jans

Alla inlägg den 9 februari 2018

Av Jan Sandström - 9 februari 2018 12:30

En perfekt sat till jag som gillar att vara ute och promenera och med en Lopifit kan jag ju gå hur långt som helst, eller tills batterierna är slut.

Då uppstår frågorna, Var köper man och Vad kostar en.
Tror inte det är lönt att jag ens kollar för den är nog inte ens tillåten här i Sverige.

Av Jan Sandström - 9 februari 2018 09:57

Fredag den 9/2


Igår messade Erik mig och ville att jag skulle ta bilen och en hålsåg till hans jobb ute på Teg, han skulle såga 80 m.m- hål i en arbetsbänk.
Men jag hann bara stoppa i motorvärmaren och plocka ihop verktygen och höll på att klä på mig då mobilen plingade till.

Brukar ju inte kolla men gjorde det och såg att Erik lyckats göra hålen själv så jag behövde inte ut.


Då passade jag på att ta en promenad ute i det fina vädret, lite kallt med ca -10° men solen sken.

 

Det blev en gammal ingådd runda som jag kallar "snurren och VK" och den blir 2,5 km. och igår tog det 34 minuter att gå.

När jag var borta vid snurren plingade mobilen och aviserade att larmet där hemma avaktiverades, såg att det var Erik som gick in.

Han skulle bygga om en leksak till jobbet, en tävlingsdgrej där de håller i ett handtag och får kittlande elstötar och den förste som släpper förlorar allt under blinkande dioder.

Nu sitter allt monterat på en bräda med synliga kretskort och delar, då får ungdomarna en insikt om vad som kan göra vad.

Allt helt ofarligt och drivs med tre batterier, jag tyckte att han skulle driva det med en USB-laddare men då uppstår nackdelen att den blir ansluten till elnätet och folk kan få för sig att det kan vara farligt.


Efter ett antal timmar då jag tidvis försökte se en film och dricka kaffe var Erik klar med bygget och straxt efteråt kom Inger hem.


På kvällen satte vi oss med kaffe/te och poppkorn och såg tre avsnitt av Bron.

Årgång 4 är bättre än tredje året och nu utspelar det sig i stort på den danska stationen.


Sent kom vi isäng och jag låg bara nån timme med ljudboken, jag började få värk på eftermiddan och hade det under kvällen men bara en molade ledvärk.

Somnade ändå och har sovit tungt och faktiskt UTAN Voltaren.

Däremot har jag drömt mycket och konstigt.


Inger jobbar så jag har varit ensam med kisse nu på morgonen.

Jag har funderat på OM jag skulle ta och åka till stugan med snöslungan, men jag velar och tvekar om det behövs.

 

Det är svårt att se men kommer bara solen fram så blir det bättre för det finns en liten plogkant men inte värre än att det går att köra över med bilen, snart börjar det tina bort och uppfarten brukar fort bli snöfri då den vätter mot söder.


Och tinar bör det göra idag för just nu har jag +0,5°, nyss var det 0,3° och den tickar hela tiden uppåt.

I stugan är det nu 10:33

Tempen är ju inne i stugan, Ute mot norr och i varmförrådet där vattenberedaren sitter samt under toropargrunden.


Men det är mulet och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-09 10:30:12

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 1018,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från S,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: -3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 22,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
09:21
Temp - Max:
-1,2 °C
Klockan:
23:11
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
01:25
Temp - Min:
-24,3 °C
Klockan:
01:08
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
10:17
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
06:49
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
00:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:00
Sol upp: 07:53
Sol ned: 15:55
Skymning: 16:47
Dagsljus: 09:47 tim:min
Dag längd: 08:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:23
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inte undra på att jag kanske har värk när det svänger såhär i temperaturen.


Såhär ser det ut i trädgården.

 

Och nu funderar jag på kaffe eller om jag skulle ta en promenad innan vägarna blir ogåbara. Det blir nog kaffe ändå.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards