jans

Direktlänk till inlägg 7 februari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 7 februari 2018 10:02

Onsdag den 7/2


Idag måste jag ut och skotta snö.


Igår ännu en dag i mer eller mindre stillhet, det blev ändå 25 minuter på promenadbandet i maklig takt med tanke på mitt knä och det fungerade hela tiden. Samtidigt försökte jag ställa in och sortera kanalerna på den TV jag har där men det var så struligt att jag gav upp.

De får ligga i den (o)ordning det är efter scanningen.


Våra nya barnbarn fick komma hem från BB. Alex heter hon och Harry heter han till höger.

 


Datorjobb och så försökte jag få igång min fotoskrivare men nu tror jag den gett upp, orkar och ids inte lägga ned mer jobb på den för varje utskriftsförsök kostar ju 3:-

Så antingen köper jag en ny likadan eller så skänker jag bort de papper jag har till brorsan som har en likadan skrivare.

Men det kanske dyker upp en sådan på extrapris här i vår och då får jag se hur det blir.


Inger var ledig och efter eller under middan bestående av bruna bönor och stekt fläsk (riktig cowboymat) såg vi de sista avsnitten på sänsong 3 av Bron.

Men som tidigare spårar den ut på slutet och den har blivit sämre och sämre och säsong 3 var inte riktigt fängslande som första året.

Så då är frågan hur årets säsong är och om vi ska börja se den nu för att sedan måsta vänta en vecka för varje nytt avsnitt eller göra uppehåll och se hela året på en gång.

Det är synd att de plockat bort de fina huvudpersonerna och ersatt med irriterande puckon. Men det är väl det som var meningen.


Sedan gick vi isäng, jag med min ljudbok och Inger snarkade efter 5 sekunder, Gunnar sprang ut och in ett par gånger innan han lade sig och sov någonstans. Bara en stund under natten kom han till mig och mellan mina ben.

Däremot måste jag ha varit trött för jag sov över medicinen klockan 6 så bra att jag har andra larmet 7:30. Men då låg jag kvar en timme till innan det blev duschen, frukost.

Ut och förskotta och sopa av bilen för att stoppa in motorvärmaren. Ska ut fram och åter och så får jag köra ut bilen för att skotta rent ordentligt.


I tidningen står det än en gång om

 

Åker fortfarande, nej försöker fortfarande folk att åka tåg till jobbet?

Har inte alla insett att det inte går att lita på tågtrafiken här i norr idag, är det inte snö så är det reng eller kallt eller löv på rälsen.

Om det nu inte är en nedriven kontaktledning eller va 17 det nu kan vara som ställer in tågen.

Jag vet inte om det fortfarande är de Italienska tågen som inte tål klimatet för jag tror att SJ har andra tåg som fungerar bättre.


Idag har jag fullt upp och i eftermiddag blir det matinéfilm, det är What to Expect på SVT1 klockan 14:45 - 16:30

Så här står det om filmen.

"Om TV-stjärnorna Jules och Evans ansträngningar för att kombinera sina kändisliv med graviditet; författaren Wendy, vars hormoner tar över och Gary, som är fast i en alfahannekamp med sin far."


Det har varit kallt en tid och snöat en del men bara lätt kallsnö så egentligen skulle jag inte behöva dra igång snöslungan, den har elstart.

Men den kan behöva motioneras den också och det är bättre för mina knän, tror jag.


Just nu -12,2°, lätt molninghet och nästan vindstilla eller om det var kajan som fick björkgrenen att röra på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-07 10:30:10

Temperatur: -12,2 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,0 °C
Klockan:
00:34
Temp - Max:
-9,8 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
-14,6 °C
Klockan:
07:37
Temp - Min:
-15,4 °C
Klockan:
07:07
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1033,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
08:29
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
22:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 07:59
Sol ned: 15:48
Skymning: 16:42
Dagsljus: 09:36 tim:min
Dag längd: 07:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:37
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.



På granen sitter den här och funderar på vilken jordnöt han ska ta.




    


Granen blev fin med lite snö på grenarna.

 


Nu lite kaffe och en smörgås innan jag klär på mig och går ut i kyla och snöelände.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards