eller just innan)

Efter att hästen setts över viadukten kom flera rapporter in till polisen från personer som sett hästen springa mot centrala Umeå och flygplatsen. Bland annat ringde en person in till polisen som kört på en sulky som sannolikt tillhörde hästen.

Ägaren blev informerad och även polis var på plats. Till sist lyckades en person fånga in hästen på Hökvägen på Teg."


Skönt att det hela avslutade väl för hästen för jag var orolig när jag körde hem och såg att de varnade på E4-skyltningen om en olycka i/vid Alviksrondellen men jag såg ingen sådan när jag körde hem.

Av Jan Sandström - 18 januari 2018 09:51

Torsdag den 18/1


Redan torsdag, veckorna rusar iväg, bara jag som tar det lugnt men det är jag väldigt duktig på.

Igår gjorde jag ingenting men blev inte klar så jag fortsätter idag.   

Jo jag startade min snöslunga och körde av här hos oss men hela gårdagen drogs jag med värk så det var en mindre påfrestning att köra slungan, men det gick.


Jag såg och scrollade igenom gamla matinéfilmer jag spelat in så jag kunde ta bort från hårddisken, det var filmer jag sett och inte kommer att se. Mycket beroende på dåligt ljud och då jag inte kan texta så blir det dålig behållning av filmerna.

Så nu kan jag spela in mycket mer igen.


Jag gjorde pyttipanna med ägg och rödbetor till middag, smaskens och så glass till efterrätt, det var ju ändå onsdag.


Gick isäng sent som vanligt och ljudboken och Gunnar mellan benen.

Jag har ändå sovit gott och tungt inatt, förkylningen har känts bättre men nu har det slagit lock för vänster öra med hemsk tinnitus.

Fördelen är att jag då inte hör min fiberkonverter som är dålig och tjuter. Måste ta och beställa en ny för nu tjuter den mest hela tiden.


Jag har mindre ont i händerna idag och jag måste åka till stugan och skotta innan det blir allt för mycket där.

Och så ska jag köra över snöslungan till Anders, antar att han vill ha den hemma hos sig nu.


Ute är det mulet och det snöar lätt, -6,7° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-18 10:00:11

Temperatur: -6,8 °C
Lufttryck: 1004,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 15,3 mm
Året: 15,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,7 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:29
Temp - Min:
-9,8 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-9,3 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Max:
1006,7 hPa
Klockan:
22:33
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
1002,8 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:52
Sol upp: 08:56
Sol ned: 14:44
Skymning: 15:48
Dagsljus: 07:56 tim:min
Dag längd: 05:48 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:27
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och det blir då fint på granen när det kommit lite snö, småfåglarna blir så fina när de sitter i den men de syns så dåligt på webbkamerans bilder.

   


Av Jan Sandström - 17 januari 2018 10:10

Onsdag den 17/1


Igår såg jag matinéfilmen som var Anna Lans och den var sisådär. Lyssnade på ljudboken, skruvade på min snöslunga där jag lagade panelen som spruckit.

 

Jag satte dit ett plattjärn 3*30 mm på undersidan som skruvades fast med vangsbult.


 

Det är fästet för  reglagen som brutit av plåten ungefär vid det röda strecket.

Samtidigt har jag smort upp reglagen när den nu står inne i värmen.


Det snöade och blåste igår och under filmen plogade de vägeen men det blev bara en liten plogkant, men jag fick tillfälle att provköra Anders snöslunga och den fungerar fint men ovant att köra med andra reglage och deras lösning på att svänga.

Man har två reglade som frigör drivningen på varsitt hjul.

Normalt driver den på båda hjulen men ska man svänga måst eman eller det går svänga utan att frigöra ett hjul.


På min slunga har jag ett reglage som kan spärra hjulaxeln så den låser ihop båda hjulen, diffspärr kallas det också.


Däremot måste jag justera glidmedarna som ligger för lågt, den lämnar för mycket snö fast det är ju praktiskt om man kör på grus och ojämn mark.


Vi åt middag och sedan såg jag en gammal svensk film jag spelat in, den sändes som matinéfilm i vintras och hette Lille Napoleon från 1943 och med Åke Söderblom i huvudrollen.


Efter det lite annan TV innan jag gick isäng och då harde jag ont i ryggen och händerna så det blev Voltaren och extra Alvedon.

Vaknade vid tvåtiden av jävulskt ont i händer, knän och överallt.

Gunnar låg mellan mina ben där han sov tungt. Men jag lyckades ta mig upp på toa och sedan smorde jag orentligt med mer Voltaren.

Lyckades somna om trots värken och sov till i morse.


Jag har jäkligt ont i händerna idag och det snöar så jag gruvar för ev. snöskottning men jag måste nog göra det ändå.

Borde åka till stugan och dra bort och jag trodde det hänt något tidigare när jag kollade kameran.

 

Men när det blev ljusare ser jag att det inte är ett träd utan en gren eller kvist som blåst ned.

Andra kameran visar att det inte är något träd på bilplatsen.

 


När jag ändå är på gång kan jag lägga upp en bild på gäststugan, fast den ser ut som alla andra bilder då det inte hänt något där. Och det är väl bra att inget hänt, den kunde ju ha blåst omkull.

 

Fast jag gruvar lite inför vår och sommar och bygget där med tanke på mina onda händer.


Jag får se vad det blir idag, Inger jobbar kväll så det blir väl ingenting om inte värken i vingrarna släppet.

Julgranen borde upp på vindan.


Det snöar lätt, tidvis ganska mycket så det kan ju få ramla ned innan det blir skottning, fåglarna ska då få mat om en stund.


Just nu -6,4°, mulet men inte så mycket blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-17 10:45:11

Temperatur: -6,6 °C
Lufttryck: 1005,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från ESE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 14,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:29
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
00:26
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
09:15
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
20:57
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1002,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1002,1 hPa
Klockan:
19:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:54
Sol upp: 08:58
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:45
Dagsljus: 07:51 tim:min
Dag längd: 05:43 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:04
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Vindmätaren har då kommit igång igen.

och så här ser det här här utanför fönstret.

   

Av Jan Sandström - 16 januari 2018 10:06

Tisdag den 16/1


Jag har funderat lite på det här med krig och att vi ska ha en veckas förråd att klara oss på.

Det absolut enklaste och skonsammaste för alla är att kommer ryssen eller Trump så ska vi inte göra någonting.

Bara öppna dörren och säga välkommen och så fortsätter vardagen som att ingenting hänt.

För jag tror inte det blir så stor skillnad på vem som sitter i Stockholm och styr, ja såvida det då inte är dessa IS förståss.

Då faller hela min tanke.


Nu ramlade min tankeverksamhet helt bort och om vad jag skulle skriva.   


Igår, jo jag mekade lite med Anders snöslunga, smorde och ställde ut den i cykelboden, sedan körde jag in min slunga och startade värmefläkten så att den får tina och torka upp. Det blev en hel del vatten på golvet.

Fåglarna fick mat och jag fick kaffe, kroppen värkte av blåsvädret men jag började ändå promenera på gåbandet i lugn takt.

Men efter 20 minuter började jag må illa så det blev soffan med ljudboken och Gunnar kom och lade sig på min mage.

Det blev matinéfilm som vi såg, jag och kisse och den var småkul. I dur och skur heter den och bäst var den knasiga Martin Ljung.


Senare på kvällen blev det film och jag såg fjärde filmen om vampyrerna, The Twilight Saga, Breaking Dawn Part 2

och jag scrollade även nu av och till.


Gick isäng och smorde ordentligt med Voltaren sedan blev det som vanligt.

Men har ändå sovit ganska gott när jag väl somnade.


Vaknade och hade fortfarande värk så jag låg kvar i goa värmen en stund tills Mirabell ville att jag skulle stiga upp.

Frukost och tidningen, ser att mitt högra pekvinger bara blir krokigare och nu är det svullet. Kanske beror på allt mekande jag hållit på mid sista tiden.


Så idag tror jag det blir en lugn dag, som vanligt alltså.

Jäkla väder det är, jag kan inte med när det blåser så här även om det inte är den storm som det varnats för men det har snöat en del och alltså drevat. Men det blir ingen snöskottning idag, möjligen till kvällen. Det beror på om de kommer och plogar vägen men så mycket har det inte kommit.


Just nu -5,3° och mulet med blåst, småfåglarna svärmar här ute och de ska få påfyllning i automaterna och jordnötsskålen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-16 10:30:10

Temperatur: -5,4 °C
Lufttryck: 1005,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---, Vindmätaren har nog frusit
i byarna 0,0 m/s                     fast igen.
Kyleffekt: -5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 14,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
00:26
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
10:27
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
23:12
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1028,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1005,6 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Min:
1011,3 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:55
Sol upp: 09:01
Sol ned: 14:38
Skymning: 15:43
Dagsljus: 07:48 tim:min
Dag längd: 05:37 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:31
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 14:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

   

Av Jan Sandström - 15 januari 2018 10:31

Måndagden 15/1  


Då har halva januari gått och snart är det sommar.


Igår tog Inger bilen och åkte till Emil (barnbarnet) och hans föräldrar.

Jag kände mig inte helt kry med förkylningen så jag avstod från att åka, vill inte smitta han.

Men jag var inte sämre än att jag klädde på mig och gick en promenad, hade en fundering om att gå ned på stan men slopade även bort det, man ska ju inte vistas allt för nära folk ibland och så snia det ganska mycket. Det blåste alltså ganska kallt.

Så jag vek av och gick upp till Grisbacka och ned över Rödäng och hem igen.

3,5 km blev det.

 


Väl hemma blev det kaffe och en smörgås här vid datorn.

Jag höll även på med min gamla HTPC sin jag skruvade upp och smorde fläktarna, måste nog byta en framöver om vi ska ha den igång.

Länge sedan jag startat den så det blev en hel del uppdatering av mjukvara men jag fick inte igång Firefox. inte ens en ominstallation hjälpte.

Tanken tidigare var ju att Inger skulle kunna ta över den men nu kan det bli en gästdator.


På kvällen såg vi tillsammans ett program om omöjliga byggnadsverk. Nu handlade det om en lång hängbro i Grekland. Intressant program.

Sedan satte jag på RoboCop (2014), den nya filmen som jag spelat in häromdagen. Men frågan är ändå om inte den första är den bästa. Var sugen på något så det blev en påse mikropopkorn och en mugg kaffe.


Sängen, ljdboken m.m som vanligt.

Har sovit ganska bra inatt.


I morse var det blodtest och vägning, 5,8 mmol och 76,3 kg blev veckans resultat.

Vikten har växlat mellan 76 och 77 kg men sakta på väg nedåt igen.


Idag måste jag göra klart det jag skulle titta på Anders snöslunga, egentligen inte mycket men ska kolla på och dra åt bultar, justera glidskenorna och så smörjer jag väl på den lite mer igen.


Det blåser ute men inte så mycket som de påstod i radion tidigare, då lät det som att det minst var en superorkan och de varnade folk från att gå ut.

Just nu +-0,0° utanför fönstret, mulet och det blåser men ingen orkan, däremot så pass att det blåst ned en massa småkvistar från björkarna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-15 10:45:11

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1022,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 8,4 m/s från SSW,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: -5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 9,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
00:12
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
22:45
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:33
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
04:20
Lufttryck - Max:
1028,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1041,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
1028,5 hPa
Klockan:
23:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:03
Sol ned: 14:35
Skymning: 15:41
Dagsljus: 07:44 tim:min
Dag längd: 05:32 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:45
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 14 januari 2018 10:46

Söndag den 14/1


Igår åkte jag ut en sväng, skulle köpa LED-lister på IKEA eller åtminstone kolla på och se om jag hittade en liknande jag har men tänkt byta ut delar och se om det lyser bättre.

Vill ju ha samma så slipper jag dra om ledningarna bakom taklisterna. Men det var så jäkligt med folk och det fanns inte samma LED.

Skulle ha en grej hos Classe men som sagt, jäkligt med folk och så ringde min medicinklocka så jag åkte vidare hemmåt.


Tidigare var jag till Anders och monterade beslag på förrådsdörrarna.

Slut bränsle i bilen så jag var tvungen att tanka den också, 644,75 gick det på.


Väl hemma blev det kaffe och smörgås och sedan lade jag mig på soffan med ljudboken och fick en väldigt kelsjuk Gunnar i mitt knä och på magen. Där blev jag fast några timmar men det var skönt.


Middag åt vi senare framför TV:n där vi såg en actionfilm med Sylvester Stalone jag spelat in. "Bullet to the Head (2012)", när den var slut satte vi på "Ogifta par ...en film som skiljer sig (1997)".

I den senare hittade jag ett fel, i slutet skulle hon skölja ut håret men det fanns inget vatten, hur hade de då kunnat koka en kanna te?

En småkul film är det.


Det blev dags att gå isäng och det gjorde jag som vanligt.

Men det var mildare ute med resultat att Gunnar sprang ut och in hela natten, in går han genom luckan men inte ut. Då ska han väcka mig men då fick jag passa på att kissa vilket jag fick göra flera gånger inatt.

Det blir så när värken släpper och förkylningen känns bättre den också.


Vi sov länge och vaknade först ½9 men låg ändå kvar en stund till innan dusch och frukost.

Nu ligger kissekatterna och sover, kanske skulle ta och väcka Gunnar och fråga om han inte ska ut.


Idag får vi se vad det blir, om vi ska bort och fika eller stanna hemma och få besök, nä det tror jag inte vi får.

Men julgranen ska upp på vinden igen för igår tog julen slut.

Jag bör ta en promenad nu när det är mildare ute. Kanske skulle ta och gå till stan och köpa den där grejen på Classes.


Just nu har jag -3,3° utanför fönstret, mulet och nästan vindstilla.

Småfåglarna svärmar tunt automaterna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-14 11:15:10

Temperatur: -3,1 °C
Lufttryck: 1036,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 8,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,1 °C
Klockan:
11:11
Temp - Max:
-3,2 °C
Klockan:
23:44
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
04:20
Temp - Min:
-18,0 °C
Klockan:
08:29
Lufttryck - Max:
1041,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1044,0 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Min:
1036,8 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Min:
1040,8 hPa
Klockan:
23:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:05
Sol ned: 14:32
Skymning: 15:38
Dagsljus: 07:39 tim:min
Dag längd: 05:27 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:45
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 13 januari 2018 10:16

Lördag den 13/1


Som du ser så återgick jag till min gamla rubrik, enklare då den är förvald när jag skriver inlägget.


Igår tänkte jag...

men det blev inte så, skulle ju ut till Anders och dra nätverkskabel och kanaler men efter att ha varit ut fram och åter slog luftrören bakut så jag fördrev en hel del tid på soffan med en gosig Gunnar i mitt knä och naturligtvis varm dryck i form av kaffe.

Ljudboken i lurarna.


Senare på kvällen såg jag ett nytt avsnitt på Star Trek Discovery (länken går till Netflix) som haft uppehåll.

Efter det blev det The Twilight Saga, Breaking Dawn Part 1 men ska jag vara ärlig så scrollade jag framåt en hel del.


Det blev en del tid vid datorn och så en stund i garaged där jag plockade och städade ihop lite verktyg och annat.


Till slug blev det sängdags, halvsittandes och ljudboken fram till klockan 2 då jag släckte.

Men jag har sovit skapligt inatt och vaknade ½8 men låg kvar ett tag till och Gunnar kom och låg hos oss efter att ha varit ute i kylan en stund. Han får så härlig päls när det är kallt ute och doftar så gott.


Frukost med tidningen men det har inte hänt någonting nytt.


Idag kanske jag tar mig till Anders eller så är jag hemma och hjälper Inger plocka undan julen, mina webbsidor har jag redan avjulat.


Det är ju kallt ute idag också så jag kanske inte ska utsätta mig för kylan, även om förkylningen känns bättre är jag inte helt kry.

Just nu är det ändå bara -13,4°, mulet men vindstilla. I stugan är det lite kallare.


Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-01-13 10:45:10

Temperatur: -14,2 °C
Lufttryck: 1043,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 8,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-14,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-4,4 °C
Klockan:
05:16
Temp - Min:
-18,0 °C
Klockan:
08:29
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1044,0 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Max:
1043,8 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1043,2 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
1038,4 hPa
Klockan:
00:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:07
Sol ned: 14:29
Skymning: 15:36
Dagsljus: 07:36 tim:min
Dag längd: 05:22 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 53s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:36
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här ute i trädgården.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards