jans

Alla inlägg den 1 februari 2018

Av Jan Sandström - 1 februari 2018 23:18

Torsdag den 1/2

 

Det var det här jag skulle ha lagt ut i morse OM bloggen fungerat

 

men den har tydligen legat nere hela dagen och börjat fungera JUST NU.


Men nu är jag på väg isäng.



Då var det februari så snart så är det höst igen. Det går så fort så.


Igår var en dag med värk, igen. Men det finns de som har det värre. Jag tröstar mig med det.

Eljest gjorde jag inte så mycket men då det var den sista i månaden skulle jag läsa av mätarna.

MEN när jag startade kalkylen och skulle skriva in månadens siffror var november och decembers siffror borta.

VAR fan hade de tagit vägen???

Har jag verkligen varit så virrig och disträ att jag missat läsa av två månader irad, aldrig säger jag och började leta reda på lapparna jag skriver men hittade ingen sådan.

Letade bakupp på datorn men där såg de likadana ut. Jag hittade bara inte några avläsningar för de två månaderna.

 

Så med en Interpolation (heter det så) räknade jag ut de värden som det kunde ha varit.

Elförbrukningen fick jag fram från Umeå Energis sida där avläsningen finns och då fick jag fram hur många delar det var mellan oktober och januari. Sedan var det bara att kalylera.

Inte svårare än när man räknar inom astronomin och planetbanor m.m


Jag såg en rolig matinéfilm efter att ha tagit en höneblund på soffan, med Gunnar och sedan Mirabell på min mage.

Filmen som visades var Allt eller inget.


Senare på kvällen såg vi två avsnitt av Bron. det var början på säsong två.

Jag hade inte gått någon promenad och då Inger bakat bullar blev det några sådana i min mage. Så jag började på promenadbandet men orkade bara 7 minuter då mitt högra knä inte ville vara med längre.

Sedan blev det sängen och det snöoväder som skulle komma igår uteblev   men jag skyller på tryckfallet att jag hade värken.

17 va trögt nätet gick nu eller om det är min dator som håller på att krackelera.

Försöker ladda upp ett par bilder men det händer ingenting. Det måste vara Bloggplatsen som går trögt.

Här skulle det vara en bild på lufttrycksdiagram från min väderstation.


Idag kommer Emil hit och hhan och Inger ska göra semlor så då kanske jag får en sådan i eftermiddag.

Eljest blir det nog inte mycket gjort idag heller säger min kropp. Men det kunde vara värre.


Just nu -5,7° och blåst så det viner ute, snön yr ute på tomten och det skulle trädgårdsbilden visa men jag har inte lyckats ladda upp den, ännu.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-01 11:00:10
Temperatur: -5,4 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 5,8 m/s från NE,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: -12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 21,9 mm


Dagens
högsta - lägsta.
    
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,4 °C
Klockan:
04:43     Temp - Max:
-2,8 °C
Klockan:
14:17
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
06:48     Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
04:09
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
10:16     Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
1007,0 hPa
Klockan:
04:08     Lufttryck - Min:
1008,0 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.
Gryning: 07:21
Sol upp: 08:18
Sol ned: 15:29
Skymning: 16:25
Dagsljus: 09:04 tim:min
Dag längd: 07:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:11
Månfas:
Waning Gibbous Moon
Måne ned: 08:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och här skulle trädgårdsbilden vara.


Och Godmorgonbilden



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards