jans

Alla inlägg den 22 februari 2018

Av Jan Sandström - 22 februari 2018 10:43

Torsdag den 22/2


Igår började dagen kall men solen värmde och det blev lite takdropp.

 


Gunnar tyckte det var skönt ute på altanen och mådde gott i solskenet.

       


Duvorna solade uppe på lyktstolparna.

   


Jag gick en promenad i det vackra vädret och på VK-huset jobbade de.

       


Det var kallt i luften så jag tror det var en fjärrvärmepanna de sparkade igång.

   


Jag gick en vanlig rutt förbi VK och snurren som jag kallar den men för att inte falla för frestelsen att gå in på Granngården och köpa en fin täckkjol jag såg när vi skulle äta Thaimat gick jag en annan väg hem.

 

Det blev de vanliga 2,5 km.


Jag hann i stort sett bara hem så ringde Anders och ville bjuda på fika, då stor jag och skulle ta upp bröd ur frysen så det var bara att lägga tillbaks brödet och klä på mig igen.

 

Det var gott med en smarrig semla på Ullas Kondis och två koppar kaffe, matinéfilmen jag skulle se hade jag satt på inspelning.

Det var Your Sister's Sister som sändes och var en ganska "pratig" film.


Efter en timmes prat åkte Anders iväg och jag gick en omväg hem så det blev 1 km till, totalt 3,63 km igår.

Anders var smart då han skulle sätta på takboxen, först stoppade han in den i bilen för att köra ned i Dragonskolans garage där det är varm och där monterade han på den. Fast man får inte meka med bilar i garaget. Räknas det där till meka eller inte.

När jag jobbade på skolan körde jag ibland ned bilen för att tina upp den vintertid.


Jag kom hem och då låg Gunnar inne i värmen och jag såg den inspelade matinéfilmen.

Erik kom hem med bilen och några godbitar till kvällsfikat.

Senare värmde jag matlådan och det blev mer TV.


Inger kom hem och till slut blev det sängen, jag med min ljudbok en stund men kunde inte somna av värken som kom smygande så fort jag låg still.

Somnade ändå och har sovit några timmar.

Vaknade ordentligt före åtta och det visade sig vara en kall dag.

 


Men som alltid finns det dem som har det värre.

 

Det här hade Josefin Jonsson i Övre Saxnäs som ligger vid Sorsele i lappmarken.

Hon är dotter till Ingers lillasyster och har allt från ungar till hästa och andra djur.


Vi har haft -36° i stugan när Tomas var liten i början på 80-talet och då kändes det när jag fick varmköra bilen där kylaren frusit då vi skulle åka hem. Men det gick det också och skönt att kylarvattnet inte fusit helt och hållet för proppen släppte efter några km då jag tuffade fram sakta på stugvägen.


I kväll ska Erik låna bilen så nu sitter värmaren i med timern ställd.

Inga direkta planer för dagen utan jag tar den som den kommer, jag har då satt igång allt vad luftfuktare heter för att få upp över de 14% som det var på lägsta stället.


Just nu är det ute -14,0° så det stiger ganska fort de här soliga dagarna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-22 11:15:09

Temperatur: -10,0 °C
Lufttryck: 1033,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,9 °C
Klockan:
10:22
Temp - Max:
-2,1 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
-26,5 °C
Klockan:
05:56
Temp - Min:
-25,5 °C
Klockan:
04:41
Lufttryck - Max:
1034,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1035,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1033,2 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Min:
1032,8 hPa
Klockan:
16:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:21
Sol upp: 07:10
Sol ned: 16:36
Skymning: 17:25
Dagsljus: 11:04 tim:min
Dag längd: 09:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:07
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här fint ser det ut i vårsolen.

   


     

Av Jan Sandström - 22 februari 2018 07:48

Här hemma i Umeå är det lite varmare.


Men det finns de som har det värre, läs nästa inlägg.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards