jans

Alla inlägg den 11 februari 2018

Av Jan Sandström - 11 februari 2018 10:27

Söndag den 11/2


Igår var det lördag och efter bloggandet och annat smått på förmiddan lastade jag snöslungan på släpen och åkte till stugan. Inte så mycket snö att skotta men då jag ändå hade med slungan körde jag bort det lilla som kommit.

Pulsade ut i djupsnön och kopplade loss ljusslingorna och gjorde ett par hårdmackor som jag knaprade i mig medan jag vattnade blommorna och tittade till stugan.

Vädret var soligt och fint men det blåste så det gällde att spruta snön åt rätt håll då jag skottade, eljest fick jag det mesta i ansiktet.


Tuffade hemmåt igen och lastade av slungan, parkerade släpen och så lastade jag kattsand och kattmat.

Det skulle Maria ha så jag körde över det till henne, Tristan satt så fint i fönstret och tittade ut.


När jag ändå var ute och rännde så åkte jag över till Anders fram och åter.

Tomas ringde och pratade en stund och småttingarna mår bara fint, speciellt när de fick ligga och sova på hans bröst.

Så kommer jag ihåg att jag hade Tomas då han var liten.

     


Kom hem och fikade innan jag lade mig på soffan och fick Mirabell på mitt bröst, där somnade hon och jag tror jag somnade en stund jag också.


Inger kom hem, det blev soppa till middag och sedan satte vi oss i rummet och såg en film från Netflix om Lyckliga människor i Sibirien medan vi åt en semla med mjölk i tallriken, Hetvägg kallas det.

 

Efter filmen såg vi några korta naturprogram innan det blev sängen.


Gunnar tror att det redan är mars och han rännde ut och in hela kvällen fast han är kastrerad, men det har vi inte sagt åt han.


Det blev sängen och jag kunde inte låta bli att höra klart min ljudbok så klockan 2 släckte jag min MP3.

Gunnar har av och till legat mellan mina ben då han inte rännde ute så jag har inte sovit hela natten men ändå sovit ganska bra.


Åtta blev det morgon och vi steg upp, Inger jobbade extra igår men idag är hon ledig, tror jag. Hon är då hemma nu.   

Nu för tiden har jag liksom inte full koll på hur hon jobbar, förut kunde jag hennes jobbschema men nu ändras det hela tiden tycker jag så det är inte lönt att memorera det. Andingen är hon på jobbet eller så inte. Det brukar jag se.


Frukost avklarad och jag sitter här, men det är svårt att hitta något sevärt på TV, en gammal repris på Mythbuster var det enda.

Eljest är det bara eländig sport på andra kanaler, igår gick det inte ens ha radion på fast det var lördag.


Idag får jag se vad som står på schemat eller om det blir en lugn dag här hemma, en vanlig dag alltså. Vem vet, kanske får vi besök fast då måste jag väl dela med mig av semlan som står i kylen, det blev tre över igår.


Det är då inget väder som lockar till utomhusaktiviteter men en promenad bör jag kunna göra fast det är gråmulet och lätt snöfall.

Just nu -2,6° utanför fönstret.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-11 11:00:11

Temperatur: -2,9 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 24,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
07:34
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
03:25
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
10:40
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
23:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:55
Sol upp: 07:47
Sol ned: 16:01
Skymning: 16:53
Dagsljus: 09:58 tim:min
Dag längd: 08:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:39
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu går jag in till köket och tar en mugg kaffe, tror att Inger är tedugen, det brukar hon alltid vara.

(Något annat tror jag inte hon är sugen på)   

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards