jans

Alla inlägg den 8 februari 2018

Av Jan Sandström - 8 februari 2018 09:56

Torsdag den 8/2


Vi rusar mot vår och sommar även om det kan verka långt borta när det är 25° kallt ute.


Igår åkte jag ut till Anders och hjälpte han skotta med snöslungan, måste ju få motion på något sätt då jag inte varit ute och promenerat annat än här inne på bandet.


Men det är fint hos Anders i gryningsljuset.

 

Efter att ha skottat åkte jag hem men stannade på Söderslätt där jag kilade in till Classe och köpte en SodaStreamapparat till hyfsat pris.

 

Så nu kan jag göra mitt kolsyrade vatten själv och Anders kan få tillbaks sin maskin.


Angående fint så är det i stugan också.


Nu måste jag ta itu med planering av det fortsatta bygget, det är mycket kvar att göra.

Fast planer finns i mitt huvud, som Stormare säger i reklamen för Bauhaus, "det finns i skallen".


Hemma igen så var det bara att starta min slunga och fortsätta köra bort snö hos oss och när jag ändå var på G så tog jag några grannar.


Kom in lagom till matinéfilmen What to Expect men mitt i filmen som einte var så speciell kom Erik med fundering på en del saker inom elektronikområdet.

Efter en del diskuterande åkte han hem och jag gjorde kaffe, igen, och straxt efteråt kom Inger hem.


Jag började se senaste avsnittet på Star Trek och sedan blev det middag som vi otroligt nog åt i köket.

Sedan såg vi de två första avsnittet av Bron och säsong 4. Den kanske är bättre än bättre än tredje året för ny är det mer handling på den Danska sidans polis.


Det var kallt ute så Gunnar vände i dörren, men senare blev han ändå tvungen att gå ut och kvällskissa.


Jag satt kvar här vid datorn en stund och hämtade hem den Engelsk/Franska versonen av Bron, den heter The Tunnel.

Mest intresserad av att se hur de gjort den och kanske få se mer av hur kanaltunneln ser ut under tiden jag lyssnade på min ljudbok.


Sitter just nu och har avsnitt ett på och de har faktiskt gjort det riktigt lik originalet, förutom att de då pratar Engelska och Franska.

Tänk omman kunde få tag på svensk text till den så kanske jag skulle sitta och se hela serien om jag nu tog hem den.


Gick isäng och lyssnade en stund till medan jag fick upp värmen i sängen och sedan sov jag riktigt gott.


Upp och vanliga rutiner.


Gunnar var inte mycket till sängvärmare i morse, han gillar nog värmen från elementet.

 

Ser ju på/sneglar på The Tunnel men vår svenska Saga är mycket härligare i sin rolltolkning. Extremare.


Idag vet jag inte vad jag ska göra, Erik skulle visst komma förbi eller om det var imorgon


I dagens tidning (kanske finns på vk.se) står det att vi måste vara rädda om husdjuren när det är kallt.

 

Det är främst kattens öron, svanstipp och nos som tar stryk men även hundarna är utsatta i kylan allt beroende på vilkne ras det är förståss.


Det har varit kallt och inatt var det ned till -24,3 °C Klockan: 01:08

Just nu bara -15,2°, mulet och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-08 10:30:10

Temperatur: -15,5 °C
Lufttryck: 1017,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -15,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 23 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-15,5 °C
Klockan:
10:26
Temp - Max:
-8,3 °C
Klockan:
14:14
Temp - Min:
-24,3 °C
Klockan:
01:08
Temp - Min:
-23,1 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
14:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:03
Sol upp: 07:56
Sol ned: 15:51
Skymning: 16:45
Dagsljus: 09:42 tim:min
Dag längd: 07:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:57
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här ute och straxt är avsnitt ett slut och jag ska göra kaffe.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards