jans

Direktlänk till inlägg 20 februari 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 februari 2018 10:18

Tisdag den 20/2


6 månader till Anders fyller åt och 7 till Maria

Men idag fyller våg gamla vän Ulf Johansson år, han blir xx antal år ung så

 

GRATTIS Ulf.

 

Igår hade jag en dag med ont fast då vaknade jag utsövd efter en skön natt.

Det blev en promenad före lunch och inte så lång heller.

 

2,57 km på en halvtimme.

Filtallrik till lunch och sedan soffan en stund.

Matinéfilm på SVT1, Västkustens hjältar men nog borde de ha pratat Göteborska och inte Stockholmska i filmen   


Efter filmen var det ut igen och nu mot Granngården och Thairestaurangen där vi skulle träffa Vigrens från Vännäsby.

 

Det blev 1670 meter fram och tillbaks och jag åt som vanligt på tok för mycket, kaffe och några kakor samt en skål vaniljglass efteråt.

Inger äter och "fin" utsikt   

Det var gott men det måste ha varit lönnsalt på något sätt för jag var så törstig när vi kommit hem.

Skönt att då höra att även Inger höll på att törsta ihjäl.

På prov kollade jag mitt blodsocker som låg på 8,2 mmol ett par timmar efter matintaget. Morgonmätningen jag gjorde låg ju på 6,4 mmol så jag blev positivt överraskad, nog trodde jag att jag skulle ligga högre efter allt gott.

Jag kollade även nu i morse och då hade jag 5,7 mmol men vikten var +1,5 kg mot igår morse, och då hade jag varit på toa innan. Men det ger sig ändå.

Det jämnar ut sig sa han som sket på cykelsadeln. Eller Det löser sig sa han som sket i vattnet.


Väl hemma tänkte jag se film men Inger ville se Everest som gick på TV3 kvällen innan.

Jag kan ju inte spela in den kanalen (inte digital) så då fick jag utnyttja nätet och den fanns där ute, fort ladda jag ned den och lika fort hittade jag svensk text till den.

Då var klockan 22 då Inger började se men jag gick isäng. Filmen är 2 timmar så hon såg inte hela då hon jobbar idag.


Som vanligt kom värken smygande då jag lagt mig, att dessutom få Gunnar mellan benen ovanpå täcke och filt blev för mycket.

Att inte kunna röra på knäna och få det att knaka i dem så spänning och värk släpper. Så katten fick vackert lägga sig mellan oss istället.

Fingrarna värkte så voltaren och sedan provade jag att ha tunna bommulsvantar på mig och faktiskt tror jag att det lindrade med extra värme.

Men några timmar har jag ändå sovit och det var kallt ute med Temp - Min: -23,1 °C Klockan: 07:01

Det var svårt att komma upp ur sängen i morse.

Jag frågade om Anders hade kallt i huset och fick det här tillbaks.

    Men jag tror han skojade då han var på väg till Bräntberget för att jobba i backen idag så passa på ni Umebor att göra ett besök där.


Däremot har vi ett annat problem här i huset och det är luftfuktigheten.

Inte så att vi har mögelproblem, snarare tvärtom.

 

Innan jag gjorde i ordning luftfuktarna så hade vi 13% i hall 2, det var där fåglarna och husdjuren bodde tidigare.

Ändå hade Inger hängt en tvätt där igår eftermiddag.


Så nu blev det fram med luftfuktarna. Våran gammla vi haft i alla år

 


och den Tomas lämnade efter sig då han sålde/gav bort sin Stina, sköldpaddan.

 


Jag fyllde även badkaret med en del hett vatten.

   

Man mår ju inte bra av allt för torr luft då slemhinnorna påfrestas mycket och jag tror även att det kan påverka min reumatism.


Idag jobbar Inger, det blir ingen promenad UTE för mig OM det nu inte blir varmare men jag har ju mitt promenadband här inne som jag skaffade just för sådana här dagar, eller då regnet eller snön vräker ned.


Anders skulle komma förbi och vi kanske skulle äta semlor på Ullas Kondis så då kanske jag "måste" ut och gå dessa 300 meter det är dit, men lite får man väl utstå för en smarrig semla och kaffe.


Fast då får jag spela in dagens matinéfilm som är Storm över Tjurö på SVT1, 14:45 - 16:30

Men jag kanske hinner hem till filmen.


Jo jag fick ju igång min laserskrivare igår, provade att skriva ut från Ingers dator och det fungerade, då var det bara att se hennes inställningar och visst, där hittade jag något och när jag skrev in det i min så kom pappret ut.

Jag har nog lite senilitet i mig.


Hur dag blir får du läsa om imorgon, kan bara säga att mina fingrar och tangentbordet inte riktigt samverkar så bra.


Ute har jag nu "bara" -13,4 utanför fönstret, solen skiner och ingen blåst, Solen skiner för fullt från en blå himmel och småfåglarna svärmar runt maten. Katterna ligger här inne i värmen och myser.

 

Man ser inte de små talgoxar, blåmesar och domherrar då de inte rör på sig.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-20 11:00:10

Temperatur: -9,3 °C
Lufttryck: 1035,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från W,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -9,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,3 °C
Klockan:
10:59
Temp - Max:
-2,5 °C
Klockan:
11:14
Temp - Min:
-23,1 °C
Klockan:
07:01
Temp - Min:
-16,9 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1036,8 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1036,9 hPa
Klockan:
23:44
Lufttryck - Min:
1035,3 hPa
Klockan:
06:22
Lufttryck - Min:
1031,0 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:28
Sol upp: 07:17
Sol ned: 16:30
Skymning: 17:19
Dagsljus: 10:51 tim:min
Dag längd: 09:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:43
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut genom min andra webbkamera här i fönstret.

 

Men nu får jag ta och sluta svamla på och göra mig kaffe, sedan kanske det blir fakturor och kvitton nu när månaden närmar sig sitt slut.

Tänk att det kanske bara är drygt en månad tills man kan ta ut hojen, svårt att tro när man ser snödrivorna där ute.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards